RTX 2080 Ti, 2080 a 2070 představeny
Po dlouhém čekání Nvidia konečně oficiálně potvrdila vydání nové generace grafických karet a také zveřejnila specifikace 3 nových modelů RTX 2080 Ti, 2080 a 2070, nezávislé testy a recenze se bohužel objeví až 17.9. 2018, o 3 dny později, 20.9. 2018 budou v obchodech dostupné první nové RTX karty 2080 Ti a 2080, datum vydání RTX 2070 oznámeno nebylo, odhaduje se na konec října nebo začátek listopadu 2018.
Po dlouhotrvajících nejrůznějších spekulacích došlo 20.8. 2018 k oficiálnímu představení nových grafických karet od Nvidie, založených na architektuře Turing. Hlavním motivem prezentace a také nejdůležitější novinkou, kterou přinášejí tyto nové karty je podpora technologie Ray tracing ve hrách, poprvé tak bude možné využít ray tracing v reálném čase.
Co je Ray tracing?
V počítačové grafice dlouho používaná technika renderování, která se snaží dosáhnout realistického osvětlení virtuální scény simulováním fyzikálních vlastností světla.
Ray tracing počítá barvu pixelů sledováním cesty paprsků světla jakoby vycházejících z oka pozorovatele napříč 3D scénou, při kterém dochází k interakci světla s objekty, lesklé předměty světlo odráží, čímž vznikají odrazy a odlesky, neprůhledné objekty vrhají stín a průhledné a poloprůhledné způsobují lom světla neboli refrakci.
I z tohoto ne moc srozumitelného popisu je jasné, že je tato metoda renderování extrémně výpočetně náročná a byla dosud možná jen při tzv offline renderingu, kdy se finální obraz renderuje dlouhou dobu, typicky při tvorbě filmových triků. Pro dosažení kvality známé z holywoodských velkofilmů se na speciálním superpočítači s mnoha profesionálními výpočetními kartami počítá pouhý 1 frame obrazu 10 hodin!
Real time Ray tracing ve hrách
Nvidia u nové generace grafik slibuje poprvé možnost využití Ray tracingu v reálném čase, tedy v počítačových hrách. Nepůjde ale o nahrazení dosavadní techniky rasterizace, ale spíše o její doplnění o Ray tracing efekty, které se nejvíc projeví v realistickém nasvícení scény, nejlépe je to vidět na ukázce ze hry Battlefield 5:
Aby těchto působivých efektů bylo možné ve hrách dosáhnout obsahují nové RTX grafiky speciální jádra určené pro výpočet ray tracingu v reálném čase, tzv. RT core a také Tensor „AI“ Core, určené pro tzv. denoising, který umožňuje použít menší počet sledovaných paprsků a tím snížení výpočetní náročnosti.
Tyto speciální jádra budou obsahovat pouze grafiky s označením RTX, tedy RTX 2080 Ti, RTX 2080 a RTX 2070, podle zatím neoficiálních zpráv budou levnější karty 2060 a 2050 bez těchto jader a ponechají si dosavadní název GTX.
Vzhledem k prvním únikům informací o velké náročnosti a dramatickém dopadu Ray tracingu na výkon, kdy např. nejdražší 2080 Ti bude mít při zapnutém Ray tracingu problém dosahovat stabilních 60 FPS v nízkém rozlišení 1080p to i dává smysl, protože méně výkonné, laciné karty by byly s ray tracingem nepoužitelné…
Nejlevnější možností tak bude zatím RTX 2070, ale je otázka, nakolik bude s touto kartou možné Ray tracing provozovat a zároveň mít přijatelné FPS, počet RT a Tensor jader a tedy i výkon v Ray tracingu mají totiž nové karty rozdílné…
Model | RTX 2080 Ti | RTX 2080 | RTX 2070 |
---|---|---|---|
RT core | 68 | 46 | 36 |
Tensor core | 544 | 368 | 288 |
Ray Tracing (GigaRays/sec) | 10 | 8 | 6 |
RTX-Ops T | 78 | 60 | 45 |
Pro srovnání dosavadní nejvýkonnější herní karta GTX 1080 Ti bez těchto jader dosahuje pouze 1.2 Giga Rays/sec, takže minulá generace Pascal bude pro Ray tracing v podstatě nepoužitelná.
Softwarová podpora Ray tracingu ve hrách
Nvidia OptiX
Svoji vlastní technologii Optix Nvidia představila už v roce 2009 jako ray tracing engine původně určený pro profesionální grafické karty Quadro.
