Enderal – nejlepší mod Skyrimu

Enderal mění Skyrim k nepoznání, nejedná se ani tak o mod, jako spíš o zcela novou hru, využívající pouze  engine a některé zdroje Skyrimu. Odehrává se ve zbrusu novém světě Enderalu, který má svou vlastní historii, kulturu a nabízí rozmanité prostředí, od lesů, přes džungle, pouště, až po zamrzlé pláně.

Enderal Ark

Základní info

Enderal během 5 let vytvořilo německé amatérské studio SureAI, známé svou předchozí velkou modifikací Oblivionu: Nehrim – At Fate’s Edge, na kterou Enderal navazuje. Je vidět, že tvůrci modifikace mají dostatek zkušeností a nemusíte se obávat žádné „amátérštiny“ a to ani v nejnáročnější moderské disciplíně – dabingu a hudbě, tyto, až na některé výjimky, působí překvapivě profesionálně.

3. 7. 2016 vyšla německy dabovaná verze a později, 14.8.2016 se objevila i anglická verze hry, češtinu zatím neobsahuje, ale kdo ví, třeba se nějací nadšenci najdou. Enderal nabízí dostatečně dlouhou herní dobu, cca 30 – 50 hodin hlavní příběhové linky, další desítky hodin vám pak zaberou vedlejší úkoly a prozkoumávání světa.

Příběh

Příběh ani svět nijak nesouvisí ze sérií Elder Scrolls a hra se odehrává ve zcela novém universu. Na rozdíl od Skyrimu klade o poznání větší důraz na vyprávění, volby hráče, psychologii a propracovanost postav.

Odráží se to i ve větší linearitě a také vás tvůrci ze začátku často zbaví ovládání a jste nuceni sledovat delší scény, sice nejsem fanouškem podobného přístupu, ale musím uznat, že v otevřeném světě je občas nutné hráče na chvíli upoutat. Naštěstí mě příběh i svět zatím zaujal víc než Skyrim, takže jim to odpouštím.

Základní premisa hry nabízí ve fantasy obvyklý konflikt mezi bohy a lidmi, ale ten je zpracován vcelku originálně a vlastní úkoly se týkají spíš přízemnějších, reálnějších hrozeb, jako je šířící se chaos a násilí, které způsobuje tajemná nemoc „Red madness“ . Ta své oběti po čase mění v masové vrahy, kdy se předtím bezúhonní lidé dopouští hrůzných činů a také zvyšuje všeobecnou agresivitu a cesty jsou tak plné banditů, oživlých mrtvol a jiných nebezpečí. Zkrátka Enderal se propadá do chaosu a je zřejmě na vás abyste tomu zabránili.

Možná to zní jako klišé, ale z toho, co jsem zatím viděl, na mě hra působí dospěle a nevyhýbá se ani temnějším stranám lidské povahy, řešil jsem například jeden vedlejší úkol onemocnění ženy starosty, který se po zaklínačovsku nečekaně změnil a postavil mě před zajímavou volbu mezi trestem, spravedlností a odpuštěním.

Zkrátka místo kvanta nezajímavých generických questů, se autoři modu soustředili na sice menší množství, ale o to zajímavějších a propracovanějších úkolů a postav.

Hratelnost

Oproti Skyrimu nabízí větší výzvu i na nejlehčí obtížnost, nepřátele s vámi nelevelují, takže jsou ve hře oblasti, kde budete ze začátku dostávat tvrdě naloženo, nepamatuji si, že bych ve Skyrimu zbaběle utíkal před 3 vlky do moře 🙂 Je zde zkrátka znát evropská škola RPG, autoři se při předělávání boje a vývoje postavy spíš inspirovali v Gothicu a Zaklínači.

Předělány byli i další aspekty hry jako odstranění rychlého cestování po mapě, do některých míst se dá ale teleportovat prostřednictvím svitků nebo využít služeb létajících zvířat Myrád. Zvýšily se  i survival prvky, regenerace je možná jen spánkem v posteli, snížila se účinnost léčivých lektvarů a magická léčba má i negativní účinek atd

Ale zase nečekejte žádný oldschool hardcore, hra je stále přístupná, jen to není taková procházka růžovým sadem, jako jste byli zvyklí ve Skyrimu. Pro lehčí život ve světě Enderalu se jen musíte obeznámit s tímto novým, přepracovaným systémem a k tomu vám doufám pomůže následující přehled, jelikož je Enderal dostupný pouze v angličtině, budu se z praktických důvodů držet anglických termínů.

Vývoj postavy

Největší změny jsou viditelné na způsobu levelování, zvyšování skilu a výběru talentů. Level se vám zvýší po získání požadovaného množství „experience points“ , které získáváte plněním úkolů a bojem s nepřáteli, ať už jde o lidi, zvířata nebo monstra, objevováním nových míst a vedením rozhovorů označených jako „Knowledge“ .

