Enderal – nejlepší mod Skyrimu
Enderal mění Skyrim k nepoznání, nejedná se ani tak o mod, jako spíš o zcela novou hru, využívající pouze engine a některé zdroje Skyrimu. Odehrává se ve zbrusu novém světě Enderalu, který má svou vlastní historii, kulturu a nabízí rozmanité prostředí, od lesů, přes džungle, pouště, až po zamrzlé pláně.
Základní info
Enderal během 5 let vytvořilo německé amatérské studio SureAI, známé svou předchozí velkou modifikací Oblivionu: Nehrim – At Fate’s Edge, na kterou Enderal navazuje. Je vidět, že tvůrci modifikace mají dostatek zkušeností a nemusíte se obávat žádné „amátérštiny“ a to ani v nejnáročnější moderské disciplíně – dabingu a hudbě, tyto, až na některé výjimky, působí překvapivě profesionálně.
3. 7. 2016 vyšla německy dabovaná verze a později, 14.8.2016 se objevila i anglická verze hry, češtinu zatím neobsahuje, ale kdo ví, třeba se nějací nadšenci najdou. Enderal nabízí dostatečně dlouhou herní dobu, cca 30 – 50 hodin hlavní příběhové linky, další desítky hodin vám pak zaberou vedlejší úkoly a prozkoumávání světa.
Příběh
Příběh ani svět nijak nesouvisí ze sérií Elder Scrolls a hra se odehrává ve zcela novém universu. Na rozdíl od Skyrimu klade o poznání větší důraz na vyprávění, volby hráče, psychologii a propracovanost postav.
Odráží se to i ve větší linearitě a také vás tvůrci ze začátku často zbaví ovládání a jste nuceni sledovat delší scény, sice nejsem fanouškem podobného přístupu, ale musím uznat, že v otevřeném světě je občas nutné hráče na chvíli upoutat. Naštěstí mě příběh i svět zatím zaujal víc než Skyrim, takže jim to odpouštím.
Základní premisa hry nabízí ve fantasy obvyklý konflikt mezi bohy a lidmi, ale ten je zpracován vcelku originálně a vlastní úkoly se týkají spíš přízemnějších, reálnějších hrozeb, jako je šířící se chaos a násilí, které způsobuje tajemná nemoc „Red madness“ . Ta své oběti po čase mění v masové vrahy, kdy se předtím bezúhonní lidé dopouští hrůzných činů a také zvyšuje všeobecnou agresivitu a cesty jsou tak plné banditů, oživlých mrtvol a jiných nebezpečí. Zkrátka Enderal se propadá do chaosu a je zřejmě na vás abyste tomu zabránili.
Možná to zní jako klišé, ale z toho, co jsem zatím viděl, na mě hra působí dospěle a nevyhýbá se ani temnějším stranám lidské povahy, řešil jsem například jeden vedlejší úkol onemocnění ženy starosty, který se po zaklínačovsku nečekaně změnil a postavil mě před zajímavou volbu mezi trestem, spravedlností a odpuštěním.
Zkrátka místo kvanta nezajímavých generických questů, se autoři modu soustředili na sice menší množství, ale o to zajímavějších a propracovanějších úkolů a postav.
Hratelnost
Oproti Skyrimu nabízí větší výzvu i na nejlehčí obtížnost, nepřátele s vámi nelevelují, takže jsou ve hře oblasti, kde budete ze začátku dostávat tvrdě naloženo, nepamatuji si, že bych ve Skyrimu zbaběle utíkal před 3 vlky do moře 🙂 Je zde zkrátka znát evropská škola RPG, autoři se při předělávání boje a vývoje postavy spíš inspirovali v Gothicu a Zaklínači.
Předělány byli i další aspekty hry jako odstranění rychlého cestování po mapě, do některých míst se dá ale teleportovat prostřednictvím svitků nebo využít služeb létajících zvířat Myrád. Zvýšily se i survival prvky, regenerace je možná jen spánkem v posteli, snížila se účinnost léčivých lektvarů a magická léčba má i negativní účinek atd
Ale zase nečekejte žádný oldschool hardcore, hra je stále přístupná, jen to není taková procházka růžovým sadem, jako jste byli zvyklí ve Skyrimu. Pro lehčí život ve světě Enderalu se jen musíte obeznámit s tímto novým, přepracovaným systémem a k tomu vám doufám pomůže následující přehled, jelikož je Enderal dostupný pouze v angličtině, budu se z praktických důvodů držet anglických termínů.
Vývoj postavy
Největší změny jsou viditelné na způsobu levelování, zvyšování skilu a výběru talentů. Level se vám zvýší po získání požadovaného množství „experience points“ , které získáváte plněním úkolů a bojem s nepřáteli, ať už jde o lidi, zvířata nebo monstra, objevováním nových míst a vedením rozhovorů označených jako „Knowledge“ .
Při každém zvýšení levelu dostanete možnost navýšit úroveň Zdraví, Many nebo Staminy a také obdržíte 1 „Memory Point“ , několik „Learning Points“ a „Crafting Points“
Memory Point
Slouží k odemčení perků neboli Memories. Pro výběr těchto perků musíte zahájit meditaci (klávesa Z), při které se přenesete na zvláštní místo s 9 sloupy aka „Memory Trees“ . Každý z nich obsahuje 16 „memories“ a tyto sloupy jsou rozmístěny po 3, do barevně odlišných skupin, při aktivaci skupiny získáte také stejnojmenný Talent, který využíváte podobně jako dračí řev ve Skyrimu. Tato seskupení představují 3 hlavní směry, kterými můžete rozvíjet vaší postavu:
Shadow of the Wind
Odemyká záškodnické talenty jako plížení, nepozorované útoky dýkou nebo mečem, otvírání zámků, lukostřelbu, jedy, házení lahví s olejem nebo oslepujícím či uspávacím práškem, možnost odemknout specifické volby v rozhovorech, vylepšení lehkého brnění, vybírání kapes atd.