API Optix je framework určený vývojářům pro jednodušší a mnohem rychlejší vytváření ray tracing aplikací, jako většina Nvidia technologií je „optimalizován“ pouze pro grafiky Nvidia.
Microsoft DirectX Raytracing (DXR)
DXR je oficiální rozšíření API DirectX 12 umožňující vývojářům integraci ray tracingu společně s tradiční rasterizací. Nvidia úzce spolupracovala s Microsoftem pro implementaci plné podpory své RTX technologie.
To by ale nemělo znamenat omezení pouze pro karty Nvidie, je celkem pravděpodobné, že DXR bude kompatibilní i s kartami od AMD, v praxi bude ovšem záležet na dostatku výkonu.
Pokud i specializované, přímo pro ray tracing vyvinuté RT a Tensor jádra budou mít problém dosahovat 60 FPS v 1080p se zapnutým ray tracingem, těžko v dohledné době očekávat lepší nebo i srovnatelné výkony v ray tracingu od AMD karet.
Vulkan
Nvidia momentálně pracuje na implementaci své RTX technologie do API Vulkan, stejně tak AMD oznámilo podporu real time ray tracingu v enginu Vulkan prostřednictvím své technologie Radeon Rays 2.0.
Shrnutí Ray tracingu ve hrách
Už letos vyjdou hry s podporou Ray tracingu, např. nový Shadow of the Tomb Raider nebo Battlefield 5, Nvidia oznámila celkem 20 titulů, ale samozřejmě to neznamená, že si tyto hry na starších GTX nebo AMD kartách nezahrajete.
Ray tracing bude nejspíš součástí Ultra nastavení a jeho zapnutí bude mít velký dopad na výkon, takže o jeho reálném přínosu a praktičnosti ve hrách mám zatím velké pochybnosti, stejně tak o ochotě vývojářů tyto efekty implementovat do her, protože v dohledné době bude základna hráčů s drahými RTX kartami, s cenou začínající na 14 000 – 16 000 Kč velmi malá.
Technologie jako taková má zřejmě ve hrách slibnou budoucnost, ale dokud podstatně neklesnou ceny a zároveň se nezvedne výkon karet s podporou ray tracingu, masivní rozšíření bych ve hrách v nejbližších letech nečekal. Ray tracing je také vázaný pouze na rozhraní DirectX12 nebo Vulkan, které se zatím ukazují nad síly vývojářů her, DX12 her vyšlo v roce 2017 jen 7, letos to vypadá podobně, navíc implementace DX12 často slouží jen jako alternativa k Dx11 a hry navíc běží pod Dx11 většinou lépe.
V této generaci bych zkrátka ray tracing moc neřešil a spíše se zaměřil na herní výkon nových karet a hlavně poměr cena/výkon, který díky vysokým cenám bude u nové generace zřejmě zaostávat za současnými grafikami. Na konečný verdikt a zhodnocení si musíme počkat do 17.9. 2018, kdy vyjdou první recenze, ale už teď můžeme ze specifikací RTX grafik získat alespoň hrubou představu.
Specifikace RTX 2080 Ti, RTX 2080 a RTX 2070 vs GTX 1080 Ti, 1080 a 1070
Model | GeForce RTX 2080 Ti | GeForce GTX 1080 Ti | GeForce RTX 2080 | GeForce GTX 1080 | GeForce RTX 2070 | GeForce GTX 1070 Ti | GeForce GTX 1070 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GPU | 12nm TU102 | 16nm GP102 | 12nm TU104 | 16nm GP104 | 12nm TU106 | 16nm GP104 | 16nm GP104 |
CUDA Cores | 4352 | 3584 | 2944 | 2560 | 2304 | 2432 | 1920 |
TMUs | 272 | 224 | 184 | 160 | 144 | 152 | 120 |
ROPs | 88 | 88 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Základní frekv.(MHz) | 1350 | 1480 | 1515 | 1607 | 1410 | 1607 | 1506 |
Boost frekv.(MHz) | 1545 | 1635 | 1582 | 1710 | 1800 | 1733 | 1620 | 1710 MHz | 1683 | 1683 |
Rychlost paměti | 14 Gbps | 11 Gbps | 14 Gbps | 10 Gbps | 14 Gbps | 8 Gbps | 8 Gbps |
