Spell Fighter VR – konečně pořádné kouzlení a šerm ve VR

Spell Fighter názorně předvádí jak by mohly vypadat velké RPG hry pro Virtuální Realitu. Také dokazuje, že i současná generace VR  brýlí s pohybovými ovladači má, i přes mnohé nedostatky, již dostatečnou úroveň na to, aby pro ni mohly vznikat i pořádné hardcore hry místo dosavadních pochybných hříček.
Screenshot ze hry Spewll Fighter VR.

Základní info

Spell Fighter VR vytvořil ve svém volném čase během dvou měsíců pouze jeden člověk, zkušený polský vývojář Jakub Kisiel. Je to jednoduchá hra s jedním questem, která ale díky přizpůsobení herních mechanik pohybovým ovladačům a hlasovému ovládání naplno využívá potenciál Virtuální reality. Hra byla původně vyvíjena pro Oculus Rift a pohybové ovladače Razer, nyní je dostupná i pro HTC Vive na Steamu, v obou případech je zcela zdarma.

Hratelnost

Ocitnete se v otevřené krajině poblíž malého městečka, které máte za úkol prozkoumat a hlavně při tom nezahynout. Jak se totiž brzy přesvědčíte sami, zdejší svět je zamořen kostlivci, zombíky a další havětí. Naštěstí máte k dispozici dostatek zbraní pro vlastní obranu jako meče, kopí, středověké pistole nebo pušky, které přirozeně ovládáte pomocí pohybových ovladačů, můžete také v každé ruce držet jinou zbraň.

Mečem musíte aktivně bodat a mávat, samotné držení před sebou žádné poškození nezpůsobuje, rány protivníků také můžete blokovat. Celé to díky kvalitním animacím postav působí naprosto přirozeně a plynule a hlavně pocit vtažení do hry je díky pohybovým ovladačům, kdy skutečně používate své ruce, oproti prostému mačkání tlačítek na klávesnici nebo ovladačích někde úplně jinde.

Pokud se místo oceli raději spoléháte na kouzla, nemusíte mít obavy, i magii můžete ve hře využívat hned několika způsoby. Ovládání hlasem – jednoduše vyslovíte název kouzla, např „summon fireball“ a v ruce se vám objeví ohnivá koule, kterou můžete vrhnout na nepřátele.

 

Kouzla můžete také seslat vyvoláním magické knihy, kde prstem jednoduše označíte co chcete použít nebo vytvoříte magické menu přímo ve vzduchu před sebou a zvolíte si požadovanou magickou disciplínu v něm.

Můžete si také vyčarovat pomocníky, dřevěné golemy, které opět ovládáte hlasem, nejdříve na vybraného poskoka ukážete  prstem, tím ho označíte a pak už můžete začít chrlit rozkazy jako: „go there“, „go here“, „stand here“, „walk there“, „come over here“, „attack this guy“, „kill him“, „follow me“

Tohle všechno dohromady dokáže i v relativně  jednoduchém prostředí vytvořit  hutnou atmosféru a kopec zábavy. Asi každý si dokáže představit jak by to vypadalo, kdyby někdo zakomponoval tyto herní mechaniky do velkého RPG v otevřeném světě s kvalitním příběhem a propracovanými postavami.

Proč to zatím nikdo neudělal a proč ani autor hry  neuvažuje o rozvinutí tohoto konceptu do skutečné delší komerční hry se dozvíte z jeho komentářů, které poskytují zajímavý vhled zkušeného vývojáře na celou problematiku VR.

Proč nevychází AAA VR hry?

Následující text je sestaven z komentářů autora Spell Fightera – Jakuba Kisiela, který na Youtube odpovídal na dotazy hráčů.

Na dotaz o budoucnosti hry Spell Fighter, proč za něj nechce peníze a nepředělá ho na VR Witchera nebo  VR Skyrim, uvedl že preferuje aby hra zůstala bezplatná, protože kdyby skončil s experimentováním pro VR a hru dále nerozvíjel, lidé by se mohli v případě placené verze cítit podvedeni, protože zaplatili a hra by stále nebyla dodělaná.

