Pimax 8K VR Headset 2.generace

Společnost Pimax spustila na Kickstarteru kampaň pro svůj nový 8K VR Headset s dvěma 4K displeji a 200° FOV (zorným polem), což na první pohled vypadá jistě působivě, možná až příliš dobře.  Není tedy divu, že se stanovenou částku 200 000$ podařilo vybrat během několika hodin a momentálně už přispěvatelé utratili za nové VR headsety přes 832 000$. Takže se zdá, že přes špatné zkušenosti z mnoha předchozími, především hardwarovými projekty na Kickstarteru, opět převládlo nadšení nad racionálním uvažováním a někteří lidé jsou schopni vydat 500 – 1000$ pouze na základě marketingových informací výrobce, bez jakékoli nezávislé recenze… že to nemusí být nejlepší nápad dokládají první zkušenosti některých novinářů…

 

Specifikace Pimax 8K VR

 

Displej
Hlavní předností nového 8K VR setu Pimax jsou dva 4K displeje, každý pro jedno oko, takže technicky nejde o 8K rozlišení, protože je to stejné, jako když postavíte dva 4K monitory vedle sebe, tím také nevytvoříte 8K.  Pro 8K rozlišení 7680×4320 byste potřebovali tyto monitory 4,  celkem by zobrazovaly 33 177 600 pixelů. Sám Pimax u svého „8K“ headsetu uvádí rozlišení 7 680 x 2160 tedy „jen“ 16 588 8000 pixelů, takže 8K je čistě marketingové označení

Ale i tak je to podstatně více, než mají dosavadní VR sety, pro srovnání tabulka parametrů rozlišení u konkurenčnícho Oculusu a Vive:

Navíc v případě levnější verze bude z PC přicházet signál ve 4K a  ten bude upscsalován na vyšší rozlišení v headsetu pomocí technologie vyvinuté Pimaxem – BrainWarp, která je podobná Asynchronní reprojekci ve Steam VR, takže má údajně dojít ke snížení latence, zvýšení obnovovací frekvence a tím i ke snížení požadavků na výkon grafické karty.

Pro tento headset Pimax uvádí HW požadavky na grafickou kartu o výkonu GTX 1070 nebo 980, případně Fury Nano od AMD. Existuje ale i varianta headsetu značená 8K X, která pomocí 2 kabelů dokáže zpracovat nativní rozlišení 7 680 x 2160 přímo z PC bez upscalingu, ale na to byste už potřebovali minimálně GTX 1080 Ti nebo spíše 2 ve SLI, ale reálně použitelné budou nejspíš až karty příští generace Volta od Nvidie.

Toto vysoké rozlišení podle Pimaxu mělo odstranit hlavní slabinu současných VR headsetů tzv Screen Door Efect, kdy díky malé vzdálenosti displejů od oka a nízkému rozlišení stále vidíte mezery mezi pixely:

Zde došlo k velkému zlepšení, i když i na Pimaxu je hlavně ve světlejších scénách tento neduh stále ještě patrný a jednotlivé pixely jsou viditelné. Vzhledem k použitému speciálnímu typu LCD – PLCP na jehož vývoji se Pimax podílel by nemělo docházet k rozmazání při rychlém pohybu jako u běžných LCD displejů, ale proti OLED displejům LCD stále zaostává v kontrastu a barevném podání.

FOV

Speciální ovladač zaručí kompatibilitu dosavadních VR her, které jsou vyvíjeny pro menší FOV 110°, takže bude možné tyto hry renderovat v mnohem širším 200° FOV, bohužel jen za cenu roztažení obrazu, podobně jako když pouštíte film v 4:3 na TV s 16:9 a použijete jeden z modů na roztažení obrazu, takže pro plné využití by to chtělo nativní podporu tohoto širokoúhlého FOVu přímo ve hře, pak by šlo o obrovské zlepšení proti dosavadním headsetům.

Celkově se dá říct, že displej v Pimaxu je viditelné zlepšení, ale zdaleka nemá tak dokonalý obraz, jako by mohl někdo od 4K očekávat. Pro sledování filmů a práci ve VR se ale zatím hodí mnohem více než Oculus a Vive, díky jemnějšímu rozlišení je text mnohem lépe čitelný a dojem ze sledování filmů je také lepší.

Ergonomie

Vzhledem k rozměrům je Pimax 8K headset překvapivě lehký, váží méně než Vive a dá se pohodlně používat i s dioptrickými brýlemi, bohužel zatím není jisté, jestli půjde manuálně upravovat vzdálenost čoček abyste dosáhli optimálního nastavení pro vaše oči.

Kompatibilita

Headset bude mít vlastní ovladače, které zatím nejsou moc kvalitní, ale můžete ho porovzovat i s ovladači Vive a jeho senzory na mapování pohybu v místnosti pomocí technologie Lighthouse 1 a novější 2.  Dále bude rozšiřitelný o další doplňky jako sledování pohybu očí nebo Leap motion na přenesení pohybu a gest rukou do VR. Co se týká obsahu, bude možné hrát všechny VR hry na Steamu a pomocí neoficiálního programu LibreVR i z Oculusu.