VRAM | 11GB GDDR6 | 11GB GDDR5X | 8GB GDDR6 | 8GB GDDR5X | 8GB GDDR6 | 8GB GDDR5 | 8GB GDDR5 |
Paměť. sběrnice | 352-bit | 352-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Propustnost paměti | 616 GB/s | 484 GB/s | 448 GB/s | 320 GB/s | 448 GB/s | 256 GB/s | 256 GB/s |
TDP | 250W | 250W | 215W | 180W | 185W | 180W | 150W |
MSRP | FE | 999$ |1199 $ | 699 $ | 699$ | 799$ | 499$ | 599$ | 449$ | 380 | 399 $ | |
Kč s 21% DPH 22,7 Kč / 1$ | 27 439 | 32 932 | 19 200 | 19 200 | 21 946 | 13 706 | 13 706 | 16 452 | 12 332 | 10 437 | 10 960 |
Ceny na Heuréce | Alze | Amazon.de k 8.9.2018 | 32 000 | Alza | Amazon | od 20 000 Kč | Alza | Amazon | 22 300 Kč| Alza | Amazon | od 13 000 Kč | Alza | Amazon | v obchodech od 11/2018 | od 11 700 Kč | Alza | Amazon | od 10 000 Kč | Alza | |
RTX 2080 Ti
Nejvýkonnější grafickou kartou roku 2018 bude bezpochyby 2080 Ti, proti předchůdci 1080 Ti u ní došlo k podstatnému navýšení jader a tím i výpočetního výkonu, obsahuje také nejnovější a nejrychlejší GDDR6 pamětí od Micronu, což při zachování 352-bit sběrnice znamená zatím bezkonkurenční rychlost přenosu dat 616 GB/s. Tato rychlost pamětí se spolu s 11GB kapacitou projeví hlavně v rozlišení 4K, kdy by RTX 2080 Ti měla s velkým náskokem porážet všechny ostatní karty, je reálné očekávat minimálně 30% nárůst proti 1080 Ti.
Z hlediska výkonu a parametrů tak není RTX 2080 Ti moc co vytknout, ovšem cena začínající na 32 000 Kč, což je o 10 000 – 12 000 Kč víc, než stojí 1080 Ti tuto kartu předem diskvalifikuje z výběru u naprosté většiny běžných hráčů. Nvidia zkrátka použila cenu Titánu na xx80 Ti řadu a tím přenastavila ceny RTX karet o řád výše.
RTX 2080 Ti je tak spíše nástupcem Titanu, než 1080 Ti a bude nejspíš oslovovat jen stejnou úzkou cílovou skupinu jako Titán, zkrátka lidí, co dojdou k názoru, že vydat 32 000 Kč za grafickou kartu je dobrý nápad, naštěstí moc není…RTX 2080 Ti, stejně jako Titánem, tak není důvod se nějak více zabývat.
RTX 2080 vs GTX 1080 Ti
O poznání zajímavější bude souboj RTX 2080 s GTX 1080 Ti, které stojí zhruba stejně, GTX 1080 Ti nyní seženete možná i o 1000 – 2000 Kč levněji.
Z hlediska specifikací totiž GTX 1080 Ti nabízí podstatně víc, má o 640 CUDA jader, o 40 TMU (texturovacích jednotek) a 24 ROP (rasterizačních jednotek) více než RTX 2080.
RTX 2080 má sice rychlejší GDDR6 paměti, ale kvůli menší 256-bit sběrnicí má celkově nižší datovou propustnost: 448 GB/s proti 484GB/s, o pouze 8GB kapacitě proti 11GB u 1080 Ti nemluvě.
Jedinou oblastí, kde by mohla RTX 2080 nahnat výkon jsou zvýšené frekvence, v základu je má o něco vyšší, ale všechny Pascaly, včetně 1080 Ti se daly s trochou snahy přetaktovat k 2 GHz, stejně tak dosahovaly vyššího boostu než ve specifikacích.
Je docela možné, že Nvidia u RTX karet díky menšímu 12nm procesu povolí o něco vyšší frekvence a RTX budou dosahovat po OC 2,2 Ghz, v tom případě by mohla RTX 2080 o pár procent 1080 Ti překonat, ale nečekal bych velké rozdíly.
Toto srovnání se samozřejmě týká pouze her bez Ray tracingu, pokud se bez něj neobejdete, pak je RTX 2080 jasná volba.
Jestli vás ale Ray tracing nechává zatím v klidu, může se o něco levnější GTX 1080 Ti jevit jako výhodnější volba, samozřejmě konečné zhodnocení bude možné až podle výsledků z nezávislých recenzí.
