Syberia 3 – recenze

Syberia 3 je fanoušky známé adventurní série Syberia dlouho očekávaný 3. díl, který po neustálých odkladech a nejasnostech nakonec přeci jen po dlouhých 13 letech vyšel 20. dubna 2017 v Evropě a 25. dubna má vyjít v USA. Vývojáři slibovali next gen adventurní zážitek a přenesení série Syberia do 3D, takže si po více než deseti letech budete moct užít nová dobrodružství nestárnoucí, nyní už nejspíš definitivně bývalé právničky Kate Walkerové. Jestli vývojáři dostáli svým slibům a jak se jim podařilo přenést tento unikátní svět a vize autora Benoita Sokala do moderní herní podoby se dozvíte v následující recenzi.

ŽánrVyšloČeštinaVývojářMetacriticSteamSpy
3D adventura20. 4. 2017titulkyMicroïds? | 6,6  14 000

Základní info

Herní série Syberia započala 1.dílem, který byl vyvíjen v kanadském Montrealu ve 35 členném studiu Microids, ve spolupráci s belgickým výtvarníkem a tvůrcem komiksů Benoitem Sokalem. Inspirací pro vznik této série bylo, jak uvádí přímo B. Sokal v tomto videu,  sledování dokumentů z východní Evropy, která byla dlouho odříznuta od západu a toto prostředí tak bylo pro západní publikum málo známé a zahalené tajemstvím. Ve hře ho nakonec zkombinovali se steampunkem v podobě pokročilých mechanických Automatonů a mnoha zajímavými lokacemi, které prostřednictvím architektury a příběhů postav reflektují historii především Východní Evropy.

První díl vyšel v roce 2002, kdy se dočkal příznivého přijetí a sklízel vysoká hodnocení za grafiku, zvuk a především unikátní atmosféru a příběh. Není divu že brzy vzniklo pokračování a Syberia 2 vycházející v roce 2004, opět obdržela pozitivní recenze, ale také se už objevila kritika za kratší herní dobu a otevřený konec, který nedával odpovědi na to, co se stalo s hlavní postavou Kate Walker.

Na zodpovězení této otázky si museli hráči počkat dlouhých 13 let, i když se o vývoji 3. dílu začalo mluvit už v roce 2009, ale v roce 2011 sám B. Sokal oznámil, že vývoj ani nezačal z důvodu nezajištění dostatku financí. Na hře se začalo skutečně pracovat až v roce 2013, opět za dohledu B. Sokala, který napsal příběh, producentem se stal původní zakladatel studia Microids Elliot Grassian a hudbu do hry složil známý skladatel Inon Zur.

Příběh

Hra volně navazuje na události druhého dílu a začíná záchranou hlavní postavy Kate Walkerové kočujícím kmenem Youkolů, kteří ji dopraví na kliniku, společně se svým zraněným duchovním vůdcem Kurkem. Ten je vede na tradiční cestě, konající se jednou za dvacet let kvůli rozmnožovacím zvyklostem sněžných pštrosů. 20 let se ale ukáže jako dlouhá doba, za kterou se krajina vlivem moderní doby a pokroku výrazně změnila, takže se kmen na tomto putování bude muset potýkat s mnoha problémy a otevřeným nepřátelstvím některých zástupců státní moci.

Stejně jako v předchozích dílech i Syberia 3 reaguje na mnohé skutečné události v našem reálném světě jako je střet moderní civilizace s tradičními „primitivními“ lidskými společenstvími, jejichž po staletí předávaný způsob života nenávratně mizí, ekologické problémy způsobené havárií jaderné elektrárny a snaha o jejich zatajení nebo megalomanskou výstavbu olympijských „městeček“ či ekonomický úpadek kdysi prosperující oblasti. Nečekejte ale žádnou tupou jednostrannou agitku jakou vídáte dnes a denně v médiích od současných šiřitelů dobra, všechny problémy jsou ve hře zobrazeny přirozeně a nezaujatě, navíc mnohdy s humorem nebo nadsázkou.

Velkou zásluhu na tom mají mimo sympatické hlavní hrdinky i další dobře napsané vedlejší postavy, na které Kate v herním světě narazí. Nejvíc prostoru dostal kapitán lodi se zajímavým a pohnutým osudem, v Syberii nemůže chybět ani další roztržitý vynálezce s oddanou vnučkou, která o něj pečuje a o zábavu se bude starat i jedna postava z minulosti, spolu s potrhlou šamankou.

