Nvidia představila grafické karty RTX 3090, 3080 a 3070
Oficiální oznámení nové generace grafických karet architektury Ampere od Nvidie proběhlo 1.9. 2020 prostřednictvím online streamu. Po mnoha spekulacích a často protichůdných informacích jsme tak dostali konečně oficiální informace a můžeme si udělat představu co od nových karet očekávat.
Specifikace RTX 3090, RTX 3080, RTX 3070
Cuda core
Největším překvapením zveřejněných specifikací je zdvojnásobení počtu Cuda jader, které vypadá trochu podezřele a moc neodpovídá výkonu, které by toto zdvojnásobení teoreticky mělo přinést, RTX 3070 s 5 888 Cuda jádry by měla být o 35% výkonnější než RTX 2080 Ti s „pouze“ 4 352 Cuda jádry, přitom bude v reálu nejspíš na stejné úrovni, maximálně o 5-10% v některých hrách výkonnější. Zkrátka se zdá, že Nvidia jaksi pozměnila způsob jak referuje o počtu Cuda jader, protože díky pozměněné architektuře Ampere nyní provádí 2 FP32 kalkulace za jeden cyklus, ale k skutečnému zdvojnásobení výkonu ve hrách evidentně nedochází, časem se nejspíš dozvíme více podrobností, momentálně bych tyto zdvojnásobené počty jader přímo neporovnával s předchozí generací.
Paměti
Další pozitivní změnou je nárůst kapacity a rychlostí nových pamětí GDDR6X, těch má RTX 3080 osazeno 10GB s propustností 760GB/s a 3090 24GB s propustností 935 GB/s, RTX 3070 vyšla poněkud zkrátka a má osazen starší typ paměti 8GB GDDR6 se stejnou rychlostí a propustností jako u RTX 2080, také dnes unikla konfigurace PC Lenovo, které nabízí možnost osazení RTX 3070 Ti s 16GB paměti GDDR6, takže je velmi pravděpodobné, že se objeví i Ti verze 3070 s 16 a možná i a 3080 s 20GB pamětí.
Výrobní proces
Konečně se vyřešil rébus výrobního procesu, který po mnoha divokých spekulacích nakonec je skutečně pouze 8nm od Samsungu, možná lehce vyladěn pro potřeby Nvidie. Vypadá to, že zvěsti o tom, že Nvidia vytvářela tlak na TSMC aby dosáhla lepších cen byly nakonec pravdivé a TSMC na to nepřistoupilo, protože nemá problém udat veškerou výrobní kapacitu svého aktuálně bezkonkurenčního 7nm procesu a Nvidii nezbylo než zakotvit u Samsungu na jeho 8nm a podle zvěstí alespoň Samsung dotlačila do o 30% nižších cen za wafer, než má TSMC.
Cena
To má dva aspekty, pozitivní je, že hodně překvapivě alespoň část této slevy Nvidia přenesla na zákazníky a nasadila alespoň u RTX 3070 a 3080 nižší ceny než se čekalo, doporučená česká cena je 14 000 Kč za RTX 3070 a 19 000 Kč za RTX 3080, což si trochu vynahradila u RTX 3090, kde 41 000 Kč je pro naprostou většinu hráčů už úplně mimo realitu.
Spotřeba
Levnější výroba na horším procesu ale přinesla podstatné navýšení spotřeby u RTX 3080 a 3090, která přesahuje 300W a pokud AMD nebude nuceno dohánět výkon Nvidie vysokými takty a napětím na doraz, měly by být AMD RDNA2 grafiky po dlouhé době úspornější. Pokud uvažujete o RTX 3080 v kombinaci s Intel procesorem měli byste pořídit minimálně kvalitní 750W zdroj s Gold účinností, po OC by spotřeba takové sestavy mohla dosahovat i k 600W…
Datum vydání a dostupnost
Nejdříve vyjde 17.9 2020 RTX 3080, o týden později 24.9. 2020 RTX 3090 a RTX 3070 by se měla objevit v říjnu, v dohledné době nejspíš vyjde i RTX 3070 Ti s 16GB paměti, ale tu si nejspíš Nvidia chystá na AMD, které vyloženě čekalo až Nvidia odhalí karty, takže v dohledné době můžeme konečně čekat úniky informací o nových kartách AMD.
