Crytek nemá na výplaty
Crytek, známé vývojářské studio, kdysi vytvářející kvalitní a technologicky nejpokročilejší hry na PC, jako první Far Cry nebo sérii Crysis, se v roce 2013 rozhodl transformovat na světového leadera v AAA online free to play konzolových hrách, protože v tom je přeci budoucnost herního průmyslu… Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat a už v roce 2014 byl Crytek ve finančních potížích, které zřejmě vrcholí letos, kdy řada zaměstnanců marně čeká několik měsíců na výplaty.
Historie studia Crytek
Crytek založili v roce 1999 v Německu žijící 3 turečtí bratři Cevat, Avni a Faruk Yerli. Nejprve upoutali pozornost technologickými demy hry X- Isle, ze které později vznikla úspěšná hra Far Cry, vydaná v roce 2004 Ubisoftem.
Far Cry běžela na první verzi Cryenginu a byla vesměs přijata a hodnocena kladně, jak hráči tak recenzenty. Práva na hru spolu s licencí Cryenginu ale získal Ubisoft a tak další pokračování FarCry 2 už vyvíjelo jeho studio v Montrealu. Tuto značku ždímá Ubisoft úspěšně dodnes, nejnověji ji nalepil i na hru z pravěku…
Crytek tak musel přijít s novým názvem a jeho další vydanou hrou se v roce 2007 stal Crysis, který byl ve své době, díky nové verzi Cryenginu 2, jednoznačně technologicky nejvyspělejší hrou. Oslnil nejen vizuálně, ale sklízel vysoká hodnocení i za samotnou hratelnost.
Cryengine se postupně vylepšoval a stále zůstával na špici, co se týká technologické vyspělosti, totéž se ale nedá říct o sérii Crysis, z hlediska hratelnosti už další díly zaostávaly za prvním Crysisem. To samé se dá říct i o vizuálně nádherné hře z antického Říma, RYSE: Son of Rome, která díky příliš jednoduché hratelnosti dosáhla pouze na průměrná hodnocení a brzy skončila ve výprodejích, původní Xbox exkluzivita prodejům také zrovna neprospěla.
Crytek se zřejmě i vzhledem k postupném snižování prodejů svých her celkem logicky rozhodl, prodávat licence na svoji špičkovou technologii a Cryengine si postupně licencovaly ostatní herní společnosti. Vznikly na něm i neherní projekty pro australskou armádu nebo architektonické firmy.
Nikdy se ovšem nerozšířil jako například Unreal Engine nebo Unity a mimo her od Cryteku, se nedá říct, že by na něm vznikla mega úspěšná hra, mezi známější patří pouze Sniper: Ghost Warrior, Evolve a některá asijská MMO.
To by se mohlo změnit s vydáním Star Citizenu nebo Kingdom Come, ale je otázka jestli tou dobou bude ještě Crytek existovat. Potenciálně slibný zdroj příjmů ale skončil, když se začaly firmy poskytující herní enginy předhánět, který bude ještě víc „zadarmo“.
Výsledek: momentálně lze získat Cryengine zcela zdarma, i když existují i placené programy s rozšířenou podporou Cryteku. Tato nabídka mě zkrátka nepřijde jako mohutný zdroj budoucích příjmů…
Situaci firmy se jalo vedení Cryteku v roce 2013 řešit radikálně, kdy Cevat Yerli prohlásil, že free to play bude jediný byznys model pro hry od Cryteku v následujících 2 až 5 letech.
To se zřejmě vyplnilo již v roce 2014, kdy byl Crytek nucen zavřít svou pobočku v USA, která vyvíjela konzolový free to play titul Hunt: Horrors of the Gilded Age, vývoj této hry byl přenesen do domácího studia Cryteku ve Frankfurtu a hra byla odložena na rok 2017.
Před zavřením americké pobočky prosákly zprávy o neplacení mezd tamním vývojářům, stejně jako v dalším britském studiu Cryteku, které vyvíjelo pokračování Homefrontu. To bylo uzavřeno ve stejný den, kdy Crytek prodal všechna práva na značku Homefront vydavateli Koch Media.