Ostatní charaktery už nedostaly tolik prostoru, ale přesto byly zajímavé a rád bych se o nic dozvěděl více, především o přeživších v Baranouru. Vyloženě mi nesedl jedině Kurk, ať už jde o dialogy hlas i vizuál. Hlavní záporáci jsou také spíš komiksového ražení, ale vizuálně odpovídají svým rolím a zapadají do trochu starosvětské atmosféry hry, kde se ani ve třetím díle žádné přímo zobrazené násilí prakticky nevyskytuje.

Samotná Kate se také naštěstí po vzoru slavnější Lary nezměnila, takže se nemusíte obávat, že by začala pobíhat se samopalem a kosila protivníky po stovkách. Ne, je to stále ta samá sympatická postava s předchozích dílů, která problémy řeší po vzoru hrdinek filmů z 80 let slušným jednáním a nebo chytrým přelstěním protivníků.

Hratelnost

Tím se dostáváme k samotné herní náplni, kterou tvoří především prozkoumávání lokací, řešení problémů pomocí nalezených předmětů, jejich správnou kombinací nebo získáním a zadáním potřebných kódu, klasické adventurní prvky zkrátka zůstaly zachovány. Nově jsou ale zpracovány ve 3D, takže si předměty můžete prohlížet ze všech stran a mnohdy je to nutné pro získání potřebného dílu nebo indície, také musíte občas vykonat správný pohyb kurzorem pro otevření dvířek nebo zapnutí táhel atd. Hádanky jsou z valné většiny logické a celkem i dávají smysl, z větší části zahrnují ovládání a zprovoznění různých mechanických strojů, takže opět žádná změna oproti předchozím dílům. Řekl bych, že jsou o něco logičtější a tím i jednodušší na vyřešení, důkazem je, že jsem hru dokázal dokončit i já, brzy po vydání, kdy ještě nejsou dostupné návody pro případný zákys, které jsem u předchozích dílu docela využíval.

Nově přibyla i možnost použít různé odpovědi v rozhovorech a tím si usnadnit postup hrou nebo alespoň získat achievementy na Steamu. Můžete v nich i zúročit informace, které jste se dozvěděli předchozím pečlivým prozkoumáním a jde tak o vítanou změnu a oživení proti předchozím dílům.

Ovládání

Co se na herním zážitku také výrazně podepisuje je způsob ovládání a nastavení kamery a zde tvůrci naprosto nepochopitelně selhali, alespoň co se týká klávesnice a myši. Osobně vítám přenesení hry do 3D, ale způsob jakým to provedli je nejhorší možný. Pohyb Kate sice můžete ovládat šipkami nebo wqsd, ale směr ani samotný pohyb neovládáte myší a kamera přitom navíc zůstává statická, jen se v určitých místech přepne do úplně jiného úhlu, takže často ztrácíte orientaci, jdete opačným směrem než potřebujete a vaše postava se často zasekává o nejrůznější předměty.

Absolutní vrchol toho všeho je pohyb po schodech, který je řešen loadingem, takže vejdete na schody, černá obrazovka, následuje změna úhlu kamery, takže při stisknutí klávesy pro pohyb vpřed se hrdinka nečekaně otočí loading černá obrazovka a jste zpátky dole pod schody. Stejně tak nutné přesuny po obrazovkách, kde nic neřešíte a jen se přes ně potřebujete dostat z bodu A do bodu B začnou být časem hodně nepříjemné a frustrující, protože musíte celou dobu držet klávesu vpřed, kličkovat jak po třech promilích a neustále sledovat jak Kate přetlačuje zeď, židli nebo jakýkoli předmět pohozený na zemi… ARGHH

Do toho si ještě při každém spouštění hry přečtete na obrazovce, že hra je mnohem zábavnější na ovladači, což považuji za naprostý alibismus nebo přiznanou neschopnost či neochotu přidat do PC verze naprostý základ v podobě bezproblémového ovládání na klávesnici a myši. Jde o naprosto zbytečné znehodnocení jinak zajímavé hry a znepříjemnění herního zážitku většině PC hráčů.