Dostupnost se vzhledem k celosvětové krizi očekává u RTX 3090 velmi špatná, RTX 3080 by měla být dostupná ve větším množství, ale o ni bude mnohonásobně vyšší zájem, takže může být problém s našponovanými cenami a dlouhými dodacími lhůtami. Vydány budou referenční i nereferenční verze současně, u vyšších modelů bude nejspíš rozumné počkat na recenze, protože nároky na chlazení budou u RTX 3080 a RTX 3090 hodně vysoké, uvidíme jak se s tím výrobci poperou.
Výkon RTX 3090
Bude bezpochyby impozantní, Nvidia si s ní dokonce troufá na 8K rozlišení, ve 4K už by tato karta měla umožnit hraní na nejvyšší detaily v 60+ FPS, ale vzhledem k ceně se jí nehodlám moc zabývat, za 41 000 Kč můžete mít celé PC, které vám poskytne dostatek výkonu pro všechny nové hry.
Výkon RTX 3080 a 3070
Podle prvního „nezávislého“ testu, který ve spolupráci s Nvidi zveřejnili na kanále Digitalfoundry je RTX 3080 o 70 – 80% výkonnější než RTX 2080, což je obří mezigenerační nárůst a po letech stagnace se dá říct, že RTX 3080 přináší do cenového segmentu 700$ – 20 000 Kč konečně důvod k upgradu.
Pokud tento výkon potvrdí skutečně nezávislé recenze, znamenalo by to, že RTX 3080 bude v rozlišení 4K o 35 -45% výkonnější než RTX 2080 Ti, což zřejmě pochopili někteří majitelé RTX 2080 Ti a ebay se plní nabídkami na koupi RTX 2080 Ti za 500 -600 $, osobně bych se nenechal zlákat, protože novou RTX 3070 s 3 letou zárukou pořídíte kolem 14 000 Kč a tato karta má přinést herní výkon stejný, možná o něco vyšší než RTX 2080 Ti, ale o 70% vyšší výkon v Raytracingu.
Ray Tracing a DLSS
Druhá generace RT jader přináší 2 násobnou propustnost v porovnání s předchozí generací, takže lze očekávat podobné zvýšení výkonu v Ray tracingu, Nvidia také hodně sází na třetí generaci Tensor jader opět s více než dvojnásobnou propustností v porovnání s předchozí generací nabízejí rychlejší a efektivnější práci s technologiemi využívajícími AI, jako NVIDIA DLSS.
V porovnání s RTX 2080 můžete vidět podstatné navýšení výpočetního výkonu Tensor a RT jader u nových grafik Ampere:
RTX 2080 : 14 Shader TFLOPS | 34 RT TFLOPS | 89 Tensor TFLOPS |
RTX 3080 : 30 Shader TFLOPS | 58 RT TFLOPS | 238 Tensor TFLOPS |
RTX 3090: 36 Shader TFLOPS | 69 RT TFLOPS | 285 Tensor TFLOPS |
Nvidia se snaží zkrátka prosadit kombinaci zapnutého Ray tracingu s upsaclingem DLSS jako nový standard renderingu, kdy zvýšení nároků a propad výkonu po zapnutí Ray tracingu eliminuje v podobě renderování v nižším rozlišení, které je pak pomocí AI algoritmů technologie DLSS zvýšeno na požadované vyšší rozlišení.