Při každém zvýšení levelu dostanete možnost navýšit úroveň Zdraví, Many nebo Staminy a také obdržíte 1 „Memory Point“ , několik „Learning Points“ a „Crafting Points

Stisknutím H se dostanete k přehledným údajům o vaší postavě.

Memory Point

Slouží k odemčení perků neboli Memories. Pro výběr těchto perků musíte zahájit meditaci (klávesa Z), při které se přenesete na zvláštní místo s 9 sloupy aka „Memory Trees“ . Každý z nich obsahuje 16 „memories“ a tyto sloupy jsou rozmístěny po 3, do barevně odlišných skupin, při aktivaci skupiny získáte také stejnojmenný Talent, který využíváte podobně jako dračí řev ve Skyrimu. Tato seskupení představují 3 hlavní směry, kterými můžete rozvíjet vaší postavu:

 Shadow of the Wind 

Odemyká záškodnické talenty jako plížení, nepozorované útoky dýkou nebo mečem, otvírání zámků, lukostřelbu, jedy, házení lahví s olejem nebo oslepujícím či uspávacím práškem, možnost odemknout specifické volby v rozhovorech, vylepšení lehkého brnění, vybírání kapes atd.

 

Tempest

Odemyká schopnosti bojovníka, zlepšuje boj s jedno ručními nebo obou ručními zbraněmi a také používání těžkého brnění a štítů, prostě klasický válečník.

 

Focus

Odemyká různé disciplíny magie jako elementární, psionické, mentální, entropická kouzla a přidává bonusy k využití many.

 

Od 2 zvolených „Memory Trees“ ve kterých máte nejvíce odemčených perků se také odvozuje vaše třída. Při odemčení alespoň 10 schopností na 2  sloupech můžete získat speciální třídu, ale na kombinaci, které sloupy spolu dohromady takto fungují, musíte přijít sami. 

Místo kde při meditaci určujete třídu a zaměření vaší postavy prostřednictvím odemykání "perků" na kamenných sloupech.

Learning Points

Slouží ke zvyšování úrovně vašich bojových schopností jako je např. lučištnictví, plížení, těžká zbroj atd. Abyste je ale mohli použít potřebujete nejprve najít nebo zakoupit „Learning Books“ , které jsou různě drahé a fungují jen do určité úrovně vašich schopností, např. pokud má vaše lučištnictví hodnotu 20, potřebujete  „Apprentice Book Archery“ která funguje do úrovně schopnosti 25. Použitím této knihy v inventáři zároveň spotřebujete 1 „Learning Point“ a zvýšíte si úroveň lučištnictví o 1 bod na 21.

Jak vidíte na rozdíl od Skyrimu zde nefunguje prosté vykonávání činností, u kterých si chcete zvýšit hodnotu, ale k navýšení hodnoty skilu musíte použít výše popsaný postup.

Crafting Points

Stejně fungují i tyto body, které opět v kombinaci  s „Learning Books“ např. po použití „Apprentice Book Handicraft “ v inventáři se tentokrát odečte 1  „Crafting Point“ a zvýší se úroveň výrobní dovednosti. Pro samotnou výrobu určitého předmětu musíte mít jeho nákres – „Blueprint“ ,  tyto nákresy můžete zakoupit nebo je nalézt.

Shrnutí

Tento nový systém je o něco složitější než původní ve Skyrimu, ale dává smysl a umožňuje větší specializaci a podrobnější vyprofilování postavy, také omezuje rychlé maxování všech možných schopností. Pro někoho to může být omezující, že jeho postava neumí všechno, mně  to naopak  přijde logičtější a více uvěřitelné.

 

Grafika

Čeho si všimnete na první pohled je proměna prostředí a nasvícení, které jsou oproti základnímu Skyrimu o třídu lepší a plně využívají pokroku, kterého během 5 let od vydání hry moderská komunita dosáhla, ať už jde o zvířata, vegetaci, vodu, oblohu nebo post-process efekty, které přišly s ENB.

O trochu horší jsou některé šaty, účesy a nepřátelé, převzaté ze Skyrimu, zde mohli tvůrci víc zatlačit na pilu a zbavit se jich úplně, protože modů s novým oblečením, modely postav, stovkami účesů je k dispozici doslova tuna a bylo by jednodušší a praktické je mít zahrnuty v jednom balíku a nemuset se tak dívat na notně okoukané a ne moc kvalitní základní modely od Bethesdy.

S detailnější a kvalitnější grafikou přichází i vyšší nároky na hardware a  výkyvy FPS,  u hodně členitého terénu nebo zaplněných oblastí se budete často  zasekávat o překážky, což zvláště při boji dokáže znepříjemnit herní zážitek v těchto na pohled krásných lokacích. V rozsáhlém hlavním městě Enderalu – Arku také zamrzí časté a delší nahrávání mezi jednotlivými částmi města, proto je lepší maximálně využívat rychlého cestování prostřednictvím rozcestníků jako v Zaklínači.

