Budoucnost Steamu
Respektovaný youtuber TotalBiscuit navštívil společnost Valve, kde se zapojil do diskuzí o problémech Steamu a dozvěděl se několik zajímavých informací o jeho budoucím směřování, především ohledně nově zaváděných opatření na zlepšení přehlednosti obchodu, uvádění nových her prostřednictvím Steam Direct a posílení role kurátorů. Dlouhé video s jeho shrnutím můžete sledovat níže v angličtině, z tohoto videa jsem přeložil podstatné informace do češtiny.
Základní strategií Valve je zobrazovat na hlavní stránce obchodu pouze kvalitní hry, u kterých je velká pravděpodobnost, že si je pořídíte a zároveň s nimi budete spokojeni, takže brzy nákup zopakujete. Je zkrátka v zájmu samotného Valve vybírat hry na míru jednotlivým hráčům, než se snažit prodat co nejvíc kopií, bez ohledu na jejich kvalitu, protože případné zklamání vás nejspíš odradí od dalších nákupů na Steamu.
Proto se snaží nastavit Steam tak aby přednostně zobrazoval a vynášel do popředí kvalitní hry a pomáhal tak kvalitním vývojářům a zároveň prakticky zneviditelnil nekvalitní odpad, který v posledních letech zaplavil Steam. Samozřejmě se nabízí otázka jak tyto hry roztřídit a kdo bude určovat, která hra je kvalitní, nepovedená nebo vyloženě, terminologií Valve „Fake game“, tedy falešné hry, které prakticky nejsou hry, ale obsahují pouze několik koupených assetů.
Valve věří, že jejich momentální „Discovery systém“, který vám na hlavní stránce ukazuje vybrané hry funguje relativně dobře, ale i u něj je samozřejmě ještě co zlepšovat. Nyní chtějí hlavně hráčům lépe poskytnout informace, proč se jim v obchodě ukazují jednotlivé hry.
Když by se vám například zobrazila evidentně nekvalitní hra, která dosáhla podezřelé popularity, měli byste na její stránce přímo vidět informace z jakých zdrojů tato popularita přichází a proč vám byla doporučena. Pokud by se jednalo o chybu v Discovery systému, Valve chce tyto chyby postupně odstraňovat a systém neustále vylepšovat.
Konkrétně byste měli vidět například následující informace: hru vám ukazujeme, protože jste hrál podobné hry, má stejné štítky jako vámi oblíbené hry, hrají ji vaši přátele a dali ji vysoká hodnocení atd. zkrátka doporučení založené na analýze mnohem většího vzorku dat než v současnosti.
Steam Kurátoři
Systém kurátorů nebyl změněn již několik let, i když evidenteně neplní svoji funkci a spousta velkých kurátorů na něj postupně rezignovala. Valve vidí kurátory jako součást řešení problému s nepřehledností obchodu a výběru vhodných her pro konkrétní hráče. Problémem kurátorů na Steamu je, že pokud jste sami nezačali nějakého sledovat, jsou na Steamu prakticky neviditelní.
A i v případě, že některého sledujete a dostanete se na stránku s jeho doporučeními, máte jen velmi málo nástrojů, jak vyfiltrovat a najít jen hry, které vás zajímají. TotalBiscuit to dobře dokládá na ukázce ze své kurátorské stránky, kde jsou naprosto nepraktické možnosti vytřídění her podle toho, jestli mají Steam Achivment, Cloud nebo sběratelské karty, namísto mnohem užitečnějších tagů a žánrů…
Kurátorům také chybí možnost upravit si stránku a jednoduše vytvářet seznamy doporučených her podle specifických žánrů nebo nejlepších her daného roku, vytvářet si vlastní štítky pro hry atd.
Steam Explorer
Jde o nový koncept programu, do kterého se budete moct přihlásit a dostanete tak seznamy her vybraných podle různých kritérií, které by se vám normálně nezobrazily. Především by se jednalo o hry, kterým se nedostalo ani několik týdnů po vydání větší pozornosti a vy budete mít možnost posoudit, jestli se mezi nimi neukrývá nějaký skrytý drahokam. Jak?
