PC hry 2016 – Steam je zahlcen, Indieapocalypsa vrcholí

Když jsem dělal přehled her za říjen, zarazilo mě, kolik PC her vyšlo za jediný měsíc, bylo to přes 420 her a zdá se, že  letos nejde o žádnou výjimku. Za celý rok 2016 totiž vyšlo na Steamu těžko uvěřitelných 4 200 her a to ještě není započítán prosinec. Vypadá to, že indieapocalypsa dosáhla svého vrcholu a pro spoustu nezávislých vývojářů to nevěstí nic dobrého.

steam-2016-podil

Zdroj: https://twitter.com/Steam_Spy/status/804072335997358084

O jak šílený nárůst jde, dokládá graf výše, 38% všech her na Steamu tvoří letošní hry a 26% hry z roku 2015, takže za pouhé 2 roky se na Steam dostalo více her, než za celou jeho historii. Staré časy předtím, než celá indiemanie odstartovala, kdy pro slušný výdělek stačilo vydat aspoň trochu kvalitní hru a dostat ji na Steam, jsou zřejmě definitivně pryč. Steam vše ještě urychlil spuštěním Early Acessu a Greenlightu v roce 2013, kdy se doslova otevřely stavidla a téměř každý vývojář dostal šanci začít prodávat na Steamu, a to aniž by musel mít hotovou hru.

Velký podíl na tom má i engine Unity, který umožnil levný přístup k relativně kvalitním vývojářským nástrojům a tomu se chtě nechtě musely přizpůsobit i ostatní tvůrci enginů, dnes je zdarma dostupný, respektive za podíl na zisku, jak Cryengine tak Unreal 4. Všechno to zní na první pohled skvěle a super, protože tak může vznikat spousta kvalitních her a všichni s trochou snahy mohou vytvářet svoje vysněné hry, ale…

steam-vydane-hry

Jak se říká, každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán a výsledkem tohoto otevřeného přístupu je současný stav, kdy je Steam  doslova zahlcen odpadem, stovkami pixelartu, anime novel, sandbox survival zombie explore a dalších „super“ her na jedno brdo, takže hledání zajímavé hry, připomíná návštěvu Levných knih a také máte přibližně stejnou šanci, že v záplavě šuntu objevíte něco kvalitního.

Sám jsem měl naivní představu, že se každý měsíc touto záplavou proberu a vytáhnu na světlo pár her, o kterých se nepíše a nemají žádné hodnocení na Metacriticu, ale brzy mě to přešlo a systematicky tomu věnovat spoustu času nebudu, nemá to zkrátka smysl a v naprosté většině případů existuje dobrý důvod proč se o hře „neví“, i když výjimky existují, ale ty holt doplácejí na současnou inflaci vydávaných her.

Jak názorně dokládá následující graf, oranžové jsou hry, které nemají hodnocení na Metacriticu, modrým se dostalo minimálně 4 hodnocení nutných pro získání průměrného skóre na Metacriticu. Ten poměr je děsivý a pokud jste nezávislý vývojář a zoufáte si proč vaši hru nikdo nerecenzuje a nekupuje…asi už tušíte proč.

neviditelne-hry

Zdroj: https://twitter.com/lukz_dev/status/804833764824256512

Problémy, s kterými se nově vydaná, byť i kvalitní menší hra musí potýkat, by vydaly na hodně dlouhý seznam, digitální distribuce například umožňuje udržovat jednou vydanou hru stále „na skladě“ , takže každá nově vydaná hra nesoupeří jen se současně vydanými hrami, ale všemi, které kdy byly na Steamu vydány.

Navíc díky pravidelným výprodejům mají ti hráči, co ve větším množství kupují hry, zaplněné knihovny tituly, které ještě nehráli a pravděpodobně ani nebudou a nemají důvod kupovat další novou 2D hopsačku, když jich mají třeba 10  za 5 dolarů z Humble Bundlu. Zkrátka ani nízká cena jako argument pro koupi už moc nezabírá.

Myslím, že také poptávka po starých žánrech, které vydavatelé dlouhodobě přehlíželi, byla nejen naplněna, ale nabídka těchto her nyní několikanásobně převyšuje zájem hráčů. Zkrátka většinu vývojářů, kteří si po vzoru zlatokopů vyrazili plnit svůj sen, čeká nemilé vystřízlivění, ono i v té řece je jen určité množství zlata a čím víc zlatokopů bude, tím menší šance pro každého, že alespoň pár zrnek vyrýžuje.

Nemyslím si, že tohle může dlouhodobě fungovat a neprospívá to PC hraní, Steamu, hráčům ani samotným nezávislým vývojářům, ale na druhou stranu, nejsem ani pro nějaké schvalovací komise, které by obsah filtrovali a určovali, která hra má právo se dostat na Steam a která ne. Podle mě by stačilo, kdyby Valve zavedlo poplatek  1 000€  za možnost vůbec vystavit hru na Steamu, tím by myslím spolehlivě odfiltrovali největší amatérské hrůzy.

Stejně tak by mohli vyřazovat hry, které rok od vydání neprodali ani 1 000 Ks. Věřím, že jako každá zlatá horečka i tato jednou skončí a časem se to tak jako tak samovolně vytříbí, ale navrhované řešení by tento samočistící proces výrazně urychlilo. Kvalitní nezávislí tvůrci přežijí, zbytek se bude muset smířit s tím, že je tvorba her dlouhodobě neuživí a budou se jí nadále věnovat jen amatérsky, jako koníčku.

AAA hry

Zajímavý rok prožili i velcí vydavatelé, když některé letošní AAA tituly zůstali s prodeji hodně za očekáváním. Ale nemyslím si, že jde o velké překvapení, vzhledem k dlouhotrvajícímu stavu, kdy za novou hru požadují 60€ a na oplátku dost často nabízejí nedodělané, špatně optimalizované hry, s množstvím technických chyb.

Po fiasku No Man’s Sky asi mnoho hráčů také přešla chuť na předobjednávky obecně, navíc nedůvěru ke stavu her ještě zvyšuje rozhodnutí například Bethesdy, neposkytovat hry recenzentům předem, takže  v den vydání nejsou ani recenze. Pokud si to shrneme: 60€, týdny, měsíce čekání na odstranění bugů a chyb, absence recenzí v den vydání… nějak nevidím důvod kupovat hry hned po vydání za plnou cenu, obzvlášť, když mnoho z nich v krátké době zlevní.

Někdy si navíc marketingoví specialisté vymyslí geniální plán jako vydat tři AAA multiplayerové střílečky krátce po sobě, jako se to letos přihodilo Battlefieldu 1, Titanfallu 2 a Call of Duty nevím kolik. Nejhůř z hlediska prodejů dopadl Titanfall 2, stejně tak se už nedaří ani vyždímat značku Call of Duty jako v minulých letech, za očekáváním zůstali i prodeje Dishonored 2 a dalších.

Denuvo

Takže se už začíná mluvit o krizi AAA her, což je vtipné, hlavně z hlediska velkého rozšíření neprolomitelné ochrany Denuvo, která podle logiky vydavatelů měla masivně zvýšit prodeje, protože když si pirát nebude moct hru stáhnout, automaticky si ji koupí, že… No alespoň veřejně dostupná čísla prodejů letošních AAA her tomu moc neodpovídají. Jediné, co se Denuvu povedlo je zvýšení zoufalých příspěvků na warez webech typu:  prosím o crack, je to má nejoblíbenější hra! jak dlouho mám ještě čekat!!! To mám hrát jen nezávislé hry?

zoufalstvi-piratu

Což jistě vývojáře a vydavatele potěší a pobaví, ale zároveň by si měli uvědomit, že z lidí, kteří nejsou ochotní zaplatit ani za svoji nejoblíbenější hru,  ani sebelepší ochrana žádné peníze nevytáhne.

Závěr

V roce 2016 vyšla na PC spousta zajímavých a kvalitních her, ať už od velkých studií nebo talentovaných nezávislých vývojářů, bohužel také záplava až příliš jednoduchých, podprůměrných her.  V té se utápí a ztrácí bez povšimnutí zbytek alespoň průměrných nebo i originálních her, které by měli za jiných okolností šanci dosáhnout většího úspěchu. PC hraní tedy v letošním roce zažívá zvláštní stav, kdy je sice her všech možných žánrů nadbytek, ale přesto je čím dál těžší se v této záplavě zorientovat.

Subscribe
Žádné upozornění
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

NOVINKY A NÁVODY

Tip na Stable Diffusion 2 – jak generovat kvalitní obrázky

27.11.2022 Návody, Software ,

První dojem z testu nové verze Stable Diffusion 2 nebyl moc přesvědčivý a všechny starší prompty co dobře fungovaly u verze 1,5 generovaly ve verzi 2 hodně špatné výsledky. Po dalším zkoumání jsem vygeneroval jeden obrázek s vodoznakem webu fotobanky Dreamstime.com a bylo celkem jasné, že obrázky tohoto webu byly použity při trénování nového modelu (…)

Návod na instalaci Stable Diffusion 2.0 pro Automatic1111 WebUI

26.11.2022 Návody, Software ,

Firma Stability AI, která se podílí na vývoji Open source projektu Stable Diffusion oznámila 24.11. 2022 vydání nové verze 2.0 tohoto projektu na generování obrázků pomocí AI z textového popisu. Oznámení vyvolalo nejprve velké nadšení u komunity, které ale posléze vystřídaly spíše obavy z některých zásadních změn a omezení u nového modelu, který byl trénován (…)

Stable Diffusion – AI generování obrázků

17.11.2022 Návody, Software ,

Generování obrázků pomocí textu prostřednictvím AI zažívá v tomto roce velký boom, poté co byly široké veřejnosti uvolněny první modely Stable Diffusion, které můžete bezplatně vyzkoušet na různých webech zdarma, ale jestli se začnete tomuto generování věnovat naplno, nejvíce možností dostanete instalací Stable Diffusion na svůj počítač lokálně. Tato instalace je o něco náročnější než (…)

Bohemia Interactive představuje nový engine Enfusion

16.12.2021 Novinky ,

Bohemia Interactive je jediným z velkých českých herních studií, které přežilo od doby vydání prvních větších českých her kolem roku 2000 až do dnešních časů. Na rozdíl od majitelů herních studií stojících za hrami Mafia, Vietcong, Beat Saber a Kingdome Come, její vlastníci naštěstí při první příležitosti neprodali Bohemku do zahraničí. Studio tak nebylo rozpuštěno (…)

0
Would love your thoughts, please comment.x