Zní to celkem slibně a pokud by tímto způsobem bylo dosaženo srovnatelné nebo jak deklaruje Nvidia dokonce vyšší kvality obrazu s vyššími FPS, znamenalo by to možnost hrát v podstatně vyšších FPS i ve vyšších rozlišeních. Problém je, že tuto technologii musí implementovat do hry vývojáři a Nvidia musí nejdříve na svém supermega computeru vygenerovat pro každou hru pomocí strojového učení profil, který si pak stáhnete s novou verzí ovladačů, takže zdaleka ne všechny hry budou DLSS podporovat.
RTX I/O
Pro mě jedna z nejzajímavějších technologií nové generace Ampere je podpora nového standardu DirectStorage, který je součástí API DirectX, v podstatě jde o až 100 násobné navýšení rychlosti přenosu dat mezi grafickou kartou a NVMe SSD přímo pomocí rozhraní PCIe 4 a vynecháním dosavadní nutnosti posílat a případně komprimovat data pomocí procesoru, nové RTX karty nyní budou přijímat komprimovaná data přímo z NVMe SSD rychlostí až 14GB/sec, které si rozbalí a tím odpadne vytížení jader procesoru a zbytečné prodlevy, komprimovaná data také dále zvýší datovou propustnost.
Výsledkem by tak měla být stejná možnost velmi rychlého nahrávání her, více zaplněné světy, jaké uvádějí nové konzole, ale jak už jsem psal v několika předchozích článcích budete potřebovat NVMe SSD, i když Nvidia ve svém kontaktu pro vývojáře uvádí, že hledá pouze omezený počet vývojářů pro rané stádium technologie, takže her, které budou tyto možnosti využívat se nejspíš jen tak brzy nedočkáme, Microsoft také ještě nemá vývoj DirectStorage dokončen a první raná verze bude dostupná vývojářům až v roce 2021.
Nové featury
Další funkce jsou určené spíše pro streamování her, kompetitivní hraní a vytváření herních filmů, to jde trochu mimo můj záběr, takže jsem převzal marketingové materiály od Nvidie:
· NVIDIA Reflex: Získej okamžitou kompetitivní výhodu. Hráči kompetitivních her touží po co nejnižší latenci, protože umožňuje PC rychleji reagovat na ovládání a jejich hra je tak preciznější. NVIDIA Reflex je novou sadou technologií, která měří a optimalizuje latenci systému. Patří mezi ně mód NVIDIA Reflex Low-Latency, který je integrován do nejpopulárnějších titulů na esportovní scéně jako Apex Legends, Call of Duty: Warzone, Fortnite a Valorant. Dokáže redukovat latenci až o 50 procent. Další technologií je NVIDIA Reflex Latency Analyzer, který detekuje vstupy z myši a měří čas, který je potřeba pro změnu pixelů (např. záblesk výstřelu) na obrazovce. Je integrovaný do nových 360Hz NVIDIA G-SYNC®monitorů pro esport, které letos na podzim dorazí od společností ASUS, Alienware, Acer a MSI. Podporu této technologie mají také špičkové herní periferie pro esport od výrobců ASUS, Logitech, Razer a SteelSeries. Měřit latenci systému bylo pro hráče dosud téměř nemožné, protože vyžadovalo investici přes 7 000 $ do specializovaných kamer a dalšího vybavení. (3)
· NVIDIA Broadcast: Streamuj jako pán. Na světě je 20 milionů (4) streamerů, kteří svůj domov mohou proměnit ve streamovací studio pomocí NVIDIA Broadcast. Jde o univerzální plugin, který vylepšuje kvalitu snímaného zvuku mikrofonem i obrazu zachyceného webkamerou. Využívá k tomu AI efekty akcelerované pomocí RTX, mezi které patří odstranění šumu ze zvuku nebo virtuální pozadí či automatické sledování obličeje.