Tempest
Odemyká schopnosti bojovníka, zlepšuje boj s jedno ručními nebo obou ručními zbraněmi a také používání těžkého brnění a štítů, prostě klasický válečník.
Focus
Odemyká různé disciplíny magie jako elementární, psionické, mentální, entropická kouzla a přidává bonusy k využití many.
Od 2 zvolených „Memory Trees“ ve kterých máte nejvíce odemčených perků se také odvozuje vaše třída. Při odemčení alespoň 10 schopností na 2 sloupech můžete získat speciální třídu, ale na kombinaci, které sloupy spolu dohromady takto fungují, musíte přijít sami.
Learning Points
Slouží ke zvyšování úrovně vašich bojových schopností jako je např. lučištnictví, plížení, těžká zbroj atd. Abyste je ale mohli použít potřebujete nejprve najít nebo zakoupit „Learning Books“ , které jsou různě drahé a fungují jen do určité úrovně vašich schopností, např. pokud má vaše lučištnictví hodnotu 20, potřebujete „Apprentice Book Archery“ která funguje do úrovně schopnosti 25. Použitím této knihy v inventáři zároveň spotřebujete 1 „Learning Point“ a zvýšíte si úroveň lučištnictví o 1 bod na 21.
Jak vidíte na rozdíl od Skyrimu zde nefunguje prosté vykonávání činností, u kterých si chcete zvýšit hodnotu, ale k navýšení hodnoty skilu musíte použít výše popsaný postup.
Crafting Points
Stejně fungují i tyto body, které opět v kombinaci s „Learning Books“ např. po použití „Apprentice Book Handicraft “ v inventáři se tentokrát odečte 1 „Crafting Point“ a zvýší se úroveň výrobní dovednosti. Pro samotnou výrobu určitého předmětu musíte mít jeho nákres – „Blueprint“ , tyto nákresy můžete zakoupit nebo je nalézt.
Shrnutí
Tento nový systém je o něco složitější než původní ve Skyrimu, ale dává smysl a umožňuje větší specializaci a podrobnější vyprofilování postavy, také omezuje rychlé maxování všech možných schopností. Pro někoho to může být omezující, že jeho postava neumí všechno, mně to naopak přijde logičtější a více uvěřitelné.
Grafika
Čeho si všimnete na první pohled je proměna prostředí a nasvícení, které jsou oproti základnímu Skyrimu o třídu lepší a plně využívají pokroku, kterého během 5 let od vydání hry moderská komunita dosáhla, ať už jde o zvířata, vegetaci, vodu, oblohu nebo post-process efekty, které přišly s ENB.
O trochu horší jsou některé šaty, účesy a nepřátelé, převzaté ze Skyrimu, zde mohli tvůrci víc zatlačit na pilu a zbavit se jich úplně, protože modů s novým oblečením, modely postav, stovkami účesů je k dispozici doslova tuna a bylo by jednodušší a praktické je mít zahrnuty v jednom balíku a nemuset se tak dívat na notně okoukané a ne moc kvalitní základní modely od Bethesdy.
S detailnější a kvalitnější grafikou přichází i vyšší nároky na hardware a výkyvy FPS, u hodně členitého terénu nebo zaplněných oblastí se budete často zasekávat o překážky, což zvláště při boji dokáže znepříjemnit herní zážitek v těchto na pohled krásných lokacích. V rozsáhlém hlavním městě Enderalu – Arku také zamrzí časté a delší nahrávání mezi jednotlivými částmi města, proto je lepší maximálně využívat rychlého cestování prostřednictvím rozcestníků jako v Zaklínači.
Závěr
Osobně je pro mě Enderal zatím nejpříjemnějším překvapením letošního, na kvalitní RPG chudého roku. Má rozhodně potenciál přilákat jak původní fanoušky Skyrimu, tak i příznivce RPG žánru, kteří díla od Bethesdy moc nemusejí, protože jde v mnoha aspektech o jinou a pro mě osobně i kvalitnější hru. Vyloženě pikantní bude srovnání s přicházející Speciální edicí Skyrimu, která bude na PC pro majitele původní hry naštěstí zdarma, jinak by si myslím Bethesda uřízla pořádnou ostudu.
Enderal by obstál i jako samostatná placená hra, takže berte jako malý zázrak, že se i v dnešní době najde množství lidí, kteří jsou ochotni 5 let ve volném čase pracovat a nakonec i dotáhnout do úspěšného konce takhle rozsáhlý projekt a dát ho k dispozici všem zdarma. Za to si myslím zaslouží uznání a maximální podporu.
Modifikaci Enderal můžete zdarma stáhnout zde:
Pro hraní Enderalu potřebujete hru Skyrim:
V současnosti můžete pořídit Legendární edici Skyrimu se všemi DLC za super cenu, i s ohledem na tuny neoficiálního obsahu a pokud to stihnete do vydání Speciální edice, dostanete i tuto novou Speciální edici zdarma.
Aktuální ceny v českých eshopech najdete zde: