Kingdom Come: Deliverance vs Kickstarter

Dlouho očekávaná největší česká hra posledních let Kingdom Come: Deliverance vyšla 13.2. 2018 a hráči po celém světě tak mají konečně možnost vyzkoušet si tuto unikátní hru, na kterou mnozí čekali už od roku 2012, kdy se objevily první zmínky o chystaném středověkém RPG. Hra se po celou dobu vývoje potýkala s mnoha problémy, které zdá se neskončí ani po vydání, kdy se vynořilo mnoho stížností především na technický stav a optimalizaci, tentokrát se zdá, že hůře dopadly konzolové verze. Doufejme, že se vývojářům podaří Kingdome Come po vydání ještě odladit, protože by byla velká škoda, kdyby tyto chyby zkazili hráčům jinak kvalitní a v mnoha ohledech unikátní herní zážitek…

 

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
RPG13.2. 2018 TitulkyWarhorse100 00076 | 8,2

 

Jak vzniklo Kingdome Come?

Námět na Kingdome Come vzešel od Daniela Vávry, který dříve pracoval v Illusion Softworks na hrách Mafia a Mafia 2, ale poté co byl Illusion prodán a přejmenován na 2K Czech, z této firmy ještě před dokončením Mafie 2 odešel s plánem založit vlastní studio.

Společně s dalším veteránem českého herního průmyslu Martinem Klímou se jim nakonec na poslední chvíli, po mnoha odmítnutích, podařilo dohodnout se s miliardářem Bakalou, který byl jediný ochotný investovat alespoň do výroby prototypu a tak mohlo 21.7. 2011 dojít k založení Warhorse studia, které 9.2. 2012 oznámilo licencování CryEnginu pro své chystané RPG.

Na prototypu pracovalo kolem 25 lidí s cílem prezentovat ho později vydavatelům, kteří by zaplatili další vývoj hry až do vydání. Vydavatele se jim ale nakonec přesvědčit nepodařilo a zbývala poslední možnost v podobě Kickstarteru, který měl prokázat dosavadnímu investorovi, že o hru bude dostatečný zájem ze strany hráčů. To se nakonec podařilo a 35 384 backerů přispělo na Kickstarteru částkou 1 106 371£, zhruba 35 000 000 Kč, pro srovnání Bakala podle prozatím dostupných veřejných údajů investoval do hry přes 200 mil. Kč.

Později v roce 2016 se podařilo získat i vydavatele Deep Silver pro krabicové verze hry, který se v roce 2016 zapojil do spolufinancování částkou cca 40 mil Kč. Warhorse se po úspěšném Kickstarteru postupně rozrostlo až na 110 vývojářů, kteří na hře pracovali 4 roky a celkové náklady se tak mohly vyšplhat zhruba na 10 -15 mil $.

Problémy s Kickstarterem

Jak vidíte vznik Kingdome Come byl hodně komplikovaný a provázen problémy, včetně několika odkladů vydání hry a seškrtáním mnoha na Kickstarteru, až příliš lehkovážně slíbených věcí. Je pochopitelné, že se během vývoje ukáží některé prvky jako nefungující nebo jen těžko realizovatelné, ale Warhorse si nejvíce a dá se říct i zbytečně zavařili spíše věcmi přímo nesouvisejícími se samotnou hratelností hry.

Akt 1, Akt 2 a Akt 3 – je to hra nebo divadlo?

Největším zdrojem nepochopení a zmatení se stalo podivné rozdělení hry za použití divadelní terminologie na tři Akty a dokonce tyto Akty ještě neváhali velkoryse zahrnout a tedy de facto prodávat u vyšších tříd odměn pro podporovatele. Není divu, že když později došlo ke změně plánů a zrušení tohoto rozdělení s tím, že hra se rozšíří a bude obsahovat oba Akty, mnoho lidí, kteří si připlatili za druhé nebo dokonce třetí pokračování hry, se mohlo cítit hodně dotčeno.

Zkrátka v roce 2014 prodávat na Kickstarteru dvě pokračování, dosud neexistující hry plánované na rok 2015 s tím, že vyjdou do konce roku 2016 a nakonec místo toho dodat lidem, co zaplatili i za 2-3 díly 4 000 – 9 500 Kč jednu, sice větší hru až v roce 2018, je už na můj vkus docela velké „Chucpe“ nebo česky řečeno spíše naprosto zbytečné „fanfaronství“.

Přitom původní myšlenka na menší hru si myslím byla správná a pro nově založené studio i vhodnější, umožnilo by to vydat hru dříve nebo alespoň lépe odladěnou a o něco nižší cena by nejspíš i snížila přehnaná očekávání hráčů, přeci jen AAA cena 60$ sebou nese i vyšší požadavky na celkovou kvalitu.

Linux, Mac  – všechno bude!

Planned platforms: PC, Xbox One*, PS4*, Mac, Linux

Ať už si myslíme o smysluplnosti hraní na Linuxu nebo Macu cokoli, evidentně existuje oddaná komunita hráčů, kteří chtějí podpořit rozvoj Linuxu jako herní platformy a hlavně z tohoto důvodu podporovali hry na Kickstarteru, které slibovaly i linuxovou verzi. Bohužel Warhorse Linux a Mac verzi nedodalo a nedá se ani říct, že je zrušilo, protože spíše zaujalo postoj mrtvého brouka a jako v dalších případech nevydalo oficiální jasné stanovisko s důvody, proč linuxová verze hry nejspíš nikdy nevyjde.

Nespokojeným podporovatelům sice Warhorse umožňovalo vrácení peněz na požádání, ale přeci jen jasná omluva a aktivní přístup ze strany Warhorse mohl omezit množství negativních reakcí a možná i záměrné snižování hodnocení hry, které se dá čekat od naštvaných linuxáku, kteří jsou pro svou věc hodně zapáleni.

Vydání hry – aneb kde je můj klíč?

Poměrně silná kritika se na Warhorse snesla od přispěvatelů z Kickstarteru za způsob distribuce hry, ať už se to týká zrušených položek v balení jako tištěný manuál a DVD s dokumentem o vzniku hry,  nepodepsané plakáty, pouze jedna velikost triček pro všechny, stejně jako nutnost u nižších odměn propojovat Steam účet s webem Warhorse, nemožnost zvolit si mezi GOG a Steam klíčem, kvalitnější steelbook a látková mapa v běžně prodávané levnější Colectors edici, někteří hráči dokonce stále nemají klíč ani po vydání.

Shrnutí

Vztah mezi Warhorse a podporovateli z Kickstarteru dostal těsně před vydáním docela velké trhliny a dá se říct v mnoha případech i zbytečně a většině šlo podle mého názoru zabránit. Sám jsem hru podpořil také na Kickstarteru a naštěstí zvolil edici Earl, která z těch dražších ještě dopadla relativně dobře, navíc mi padne i tričko. Nemusel jsem ani propojovat účty, jen jsem klasicky aktivoval klíč přímo na Steamu, hra mi zatím po 10 hodinách spadla jen jednou a od té doby si hodně užívám zajímavý příběh a hratelnost.

Přesto mám pochopení pro většinu stížností a myslím si, že by si původní přispěvatelé z Kickstarteru od Warhorse zasloužili více respektu a vyloženě „speciální péči“, už proto, že kdyby tito lidé před 4 lety nepřispěli často vysokými částkami, žádné Warhorse ani Kingdome Come by dnes nemuselo existovat.

Osobně svého příspěvku nelituji a jsem rád, že Warhorse dostali šanci vytvořit tuto hru podle svých představ, ale na druhou stranu, dnes bych podobnou částku zřejmě nevydal a nejspíš se spokojil s nejlevnější digitální edicí a obávám se, že část původních přispěvatelů by už další projekt od tohoto studia nepodpořila vůbec…

Naštěstí to vypadá, že se hra zatím prodává celkem dobře a na Steamu už dosáhla 100 000 prodaných kopií, takže Warhorse se nejspíš na Kickstarter už s druhým dílem nevrátí, takže čistě z komerčního hlediska jim může být špatná pověst na Kickstarteru v tuto chvíli jedno, ale osobně bych se z dlouhodobého hlediska raději spoléhal na podporu hráčů, než být odkázán na rozmary miliardáře typu Bakaly…