Zvláštní je také absence možnosti manuálního uložení hry, pokud chcete hru z nejrůznějších důvodů přerušit, máte smůlu a přijdete o veškerý pokrok, který jste dosáhli od posledního automatického uložení. Stejně tak má hra uloženou pouze jednu pozici, kterou neustále přepisuje, takže se nemůžete vrátit k například oblíbeným částem hry a několik lidí už na Steamu hlásilo poškození tohoto jediného savu a nemožnost nahrát hru, opět něco v roce 2017 jen stěží pochopitelné.

Optimalizace

Hráno na PC: I7-4771 | GTX 1060 6GB | 8 GB DDR3 1600 MHZ |  rozlišení 2560×1440

Na slabších sestavách vám také mohou hraní znepříjemnit nepřiměřeně velké nároky na HW, které neodpovídají počtu postav na scéně, velikosti lokací ani detailnosti modelů. Na nejvyšší nastavení kvality se v rozlišení 1440p pohybovaly FPS kolem 40, s častými propady a lagováním při přesunech mezi herními oblastmi, v 1080p už se FPS dostaly blíže k 60, ale stále docházelo k velkým propadům a občasnému lagování. Při nejvyšším nastavení kvality hra zabrala až 5,5 GB paměti na grafické kartě, takže na grafikách s menší pamětí budete muset jít s nastavením kvality nejspíš dolů.

Na procesor se Syberia 3 nezdá náročná a většinou více vytěžovala pouze 2 jádra a celková zátěž procesoru se pohybovalo kolem 20 – 30%.  HW náročnost sice proti ovládání nepředstavuje takový problém, že bych vyloženě kvůli tomu hru nedoporučoval, ale je patrné, že i zde mají vývojáři ještě velký prostor pro vylepšení a optimalizaci.

S optimalizací to naopak přehnali u některých předrenderovaných předělových filmových sekvencí, které mají rozlišení 1024×512, v roce 2017 tak ve hře dochází ke kuriózní situaci, kdy při samotném hraní máte ostřejší a detailnější obraz než ve filmových předělech, které se na monitorech s vyšším rozlišením zobrazují hodně rozmazaně…

Hra běží na enginu Unity a obsahuje proti pirátskou ochranu Denuvo, což se projevilo podle vyjádření jednoho piráta, co pracuje na jejím obejití na o 40 sec rychlejším načítání hry s odstraněnou ochranou, opět další ukázka trestání platících zákazníků a nesmyslnosti proti pirátských ochran…

Bugy

Největším problémem bylo několik zatuhnutí hry v menu, ale to se dělo jen při současném spuštění Frapsu s MSI Afterburnerem, se samotným Afterburnerem už k tomu nedocházelo, když pominu samotné ovládání, které považují za jeden velký bug, setkal jsem se i s nemožností opustit jednu lokaci, kdy Kate nebyla schopná vstoupit na schody, ty ji vždy odhodily o 2 metry a pomohl až restart hry a opětovné nahrání savu. Občas jsem narazil i na nějaké menší chyby v umístění objektů a jedné postavě na čas zmizela hlava, také se v některých rozhovorech projevilo špatné nastavení kamery, takže jste neviděly hlavy hovořících postav. V diskuzích na Steamu naleznete ještě větší sbírku, ale opět proti ovládání hry nejde o nic tak zásadního, samozřejmě s vyjímkou poškození jediné uložené pozice, kterou hlásilo pár hráčů.

Grafika

Po grafické stránce sice Syberia 3 neohromí a nedosahuje současné špičkové úrovně, ale i tak mě rozhodně neuráží a i díky částečné stylizaci a talentu B. Sokala nemám důvod k velké kritice. Většina postav je slušně propracovaná s detailními texturami, o něco horší je okolní prostředí, kde se občas vyskytnou textury a předměty s nižšími detaily. Že bych se vyloženě někde kochal krajinou nebo architekturou říct nemůžu, ale i přesto hra jako celek po vizuální stránce obstojí.