I když má 12 let zkušeností s vývojem klasických her, pracoval  na hrách  Bulletstorm, Gears of War, Unreal Tournament 3 a Zaklínači 3, považuje VR za totálně jiný způsob hraní a přiznává, že stále experimentuje a ve skutečnosti neví co dělá a proto za to nepožaduje peníze.

Od práce na plný úvazek na VR hře ho odrazuje i současný stav VR trhu, který je stále malý,  protože existuje málo kvalitních větších VR her s vyšším rozpočtem. A není jich víc, protože VR  sety si koupilo jen malé množství hráčů. Tento smrtící kruh by mohlo prolomit buď to, že se prodá 6 miliónů  VR brýlí a kupující budou smířeni s tím, že nebudou mít příštích 5 let dostatek obsahu nebo 20 – 50 velkých studií bude investovat 50 miliónů dolarů do vývoje velkých VR her bez šance, že by se jim tyto náklady během 5 let vrátili, což by zřejmě vedlo k jejich bankrotu.

Je také skeptický ohledně přidávání podpory VR do již existujících her, protože VR si podle něj vyžaduje úplně jiný přístup a odlišné herní mechaniky. Pro  VR potřebujete vytvořit odlišné animace pro boj, blokování úderů, střelbu, dále změnit AI nepřátel, kontrolu kamery, pohyb v herním světě, který ve Spell Fighteru řeší jednak teleportem jednak klasickou chůzí stisknutím tlačítka, což u někoho může vyvolat nevolnost. Zajímavé je, že hráči z videa výše tvrdí, stejně jako tvůrce hry, že si lze na VR zvyknout a po 2 letech zkoušení VR setů se jim už nedělá špatně z ničeho.

Stejně tak se při vytváření levelů musí stále myslet na potřebu stabilních 90 FPS, proto je v oblastech pro boj skoro všude plochý povrch (odstraní stíny = nižší náročnost na výpočet scény) s 1 texturou, kdy se zbytek levelu nenahrává a na scéně není víc než 5 -6 nepřátel současně. Jak vidíte vytvořit  kvalitní VR zážitek vyžaduje spoustu práce navíc a zkoušení nových postupů, což  zároveň odpovídá na otázku proč je většina současných VR her statickými hříčkami  v omezeném prostoru nebo obsahuje minimum herních mechanik a soustředí se spíše na vizuál a hlavně na to aby se nikomu neudělalo špatně.

Autor Spell Fightera se s nějakým pilováním grafiky a vizuálem moc nezabýval, většina ostatně pochází,  jak sám přiznává z  Unity Asset storu, naopak se soustředil na samotnou hratelnost a zahrnutí více herních mechanik do hry. Osobně je mi tento přístup mnohem bližší a Spell Fighter je zatím první VR hra, která mě alespoň chvíli přiměla zauvažovat nad koupí VR setu. Tedy pokud by tento koncept někdo přetavil do plné hry, což se v tuto chvíli nezdá moc reálné. Ale přesto stále věřím, že se VR prosadí, jen to bude možná trvat déle, jedno je ale jasné už teď, bez kvalitního obsahu to nepůjde.

Hru Spell Fighter VR můžete zdarma stáhnout na Steamu, pro hraní potřebujete slušné PC:

 

Spell Fighter VR – systémové požadavky

Minimální konfigurace
CPU:i5-4690 3.5GHz
RAM:6 GB
OS:Windows 7
GPU:NVIDIA GTX 970
HDD:1,6 GB volného místa

 

Doporučená konfigurace
CPU:i5-4690 3.5GHz
RAM:8 GB
OS:Windows 7/8.1/10 64-bit
GPU:NVIDIA GTX 970
HDD:2 GB volného místa

 

A ještě takovou maličkost za 26 táců 🙂

Komentáře

9 komentáře k článku "Spell Fighter VR – konečně pořádné kouzlení a šerm ve VR"

Žádné upozornění
avatar
10000
Seřadit podle:   Nejnovější | Nejstarší | S nejvíce hlasy
Romik
Host

Fakt dost dobrý – nevěděl jsem že něco takového už existuje. Já zatím za vrchol považoval tohle co udělal už v roce 2007 japonec s wii mote na PC u Die by Sword kde bylo vizionářské plné ovládání meče ve 3D – bohužel přes myš původně – což bylo složité ale s Wiimote a prográmky se to dálo zprovoznit za cca 2000 na PC.

https://www.youtube.com/watch?v=ge96uISNrNM

Romik
Host

Die by the Sword – Wiimote & Nunchuk –

https://www.youtube.com/watch?v=5D8Jfr-sIpM

Romik
Host

Die by the Sword – Wiimote & Nunchuk – ještě poslední video. Fakt šikovný lidi jsou ve světě.

https://www.youtube.com/watch?v=c5BK-uL-Smo

Romik
Host

Já totiž boje s chladnými zbraněmi považuji za vrchol ve hrách – je jen pár her co to mají opravdu vymazlené včetně fyziky a dekapitace (výtrysky krve z trupu – Severance)

Kromě již zmiňované Die by sword. Je To moje nejoblíbenější:

Severance Blade of Darkness

https://www.youtube.com/watch?v=4tbcZvGSgVk

A vynikající multiplayer u:

Rune

Hry kde do sebe plácají mečem aby splnily rating do toho nepočítám – málo z nich má realistické boje.

Romik
Host
Romik
Host
U Rune to samozřejně není úplně realistické (příliš rychlé pohyby) ale vyšlo to roku 2000 – využívají fyziku a dekapitace. Např. lze v areně ale i v dlouhém a výborném siglplayeru protivníkovy useknout končetinu se zbraní a není potřeba ho ani dál zabíjet je bezbranný. Nebo další taktický prvek vržení zbraně na protivníka a následné tasení druhé zbraně. Často vržená zbraň zabije – u špičkových hráčů na síti časté zahájení boje. Die by sword vyšlo 1998 a předběhlo svou dobu díky plně 3D volnému pohybu zbraně – bohužel bez Wiimote ovládání bylo ovládání přes myš složité a hra upadla v… Zobrazit celý text»
Romik
Host

Jinak jsem ještě zapomněl na Dark Soul serii na PC kde jsou také vynikající realistické boje (tedy kromě bossů).

wpDiscuz

Podobné články

Bethesda zase zkouší prodávat mody

31.08.2017 Novinky , ,

Na letošní E3 byl slavně odhalen Creation Club, který některým škarohlídům včetně mě připadal jako další pokus o zpoplatnění modů, i když tentokrát na to šla Bethesda trošku od lesa a dušovala se, že bude takto poskytovat pouze obsah, který nebyl ještě nikde jinde zveřejněn zdarma. Tvůrcům, kteří projdou výběrem bude platit přímo samotná Bethesda (…)

What Remains of Edith Finch – recenze

19.07.2017 Nezávislé, PC Hry ,

Jedna z nejvýše hodnocených her roku 2017 je neobvyklá a originální adventura, jejíž samotný název What Remains of Edith Finch (Co zůstalo po Edith Finch) už naznačuje, že nepůjde zrovna o veselé vyprávění. I když nejeden fanoušek černého humoru se možná pobaví i u některých lehce morbidních historek, které mapují životy jednotlivých členů Finchovic rodiny (…)

Komerčně úspěšné hry – Q2 2017

17.07.2017 PC Hry , ,

Úspěšnost her se dá měřit podle různých kritérií, v minulém článku jsme si shrnuli nejlepší hry 2.čtvrtletí 2017 z hlediska nejvyšších hodnocení v recenzích nebo i od samotných hráčů, ale tato vysoká hodnocení se ne vždy odrazí i na samotných prodejích. I když pochvala za odvedenou práci jistě potěší každého, troufám si říct, že leckteré (…)

Nejlepší PC hry – Q2 2017

12.07.2017 PC Hry , ,

Jaké nejlepší PC hry vyšly v období mezi dubnem až červnem 2017 se dozvíte v tomto shrnutí, kde naleznete nejvýše hodnocené hry 2.čtvrtletí roku 2017, alespoň podle názoru recenzentů a hráčů na Metacriticu. Na nejvyšších příčkách žebříčku opět vidíme směsici všech možných žánrů, od malých nezávislých her, po velké AAA projekty, takže každý PC hráč (…)