Samozřejmě zakoupením, hraním a vyplněním hodnocení, ale na rozdíl od běžného pořízení hry budete moci jednou za týden takto zakoupenou hru vrátit, i třeba po 10 hodinách hraní, bez jakýchkoli otázek dostanet peníze zpět. Zkrátka získáte, pravda trochu komplikovanější, přístup k jakoby „review“ verzím her, mimo to, budete mít přístup do jinak uzavřených sekcí fora, které by měly sloužit na výměnu informací a najití dalších kvalitních her pomocí doporučení od ostatních hráčů, zapojených v tomto programu.
Valve věří, že se do tohoto programu přihlásí trochu odlišná skupina hráčů, kteří mají zájem vyhledávat nové, originální, neznámé hry a na základě jejich doporučení, se tak podaří zviditelnit jinak ztracené a utopené kvalitní hry. Valve by tak chtělo částečně nahradit Steam Greenlight, který evidentně selhal a jako základní filtr her, které se dostanou na Steam se naprosto neosvědčil.
Přímá distribuce recenzních klíčů na Steamu
Valve se chystá udělat velkou změnu v distribuci review kopií od vývojářů, kteří by měli mít možnost posílat klíče rovnou v rámci Steam klientu, takže by odpadly problémy s přeprodáváním části těchto klíčů některými podvodníky, kteří se vydávají za recenzenty a takto vylouděné klíče dále prodávají. Pomocí tagů by také mohli vývojáři lépe zacílit na kurátory, kteří se konkrétně věnují žánru jejich hry a mají podobně laděné obecenstvo.
Z tohoto systému by měli hlavně těžit menší kurátoři a také menší vývojáří, pro obě strany tak bude mnohem jednoduší navázat kontakt a na jedné straně získat přístup ke klíčům pro menší recenzenty, na druhé straně malí vývojáři dostanou větší pokrytí a hodnocení, protože většina velkých, zavedených recenzentů, se zkrátka nemá čas v záplavě nových her věnovat každé zajímavé hře, která vyjde.
Valve se tak snaží aktivním kurátorům maximálně zjednodušit přístup k recenzenzním kopiím her, které tak představují i svým způsobem odměnu za podíl na hodnocení a tím i tolik potřebném roztřídění a zviditelnění kvalitních her. Jakému zlomku her se dostane alespoň nějáké recenze je dobře vidět na grafu, který jsem už uváděl v článku: PC hry 2016 – Steam je zahlcen, Indieapocalypsa vrcholí
Jde tak o další krok v celkové dlouhodobé strategii Valve pro Steam: zviditelnit kvalitní hry a nekvalitní hry udělat téměř neviditelné
Valve se také všemožně brání stát se cenzorem, který rozhoduje, jaké hry se smí na Steamu objevit, i když v minulosti byl tento systém alespoň pro hry, které se na Steam dostaly výhodný, protože dosahovaly mnohem vyšších prodejů a byly více vidět než v dnešní záplavě nezávislých her.
Fake Games
Bohužel tato otevřenost přináší i množství „falešných her“, které zneužívají možností zakoupit hotové assety do her a zkoušejí takto za jedno odpoledne „vyrobené“ hry, které obsahují jen koupené, v horším případě upirátěné assety prodávat na Steamu. Sice za minimální ceny, ale díky možnosti zpeněžení sběratelských karet, které do takovéto hry mohou bez problému implementovat a při větším množství takovýchto her v portfoliu dosahují vzhledem k nulovým nákladům zajímavých příjmů, případně mohou tyto hry sloužit i pro praní špinavých peněz.
Valve deklaruje, že není v jejich silách všechny takovéto hry odhalit a opět spoléhá na svůj vylepšený discovery systém, který je za pomocí uživatelských recenzí a kurátorů udělá prakticky neviditelné… i když je to od nich trochu alibistické, protože jako vlastníci Steamu jsou obchodními partnery i těchto podvodníků a to, že jim umožní defakto podvádět zákazníky se nevyhnutelně odráží i na jejich pověsti.
