Bohemia Interactive představuje nový engine Enfusion

Bohemia Interactive je jediným z velkých českých herních studií, které přežilo od doby vydání prvních větších českých her kolem roku 2000 až do dnešních časů. Na rozdíl od majitelů herních studií stojících za hrami Mafia, Vietcong, Beat Saber a Kingdome Come, její vlastníci naštěstí při první příležitosti neprodali Bohemku do zahraničí. Studio tak nebylo rozpuštěno v korporátní mašinérii a má stále původní české majitele, i když ti letos v únoru přeci jen prodali minoritní podíl čínskému gigantu Tencent, takže je otázka, jak dlouho budou ještě odolávat vábení miliard korun. Nicméně Bohemia Interacive je na tom po finanční stránce stále dobře a to ji umožňuje i takový luxus, jako je 20 let vývoje vlastního enginu, jehož zbrusu novou verzi Enfusion představuje právě dnes…

 

Operace Flashpoint

Jednou z prvních českých her, která se dokázala více prosadit v z zahraničí byla Operace Flashpoint z roku 2001 a o rok později úspěšně vyšel i její velký datadisk Resistance, tyto hry sice ani ve své době grafikou zrovna neoslňovaly, ale jako z jedny z prvních poskytly hráči možnost hrát v otevřeném světě na obřích mapách s rozlohou přes 100 km2 a navíc bylo možné nasednout a ovládat jakékoli vozidlo, loď, vrtulník nebo i letadlo.

Není divu, že tyto možnosti přilákali velkou komunitu hráčů, kteří navíc dostali možnost vytvářet si nové mise a herní scénáře přímo ve hře prostřednictvím snadno použitelného Editoru a hra šla také neustále rozšiřovat pomocí neoficiálních módů.

Ty přinesly do hry všechny možné zbraně a výzbroj nejrůznějších armád z celého světa, nová herní prostředí a dokonce i totální předělávky hry od napoleonských válek, 2. Světové až po světelné meče ze Star Wars a funkční bránu ze Stargate, zkrátka v této hře nebyl problém strávit doslova několik let, protože za doby největší slávy vycházely stále nové a nové addony takřka denně.

ArmA: Armed Assault

Nicméně z hlediska samotného studia nebyla situace zdaleka růžová a přišly velké spory s vydavatelem Codemaster, který nakonec získal práva na značku Operace Flashpoint a také tuto sérii nakonec přivedl, dalším ne zrovna příliš vydařeným pokračováním k neslavnému konci. Bohemia sice přišla o práva na název, ale zachovala si nezávislost a hlavně know-how a tak mohla pokračovat ve vývoji svých her pod názvem Arma, které ve svém žánru prakticky neměly moc konkurenci. Na prvním díle Army bylo znát, že je ušit poněkud horkou jehlou a tak nedosáhl takového věhlasu jako OFP, ale přesto si udržel komunitu příznivců military simulací a moderská scéna se nadále úspěšně rozvíjela.

Arma 2 a DayZ

Velký zlom pro sérii Arma a i celé studio přišel s vydáním Arma 2 17.6. 2009, která přinesla obří mapu fiktivní země Černarus o celkové rozloze 225 km² vymodelovanou podle reálné krajiny Českého středohoří. Arma 2 se tak vrátila více k stylizaci původní OFP, kde bylo také hodně prvků z českého prostředí. I to mohlo přispět k většímu úspěchu než měla Arma 1,  Arma 2 dostávala i slušné recenze, ale velký zlom a násobné zvýšení zájmu o tuto hru a datadisk Arrowhead přišel až po vydání módu DayZ, který se stal v roce 2012 celosvětovou senzací.

Dayz vytvořil Dean Hall, který se později dohodl s Bohemii na tom, že povede vývoj samostatné hry DayZ, což nakonec nedopadlo úplně šťastně a po vleklém vývoji nakonec Dean Hall odešel ještě před plným vydáním DayZ. Bohemii DayZ na jednu stranu přinesl hodně financí a mnohem větší popularitu, na druhou stranu dost poškodil její pověst a komerční potenciál DayZ se studiu naplnit naplno nakonec moc nepodařilo.

Arma 3 a PUBG

V roce 2013 vyšla Arma 3, tentokrát s futuristickou stylizací a mapou o rozloze 270 km² založenou na reálném řeckém ostrově Limnos, hra přinesla další vylepšení grafiky, animací a zvuku původního enginu, který poháněl Armu 3 pod názvem REAL VIRTUALITY 4.