RTX 2070 vs GTX 1080, GTX 1070 Ti
Zatím nejdostupnější grafikou s podporou ray tracingu bude RTX 2070 s doporučenou cenou od 14 000 Kč, ale podle Founders Edice můžeme spíše očekávat ceny kolem 16 000 Kč, tedy více než v současnosti stojí GTX 1080, 1070 Ti o 1070 nemluvě.
Za dražší cenu RTX 2070 opět nabídne menší počet CUDA jader a TMU (texturovacích jednotek) než 1080 a 1070 Ti, ROP (rasterizačních jednotek) má stejně.
V čem ale RTX 2070 jasně dominuje je paměťová propustnost, díky rychlým GDDR6 pamětem a stejné sběrnici má výrazně rychlejší přenos dat, 448 GB/s proti 320 a 256 GB/s u 1080 a 1070 Ti.
Toto se více projeví ve vyšších rozlišeních, hlavně v 4K by měla RTX 2070 bez problému dosahovat lepších výsledků než 1080 a 1070 Ti.
V 1080p budou rozdíly zřejmě menší a pro toto rozlišení může být podstatně levnější GTX 1070 Ti kolem 11 500 – 12 000 Kč nebo GTX 1080 do 13 500 Kč stále výhodnou volbou, více se ovšem dozvíme až z recenzí.
Proč jsou RTX grafiky tak drahé?
Speciální jádra určené pro Ray Tracing zvyšují plochu GPU a tím i výrobní cenu, nové RTX grafiky také mají dražší GDDR6 paměti, takže existují objektivní důvody pro zvýšení ceny, ovšem o nutnosti zvýšit ceny o 50 a více % proti předchozí generaci by se dalo pochybovat.
Sám se přikláním k teorii, podle které má Nvidia díky skončení těžebního šílenství na skladě velké množství dosavadních GPU Pascal, dokonce podle nepotvrzených zpráv nutí výrobce grafik odebírat stále i tyto jádra pokud chtějí mít dodávky nejnovější generace Turing.
Pokud by Nvidia výrazně nenapálila ceny nové generace RTX grafik, nikdo by samozřejmě starší Pascaly už nekupoval, tedy bez výrazného snížení jejich cen.
To by samozřejmě snížilo zisky, takže proč nenapálit ceny nových grafik tak aby byly dosavadní Pascal grafiky stále výhodné a mohly se doprodat za stávající ceny…
Podle německého webu 3dcenter.org se bude po zbytek roku nabídka grafických karet od Nvidie skládat jak z Pascalů, tak RTX karet, alespoň po dobu, dokud se nevyprodají zásoby současných karet…
Model | Chip | Hardware | Výkon v 4K | Cena |
---|---|---|---|---|
GeForce RTX 2080 Ti | Turing TU102 | 4352 SE @ 256 Bit, 11 GB GDDR6 | 235-250% | 32 000 Kč |
GeForce RTX 2080 | Turing TU104 | 2944 SE @ 256 Bit, 8 GB GDDR6 | 178-185% | 22 300 Kč |
GeForce GTX 1080 Ti | Pascal GP102 | 3584 SE @ 352 Bit, 11 GB GDDR5X | 175% | 19 500 Kč |
GeForce RTX 2070 | Turing TU106 | 2304 SE @ 256 Bit, 8 GB GDDR6 | 150% | 16 000 Kč |
GeForce GTX 1080 | Pascal GP104 | 2560 SE @ 256 Bit, 8 GB GDDR5X | 132% | 13 000 Kč |
GeForce GTX 1070 Ti | Pascal GP104 | 2432 SE @ 256 Bit, 8 GB GDDR5 | 122% | 11 700 Kč |
GeForce GTX 1070 | Pascal GP104 | 1920 SE @ 256 Bit, 8 GB GDDR5 | 107% | 10 000 Kč |
GeForce GTX 1060 6GB | Pascal GP106 | 1280 SE @ 192 Bit, 6 GB GDDR5 | 76% | 6 900 Kč |
Teprve potom bych očekával snížení RTX modelů na přijatelnější úroveň, ale toho se nejspíš dočkáme až v roce 2019.
Normalizaci cen by mohlo pomoci i AMD, které nedávno opět potvrdilo uvedení profesionální výpočetní grafiky na 7nm procesu ještě v roce 2018.
AMD si také chválilo první vzorky procesorů a grafik vyrobených na 7nm výrobním procesu u TSMC, kde bude vyrábět všechny své 7nm grafiky i procesory, takže je celkem reálné uvedení 7nm herních grafik do konce 1.poloviny roku 2019.