Steam support systém
Dlouhodobě kritizovaná zákaznická podpora Steamu se skládá ze dvou externích společností, provádějících základní zákaznický servis v kombinaci se systémem vracení peněz. Valve věří, že zvládají řešení případných problémů v rozumném času, i když zkušenosti zákazníků často hovoří jinak.
Total Biscuit dokonce uvádí, že existuje i zákaznická divize uvnitř Valve, kde pracují skuteční lidé 🙂 řešící problémy přesahující možnosti externích společností, takže základní infrastrukturu má Valve vybudovanou, ale zároveň deklaruje, že díky novému systému budou prodávat více dobrých her, takže ubude i případných problémů…
Shrnutí chystaných novinek na Steamu
Transparentnost a přístup k datům – zákazník bude přesně vidět z jakých důvodů jsou mu doporučovány hry na jeho hlavní stránce obchodu, která bude pro každého velmi odlišná a díky upraveným systémům, by měla zobrazovat pouze kvalitní hry, které odpovídají vašim preferencím.
Explorer systém – druhá šance pro dobré hry, kterým se nedostalo pozornosti a zůstaly skryty…
Kurátorství – více možností pro kurátory upravovat si svoji stránku a vytvářet vlastní seznamy doporučených her, nastavit si tagy pro hry, které chtějí nebo nechtějí recenzovat, to díky nové distribuci review klíčů uvnitř Steamu znamená lepší zacílení vývojářů na vhodné kurátory.
Kurátoři také budou levelovat a získávat perky v závislosti na jejich aktivitě a úspěšnosti.
Stejně tak zákazníci dostanou více možností editovat svoji hlavní stránku Steamu a vyřadit sekce, o které nemají zájem, teoreticky by se jejich obchod mohl skládat výhradně z her doporučených kurátory.
Osobně se mi zdají chystané změny na Steamu celkem pozitivní a jako začínající menší web bych z nich teoreticky mohl těžit, z pohledu českého zákazníka vidím hlavní překážku nákupu her na Steamu nastavení cen pro ČR na úroveň západní Evropy, takže se nové hry v podstatě vyplatí pořídit kdekoli jinde a na Steamu nakupovat jen ve slevách. To spolu se současnou nepřehledností a zahlcením Steamu nedává moc důvodů zde aktivně vyhledávat nové zajímavé hry a myslím, že většině českých hráčů slouží Steam spíše jako klient na spouštění her a slevový katalog, než obchod, kde si jednoduše najdou informace o nových kvalitních hrách…
Steam má úplně stejný problém jako všechny informace na internetu – informace je vlastně takový Fraktal. Časem muselo dojít k saturaci Steamu takovým množstvím informací, že samotná jediná informace ztratila smysl. Protože není možné jednoduše ověřit její obsah a stav a porovnat ji s ostatními informacemi. Takový stav logicky nahrává vzniku Her jejichž jediným úkolem je vytvořit koloběh peněz. Takový stav nastane časem v jakékoliv oblasti. U informací je výhoda že je levnější nějakou generickou stvořit a chrlit další dokud to přináší zisk a je složitější odhalit její smysl:) Proto se asi stěhujeme do virtuality – skrývání podstaty je v… Zobrazit celý text»
Steam hodnocení kurátorů nechá tradičně na hráčích, čím víc bude kurátor aktivní a čím víc lidí bude daného kurátora sledovat, tím bude levelovat výš a pravděpodobně se jeho doporučení budou zobrazovat přednostně. Jinak máte pravdu, že zahlcení a neschopnost zanalyzovat moře informací platí tak nějak všeobecně, právě proto se dnes masivně investuje do zpracování tzv Big dat, ono to množství dat, které denně vzniká je neskutečné, např. Amazon nabízí firmám pro migraci dat do svého cloudu regulérní kamión s kapacitou 100 Petabytu = 100 000 TB, který se přímo napojí na firemní síť, data „naloží“ a odveze do Amazonu, protože… Zobrazit celý text»