To samé se dá říct i o animacích, které až na výjimky nepůsobí rušivě, jde zkrátka o běžný průměr. Nehodlám se ani zapojit do současné hysterie způsobené animacemi obličejů v Mass Effectu Andromeda, kdy se kritizuje pomalu každá hra, která je nemá naprosto dokonalé. V Syberii 3 občas lipsync nesedí úplně přesně, ale víc mně zajímá spíš to, co postavy říkají, než jestli u toho pohybují rty o sekundu déle. Co by se kritizovat dalo je nevyřešení základního problému Kate Walkerové z předchozích dílů a to je pohyb po schodech, zde má opět hlavní hrdinka problém s rychlostí pohybu, který někdy tvůrci docela nešťastně „vyřešili“ loadingem. Nejlépe si o grafické stránce uděláte představu v následující galerii…

U Olgy byste se nejspíš léčit nechtěli :)Hrázděné domy zrovna do Ruska moc nezapadají..Na tržnici kočovníků bylo živo, ale pohybovat se zde byla díky ovládání čirá frustrace.O vtipné momenty není v nové Syberii nouze.Podíváte se i pod vodu, ale zážitek vám opět spolehlivě zkazí..ovládáníNa lodi budete trávit spoustu času...Kate sluší i brýle na zjištění radioaktivity sovětské výroby.Automatoni jsou prostě cool!Dojde i na žhavé romantické scényDostanete i vlastní domeček se sněžným pštorsemVolby v rozhovorech jsou fajn, ale někdy prostě nemáte na výběr.A dojde i na různobarevné konce :)

Zvuk

Hra nabízí mnoho různých dabingů, čeština mezi nimi samozřejmě chybí, takže jsem hrál v angličtině s českými titulky, anglický dabing by se dal popsat nejlíp jako průměrný, Kate dabuje údajně stejná herečka jako v předchozích dílech, to nemůžu potvrdit protože jsem je hrál v češtině, ale její hlas mi nijak nevadil, problém byl u jedné starší postavy, kterou daboval evidentně o hodně mladší herec, takže to dost rušilo, stejně tak mi nesedl hlas Kurka. Zkoušel jsem i ruský dabing a zdálo se mi, že se do ruského prostředí hodí více, ale naopak Kate mluvící ruštinou působila divně…

Hudba se nese v duchu předchozích dílů, v paměti mě uvízly snad jen některé šamanské písně, které přidávaly na atmosféře, zbytek nepůsobil rušivě, ale ani mě nějak výrazně neupoutal…

Hodnocení

Je čas na závěrečné shrnutí, které nebude vybočovat z předchozích řádku. Syberia 3 by byla důstojným pokračováním této známé série, protože i přes 13 let trvající pauzu přináší zpět působivou atmosféru předchozích dílů, sympatickou nezměněnou hlavní hrdinku, zajímavé, někdy až bizarní postavy, které mají dobře napsané, často vtipné dialogy a i hlavní příběh dokáže vtáhnout a nerušivě se vyjadřuje k problémům reálného světa. Přenesení hádanek do 3D a větší možnosti přímo manipulovat s předměty patří také k pozitivním stránkám nové Syberie, stejně jako rozšířené volby v rozhovorech. Vše ale naprosto kazí zpackané ovládání na klávesnici a myši, které je navíc korunováno nepřehlednou kamerou, nemožností manuálně ukládat pozice a celkově neoptimalizovaným stavem hry.

Dohrání hry mi zabralo kolem 25 hodin a těžko říct, jestli jsem víc času strávil zábavným vedením rozhovorů a luštěním problémů nebo zápasením s ovládáním a příšernou kamerou. Za plnou cenu 40 Euro (1 100 Kč) tak zatím hru nemohu v současném stavu na PC doporučit, ale doufejme, že po vlně kritiky, která se na autory snesla a pouze smíšených hodnoceních na Steamu, kde naprostá většina hráčů kritizuje právě ovládání, dojde k nápravě. Příběh hry a unikátní svět B. Sokala by si to rozhodně zasloužil. Hráčům, které Syberia minula bych zatím doporučil zahrát si spíše oba starší díly, které jsou dostupné za pakatel a najdou se i s českým dabingem a pokud vás zaujmou, počkejte si na zlevnění Syberie 3 nebo ji můžete pořídit podstatně levněji už nyní, na webech typu G2A nebo v českých eshopech na Heuréce.

Najít levný Steam key Syberia 3 na G2A

Příběh
Hratelnost