Další zlatou rybku si Bohemia nechala uplavat v podobě dalšího módu od Brendana Greena, který udělal Battle Royal mód právě pro mód DayZ na Arma2, který ještě naportoval i pro Armu 3, ale mezitím byl osloven Johnem Smedleyem, ze Sony Online Entertainment, který uvažoval o rozšíření tehdy populární hry H1Z1 o Battle Royal mod a Brendan Green se jako konzultant začal podílet na H1Z1: King of the Hill. Nakonec ale neodolal příležitosti vytvořit vlastní hru podle svých představ, kterou mu poskytlo korejské studio Bluehole a tak v roce 2017 vyšel PUBG: PlayerUnknown’s Battlegrounds, který prodal první rok přes 20 miliónů kopií…

Nový Engine Enfusion

Už při vývoji samostatné hry DayZ bylo zřejmé, že starý Real Virtuality engine začíná zaostávat a v některých aspektech ani neumožňuje vytvářet hry jiných žánrů, než je vojenská simulace. Bohemia už někdy v roce 2014 začala uvažovat o vývoji zbrusu nového enginu, nicméně naplno se práce na Enfusionu rozjela před 4 lety. V současnosti na něm pracuje přes 30 vývojářů a pro studio je jeho dokončení momentálně priorita č. 1, protože by se měl stát základem pro všechny budoucí hry tohoto studia.

Přeci jen od vydání Army 3 už uběhlo 8 let a i když Bohemia hru neopustila, stále vydává nové DLC a další obsah do Army 3, která se stále dobře prodává a jen v roce 2020 dosáhly prodeje této hry a DLC dohromady přes 3,5 mil. kopií, celkově se do roku 2019 prodalo přes 5 mil. kopií, fanoušci už nedočkavě vyhlíží nové pokračování a přejí si velké změny v AI, ovládání a optimalizaci hry, na které už někteří čekají více než dekádu…

Marek Španěl, zakladatel a generální ředitel společnosti Bohemia Interactive se vyjádřil o důvodech pro nový engine následovně:

„Od založení společnosti Bohemia Interactive před 22 lety jsme vždy upřednostňovali používání vlastního enginu. Žádný jiný engine dostupný na trhu nám neumožňoval vytvářet hry, jaké jsme chtěli, tj. simulace s detailní fyzikou fungující v rozsáhlých otevřených světech, které si hráči a komunity mohou snadno přizpůsobit. Na tom se nic nezměnilo. Náš stárnoucí engine Real Virtuality, použitý například v našem titulu Arma 3, však stále více narážel na své technologické limity. Enfusion je naproti tomu připraven čelit technologickým výzvám budoucnosti a bude formovat podobu našich her v příštím desetiletí,“

 

Multiplatformnost a využívání moderních technologií

Engine Enfusion je multiplatformní, a umožňuje tak souběžný vývoj her pro PC, Xbox a PlayStation. Hráči na PC a Xboxu se mohou těšit na plnou podporu DirectX 12. Jádrem enginu je programovací jazyk C++ se skriptovacím jazykem Enforce (skriptovací jazyk OOP, se kterým se hráči již mohli setkat například ve hře DayZ). K vykreslování se používají shadery napsané v jazyce HLSL.

Audiovizuální design her vyvíjených na novém enginu tak bude připraven na budoucnost. Optimalizace využití prostředků moderních procesorů a grafických karet umožňuje plynulý provoz a stabilní frekvence vykreslování i při náročných simulacích. Vývojáři věnovali své úsilí také podstatnému vylepšení síťového kódu, což slibuje ještě lepší zážitek z hraní více hráčů.

Enfusion Workbench – všechny vývojářské nástroje pohromadě

Jednou z hlavních výhod enginu Enfusion je jeho přehlednost a uživatelská přívětivost pro vývojáře. Díky sadě nástrojů Enfusion Workbench budou moci snadno upravovat parametry vyvíjené hry nebo módu. Nadšení komunitní tvůrci obsahu dostanou do rukou stejné profesionální nástroje, jaké používají vývojáři ve společnosti Bohemia Interactive.

Moduly Enfusion Workbench:

World Editor: zde se vytvářejí naše virtuální světy.

Particle Editor: editor vizuálních efektů.

Editor animací: editor pro konfiguraci animací postav a objektů.

Script Editor: místo pro psaní a ladění skriptů v jazyce Enforce.