Pimax přináší do VR jako první 2x 4K rozlišení, i když zatím zdaleka ne v dokonalé podobě, ale alespoň za podobné ceny jako dosavadní headsety Oculus a Vive, které v některých parametrech překonává a přináší první ukázku toho, co můžeme čekat od další generace VR setů.

Momentálně bych ale s koupí na Kickstarteru přeci jen radši počkal, běžný prodej by měl stejně začít až v roce 2018 a do té doby se ukáží i VR Mixed Reality sety od Microsoftu a možná i nový VR od LG, takže bude z čeho vybírat..

Více informací naleznete v tomto videu a na stránce Kickstarteru

 

Subscribe
Žádné upozornění
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

HERNÍ PC

Nejlepší levné grafické karty pro 1080p – květen 2025

29.05.2025 Grafické karty, Herní PC

Po prvních měsících roku 2025, které se nesly ve znamení zmaru a znechucení z přemrštěných cen, nedostupnosti a směšného mezigeneračního posunu výkonu u nové generace grafických karet od Nvidie a AMD, přeci jen dochází v květnu 2025 k „poklesu“ cen alespoň na doporučené byť stále vysoké ceny, normální dostupnosti karet v obchodech a je tak (…)

Nejvýhodnější herní PC do 50 000 Kč – Alza

17.05.2025 Doporučené sestavy, Herní PC

Výkonné herní PC s ještě rozumnými parametry můžete postavit i s nejvýkonnějším současným herním procesorem Ryzen 9800X3D za částku kolem 50 000 Kč. Bohužel ani tato vysoká částka nám neumožní osadit nejvýkonnější grafické karty jako absurdně předražené RTX 5090 nebo „levnější“ RTX 5080 za 30 000 Kč. Budeme se tak muset spokojit s RTX 5070 (…)

Nejvýhodnější herní PC do 35 000 Kč – Alza 2025

16.05.2025 Doporučené sestavy, Herní PC

Rok 2025 začal velkým očekáváním a postupným vydáváním různých modelů grafických karet nové generace, které ale přinesly jen malé mezigenerační nárůsty výkonu a navíc ještě dlouho po vydání byly dostupné jen za přemrštěné ceny. Situace na trhu se postupně normalizuje a až v květnu 2025 už je možné pořídit alespoň karty Nvidie za doporučené ceny. (…)

AMD nepředstavilo nové grafické karty RX 9070

08.01.2025 Grafické karty, Herní PC

AMD na výstavě CES 2025 představilo dva nové procesory pro stolní PC, nepřehledné množství mobilních procesorů a APU, udělalo reklamu Dellu a Microsoftu a 150x zmínilo AI, takže jaksi na představení nové generace grafických karet RDNA 4 nezbyl čas. Tyto nové grafické karty byly představeny pouze vybraným novinářům před výstavou formou několika stránkové prezentace a (…)

Nvidia oznámila nové grafické karty RTX 5000

07.01.2025 Grafické karty, Herní PC

Nvidia na výstavě CES  6.1. 2025 představila 4 nové modely grafických karet řady RTX 5000, včetně jejich cen, specifikace a přibližné data příchodu RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti a RTX 5070 na trh. Naštěstí se kromě specifikací naprosto nepotvrdily neoficiální „zvěsti“ o dalším navýšení cen a kromě RTX 5090 jsou ceny v USA (…)

Vývoj cen grafických karet – prosinec 2024

26.12.2024 Grafické karty, Herní PC

Prosinec 2024 na trhu grafických karet symbolicky zakončil celý rok 2024 stagnací, zvyšováním cen a minimem výhodných slev, v tomto měsíci tak už nemělo moc smysl pořizovat grafickou kartu vzhledem k brzkému příchodu nových generací grafických karet AMD a Nvidie už v lednu 2025. Do koce roku 2024 se ještě vměstnalo vydání nových grafických karet (…)

Intel Arc B580 – recenze a testy

20.12.2024 Grafické karty

Nová generace grafických karet Intel Arc Battlemage vyšla 13.12. 2024 v podobě prvního modelu B580 a současně s dostupností této grafické karty v obchodech vyšlo i mnoho nezávislých recenzí a testů. Shrnutí herního výkonu Intel Arc B580 ve srovnání s RTX 4060 8GB a RX 7600 8GB a také testy výkonu v AI aplikacích a (…)

Intel Arc Battlemage grafické karty oznámeny

03.12.2024 Grafické karty, Herní PC

První generace grafických karet Intel Arc Alchemist byla celkově spíše zklamáním kvůli pozdnímu vydání, kdy už na trhu byly výhodnější modely AMD nebo Nvidie a hlavně problémům s ovladači hlavně u starších, ale i u některých nových her a také v programech. Intel od té doby postupně vylepšoval ovladače a také zapracoval na nové architektuře, (…)

0
Would love your thoughts, please comment.x