Pokud se o koupi Kingdome Come rozhodujete až v tuto chvíli, výše popsané problémy se vás v podstatě netýkají a čistě z herního hlediska vám mohu tuto hru bez problému doporučit, i když pokud si nechcete kazit herní zážitek bugy a nedotaženou optimalizací, vyplatilo by se s hraním počkat na další velký patch, který by měl vyjít do dvou týdnů, ale na druhou stranu sám jsem se zatím s ničím vyloženě závažným při hraní PC verze nesetkal…

 

Aktuální ceny Kingdome Come na Heuréce, kde je ještě k dostání i obsáhlá Colector Edition

Subscribe
Žádné upozornění
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Inline Feedbacks
View all comments
Romik
Romik
17.2.2018 7:25

Zdravím, Já si ještě vzpomínám na kritiku Skyrimu od D.Vávry,která se v průběhu let změnila v jeho nejoblíbenější hru:)) Evidentně při vývoji vlastní hry na podobné téma zjistil, že to není tak jednoduché. Každopádně hra vypadá herně dobře a chyby technického rázu snad z větší části odstraní.
Horší by bylo kdyby hru nikdy nevydali – vzali si opravdu velké sousto. Už jen za ten bojový systém bych mu vše odpustil. Tohle opravdu žádná existující hra nenabízí. Opravdu si s tím dali práci a jsou velmi blízko realitě.

Romik
Romik
22.2.2018 12:55

Zdravím, Tak prý už se zadařil 1 milion prodaných kusů KCD. Díval jsem se na Mafia 2 a ta má cca 2 100 000 ks celkem steam. Tohle už je taková „přijatelná“ informace.

Podobné články

Wayward Realms – procedurální generování obří herní mapy a úkolů

02.06.2024 PC Hry, RPG ,

Wayward Realms slibuje svět, který bude při každém hraní působit povědomě i unikátně zároveň. Toho je dosaženo zajímavou kombinací ručně vytvářeného designu a dynamického procedurálního generování. Svět Wayward Realms není generován náhodně. Místo toho je postaven na specifické, ručně vytvořené mapě, která slouží jako základ pro následovné detailnější generování světa. Tato mapa obsahuje klíčové geografické (…)

The Wayward Realms – nové obří RPG na Kickstarteru

31.05.2024 PC Hry, RPG , ,

Svět RPG  her může projít revoluční změnou, alespoň to slibuje oznámení nového fantasy RPG s otevřeným světem The Wayward Realms, které vyvíjí studio Once Lost Games pod vedením zkušených herních vývojářů Teda Petersona a Juliana Lefaye. Projekt dnes spustil kampaň na Kickstarteru, aby získal finanční prostředky v hodnotě alespoň 500 000 USD na vytvoření prvního (…)

Starfield bude optimalizován pro AMD grafiky a procesory

28.06.2023 PC Hry ,

AMD 27.6. 2023 oznámilo partnerství s Bethesdou pro hru Starfield a je tak možné, že hra poběží na grafických kartách AMD o něco lépe než na srovnatelných modelech od konkurenční Nvidie. Tyto praktiky sice nejsou moc férové, ale bohužel je běžně používají obě firmy, takže moc nechápu pozdvižení a množství stížnostní, které zaplavily diskuzní fóra (…)

Starfield vyjde 6.9. 2023

08.03.2023 PC Hry, RPG , ,

Dnes 8.3. 2023 Bethesda vydala nový trailer dlouho očekávané hry Starfield a také konečně oznámila datum vydání hry, které už bylo 2x odloženo. Starfield měl nejprve vyjít 11.11. 2022, ale toto datum se ukázalo jako nereálné a vývojáři potřebovali více času na doladění hry. Další přesné datum vydání Starfieldu nebylo oznámeno, ale Starfield měl vyjít (…)

3
0
Would love your thoughts, please comment.x