Ale ani to by zřejmě nezachránilo Crytek od bankrotu, kdyby nedošlo k velké licenční dohodě v roce 2015 s Amazonem, kterému Crytek prodal své „rodinné stříbro“, plný, neomezený přístup ke CryEngine 3 a možnost na něm vyvíjet vlastní engine.
Na svět tak přišel Amazon Lumberyard, nový bezplatný engine, na kterém chce Amazon vydělávat prostřednictvím napojení enginu na své online služby – Amazon Web Services a Twitch, ten je ostatně také ve vlastnictví Amazonu.
Crytek si tak koupil čas a 50 – 70 milionu za deal s Amazonem mu evidentně vydrželo někdy do června 2016, kdy podle anonymních zpráv od zaměstnanců začaly opět potíže s vyplácením mezd. Webu Kitguru se podařilo spojit se zaměstnancem studia Cryteku ve Frankfurtu, který prozradil, že v tom čase byly zaměstnanci managementem ujišťováni o vyřešení problémů během srpna letošního roku, kdy by měl mít Crytek zajištěn dostatek financí na následujících 18 měsíců.
Potíže se ale evidentně nevyřešily a zpoždění výplat za září dosáhlo 5 týdnů, mzdy za říjen a listopad ještě nebyly vyplaceny vůbec a během uplynulých 5 měsíců se neobjevily ani žádné známky zlepšené finanční situace studia. Zaměstnancům se nemůžeme divit, že jejich loajalita k firmě je na bodě mrazu a každý den jich několik podává výpovědi a mnoho talentovaných, pro Crytek nenahraditelných vývojářů, už odešlo během uplynulých měsíců. Zbývající oznámily managementu, že pokud nedostanou mzdy za říjen a listopad do konce příštího týdne, přestanou docházet do práce.
To už zřejmě uskutečnili zaměstnanci maďarské pobočky Cryteku v Budapešti a problémy hlásí i ostatní pobočky. Crytek v mezičase totiž nabobtnal a měl 8 studií po celém světě, po uzavření dvou v roce 2014 jich má aktuálně 6 a zaměstnává nebo spíš zaměstnával přes 700 lidí. Mnoho z nich navíc pracuje v cizích zemích a nemají momentálně ani peníze na zakoupení letenky domů…
Co na to říct, na jednu stranu jde o smutný konec studia, které výrazně posunulo vývoj her dopředu a první Crysis a Far Cry se stali klasikami FPS žánru, na druhou stranu byla firma dlouhou dobu podivně řízena a její chování k zaměstnancům nebo i moderské scéně evidentně nebylo v pořádku.
Na druhou stranu talentovaní vývojáři nikam nezmizeli a spousta z nich přešla do německé pobočky CIG, firmy vyvíjející Star Citizen, což je hra, která pokud bude jednou dokončena, zřejmě převezme odkaz Crysis jako technologicky nejlepší hry a posune vývoj PC her opět o kus dál. Stejně tak by mohla hra Kingdom Come dokázat, že na Cryenginu jde vytvořit i komerčně úspěšné, přitom kvalitní, propracované čistě single-player RPG. Mimochodem v zajímavé situaci by se zřejmě ocitlo Warhorse studio, které vsadilo na Cryengine 3, pokud by Crytek zkrachoval, mohlo by mít potíže s případným pokračováním.
Ale je také možné, že se Crytek opět zachrání a jeho sázka na free to play a VR hry se mu vyplatí, ale upřímně tomu moc nevěřím…například jeho první velká Free to play hra Warface, která touto dobou zřejmě měla podle plánu tvořit většinu příjmů, byla hodnocena na PC Gameru takto:
Warface je hra pro vás, pokud rádi rádi pobíháte v kruhu a střílíte přitom ostatní hráče do zad, ale zároveň nechcete za toto privilegium, což je ostatně rozumné, nic platit a také je to hra jakou hrají hlavně 10leté děti, kterým rodiče nechtějí koupit nic lepšího…