· NVIDIA Omniverse Machinima: Obohacující nová forma umění. Moderní hry stále zdokonalují příběhovou stránku a využívají svých grafických možností k tvorbě skvělého filmového zážitku. Omniverse Machinima tuto práci usnadňuje poskytnutím náhledového nástroje používajícího path tracing a enginu navrženého pro fyzikální přesnost a simulujícího světlo, fyziku, materiály a AI. Uživatelé mohou využít grafické prvky z podporovaných her jako podklady a pomocí své webkamery s pomocí AI vytvořit postavy, velmi věrnou fyziku a animaci obličeje odpovídající hlasu.
Do stejné kategorie patří i příchod Ray tracingu do Fortnite, což tedy nevím kolik dětí dosáhne na RTX kartu za 10 000 + Kč, ale budiž, snad časem vyjde i nějaká levnější varianta s podporou Ray Tracingu, ale pokud RTX 3070 stojí 14 000, RTX 3060 nejspíš pod 10 000 Kč nepůjde…
Výstupy
Nový konektor USB-C pro VR brýle se nějak vytratil, nejspíš chyběla podpora ze strany headsetů, takže majitele nových 4K Oled TV potěší podpora HDMi 2.1, která umožní přenášet obraz v rozlišení až 8K@60Hz a 4K@120Hz.
Karty Ampere mají osazen i DisplayPort 1.4 a podporují nejnovější rozhraní PCIe 4, což je docela pikantní z pohledu Intelu, protože dosud nemá na trhu procesor, který PCIe 4 podporuje a recenzenti budou muset použít procesory AMD, pokud budou chtít otestovat vliv PCIe 4 na výkon top modelů, podle dosavadních zpráv by měl rozdíl být kolem 5%.
Závěr
Nvidia je mistrem marketingu a celé představení nových karet Ampere tentokrát zvládla dobře a jsou vesměs pozitivní reakce především na velký nárůst výkonu a překvapivě rozumné ceny RTX 3070 a 3080.
Tyto ceny samozřejmě nejsou díky velkorysosti Nvidie, ale reakcí na konkurenci v podobě nové generace konzolí, která přináší také výrazné navýšení výkonu a možné obavy z příchodu nové generace RDNA 2 od AMD.
Jestli konečně AMD naplní velká očekávání hráčů nebo to slovy klasika dopadne jako vždy se dozvíme až AMD představí novou generaci, což by mohlo být relativně brzy, když už Nvidia odkryla karty.
Každopádně pokud jste se řídili mým doporučením a odložili nákup RTX 2000, můžete za nedlouho pořídit kartu o výkonu RTX 2080 Ti za necelých 14 000 Kč v podobě RTX 3070 a odložením nákupu o pár měsíců ušetřit nějakých 18 000 Kč myslím potěší, případně za 20 000 Kč dostanete o 30 – 40 % vyšší výkon v podobě RTX 3080.
Doufejme že stejně výhodné budou i nižší cenové kategorie nových grafik, protože tam už nárůst výkon u nástupců RX 580 a GTX 1060, případně GTX 1660 také dlouho stagnuje a chtělo by podobné 50% navýšení, na tyto levnější karty si ale budeme muset počkat nejspíš do listopadu nebo ještě déle.
máte nějakej odhad jestli 3070 ještě zvládne ryzen 2600 nebo bude potřeba lepší procesor ?
RTX 3070 má stejný výkon jako RTX 2080 Ti, takže pro plné využití potenciálu této karty by to chtělo určitě lepší procesor, osobně bych počkal na nové Ryzeny 4000, měly by vyjít do konce roku a mít odhadem o 10 – 15% vyšší výkon proti Ryzenům 3000. V testech procesorů se vužívala RTX 2080 Ti, takže stejné výsledky budou platit pro RTX 3070: http://www.pchrac.cz/ryzen-3600-3700x-3900x-recenze-a-testy/ Ryzen 2600 v nich dosahuje jen 77% výkonu Intelu 9900K a výrazně zaostává i za Ryzenem 3700X, ten by byl pro RTX 3070 ještě OK, ale s jeho nákupem bych opět počkal do příchodu Ryzenu 4000,… Zobrazit celý text»