Audio Editor: editor pro zvukové efekty a hudbu.

Behavior Editor: editor pro definování chování postav ovládaných hrou (AI).

Editor procedurálních animací: editor pro jednodušší, hrou řízené animace.

String Editor: editor pro jazykovou lokalizaci.

Layout Editor: editor pro tvorbu uživatelského rozhraní hry.
a další.

Budoucnost a datum vydání pro veřejnost

Dnešním oznámením vývoj enginu Enfusion zdaleka nekončí. Jeho postupný vývoj zůstává hlavní prioritou společnosti Bohemia Interactive. Samotný engine spolu s vývojářskými nástroji a uživatelskou dokumentací bude brzy uvolněn pro veřejnost, stejně jako první oficiální hratelná ukázka jeho funkcí. Společnost Bohemia Interactive v tuto chvíli neuvažuje o tom, že by engine Enfusion poskytla vývojářům k tvorbě jejich vlastních her.

Zdroj textu: překlad blogu Bohemia Interactive

 

První ukázky z enginu Enfusion naznačují, že chystaná hratelná ukázka může být remakem ostrova Everon z původní Operace Flashpoint, proslýchá se také, že mapy této hry mají být použity v chystané pouze multiplayer hře Arma Reforged, ale oficiálně to potvrzeno nebylo. Každopádně ukázky z nového enginu Enfusion vypadají po grafické stránce slibně a pokud bude tento engine opravdu uživatelsky přívětivý a umožní snadné vytváření modifikací hráčům, může se stát, že nové pokračování Army osloví ještě mnohem větší počet hráčů a hry od Bohemie se tak stanou přístupnější mnohem širšímu publiku.

 

Osobně jsem v původním OFP strávil doslova roky, ale s každým dalším pokračováním mé nadšení postupně opadalo a Armu 3 už jsem prakticky ani nehrál, nemyslím si, že bych si pořídil další vojenskou simulaci, tento žánr už mě prostě neláka, ale přál bych si aby Bohemia překročila svůj stín a vydala na tomto enginu hry i jiných žánrů, např. takovou postapo singleplayer hru ve stylu Falloutu s RPG prvky bych si dokázal na tomto enginu představit velice dobře…

 

 

Subscribe
Žádné upozornění
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

NOVINKY A NÁVODY

Tip na Stable Diffusion 2 – jak generovat kvalitní obrázky

27.11.2022 Návody, Software ,

První dojem z testu nové verze Stable Diffusion 2 nebyl moc přesvědčivý a všechny starší prompty co dobře fungovaly u verze 1,5 generovaly ve verzi 2 hodně špatné výsledky. Po dalším zkoumání jsem vygeneroval jeden obrázek s vodoznakem webu fotobanky Dreamstime.com a bylo celkem jasné, že obrázky tohoto webu byly použity při trénování nového modelu (…)

Návod na instalaci Stable Diffusion 2.0 pro Automatic1111 WebUI

26.11.2022 Návody, Software ,

Firma Stability AI, která se podílí na vývoji Open source projektu Stable Diffusion oznámila 24.11. 2022 vydání nové verze 2.0 tohoto projektu na generování obrázků pomocí AI z textového popisu. Oznámení vyvolalo nejprve velké nadšení u komunity, které ale posléze vystřídaly spíše obavy z některých zásadních změn a omezení u nového modelu, který byl trénován (…)

Stable Diffusion – AI generování obrázků

17.11.2022 Návody, Software ,

Generování obrázků pomocí textu prostřednictvím AI zažívá v tomto roce velký boom, poté co byly široké veřejnosti uvolněny první modely Stable Diffusion, které můžete bezplatně vyzkoušet na různých webech zdarma, ale jestli se začnete tomuto generování věnovat naplno, nejvíce možností dostanete instalací Stable Diffusion na svůj počítač lokálně. Tato instalace je o něco náročnější než (…)

Bohemia Interactive představuje nový engine Enfusion

16.12.2021 Novinky ,

Bohemia Interactive je jediným z velkých českých herních studií, které přežilo od doby vydání prvních větších českých her kolem roku 2000 až do dnešních časů. Na rozdíl od majitelů herních studií stojících za hrami Mafia, Vietcong, Beat Saber a Kingdome Come, její vlastníci naštěstí při první příležitosti neprodali Bohemku do zahraničí. Studio tak nebylo rozpuštěno (…)

0
Would love your thoughts, please comment.x