Architektura Enderalu v podobě kameného chrámu. Vevnitř Niru nepřivítali 2x přívětivě.V Enderalu můžete přijmout zakázku na vývěsce jako v ZaklínačiLepší osvětlení spolu s dobře navrženou krajinou vytváří krásné scenérie.Enderal před soumrakemMísto teleportu po mapě slouží k cestování po Enderalu tato létající zvířata.Ten příběh známe všichni - spanilá panna z Arku na ztepilém oři vyráží opět zachránit svět...Hra tento příběh naštěstí vypráví s nadhledem a nebere se tak strašně vážně.Dobře napsané postavy vám ostatně u piva vysvětlí, jak se věci ve skutečnosti mají.Pokud by vám trocha hrdinského patosu scházela, můžete jej naopak načerpat při poslechu kvalitních balad.A nebo rovnou vyrazit do zasněžených horObjevovat zapomenuté pozůstatky dávných civilizacíProzkoumávat rozlehlé pevnosti plné banditů a nadpřirozených bytostí.Jeskyně s působivou atmosférouA nebo se jen kochat malými detaily, které tvůrci rozeseli po celém Enderalu

Závěr

Osobně je pro mě Enderal zatím nejpříjemnějším překvapením letošního, na kvalitní RPG chudého roku. Má rozhodně potenciál přilákat jak původní fanoušky Skyrimu, tak i příznivce RPG žánru, kteří díla od Bethesdy moc nemusejí, protože jde v mnoha aspektech o jinou a pro mě osobně i kvalitnější hru. Vyloženě pikantní bude srovnání s přicházející Speciální edicí Skyrimu, která bude na PC pro majitele původní hry naštěstí zdarma, jinak by si myslím Bethesda uřízla pořádnou ostudu.

Enderal by obstál i jako samostatná placená hra, takže berte jako malý zázrak, že se i v dnešní době najde množství lidí, kteří jsou ochotni 5 let ve volném čase pracovat a nakonec i dotáhnout do úspěšného konce takhle rozsáhlý projekt a dát ho k dispozici všem zdarma. Za to si myslím zaslouží uznání a maximální podporu.

Modifikaci Enderal můžete zdarma stáhnout zde:

 

enderal.com

Pro hraní Enderalu potřebujete hru Skyrim:

 

V současnosti můžete pořídit Legendární edici Skyrimu se všemi DLC za super cenu, i s ohledem na tuny neoficiálního obsahu a pokud to stihnete do vydání Speciální edice, dostanete i tuto novou Speciální edici zdarma.
Aktuální ceny v českých eshopech najdete zde:

 

Komentáře

Napiš komentář jako první ;)

Žádné upozornění
avatar
10000
wpDiscuz

Podobné články

Bethesda zase zkouší prodávat mody

31.08.2017 Novinky , ,

Na letošní E3 byl slavně odhalen Creation Club, který některým škarohlídům včetně mě připadal jako další pokus o zpoplatnění modů, i když tentokrát na to šla Bethesda trošku od lesa a dušovala se, že bude takto poskytovat pouze obsah, který nebyl ještě nikde jinde zveřejněn zdarma. Tvůrcům, kteří projdou výběrem bude platit přímo samotná Bethesda (…)

Elex – nové RPG od tvůrců Gothicu

29.03.2017 Novinky ,

Elex (čti Ílix) je RPG v otevřeném světě z pohledu třetí osoby jako nové Fallouty nebo Zaklínač 3, od nich se ale liší hlavně zasazením do světa, kde se mísí Sci-fi, Fantasy a Post-apo prvky. V Piranha Bytes studiu se zkrátka po 20 letech vyvíjení her z fantasy žánru rozhodli zkusit tentokrát něco jiného, ale (…)

Sacred Fire – psychologické RPG

28.03.2017 Novinky , ,

Sacred Fire je zajímavý projekt od slovenského studia Poetic, které se právě snaží získat finance na dokončení hry prostřednictvím kampaně na Kickstarteru s cílovou částkou 50 000 $. O přízeň hráčů se uchází hlavně originálním, inovativním způsobem vyprávění a velkým důrazem na psychologii postav, která výrazně ovlivňuje jejich chování a také výsledky bojových střetnutí. Příběh (…)

Vikings: Wolves of Midgard – první dojmy

25.03.2017 PC Hry, RPG ,

Vždy potěší, když se v našich končinách podaří dotáhnout do úspěšného konce vývoj hry a jednou za čas tak můžeme pro změnu hrát něco od našich tvůrců nebo v tomto případě alespoň od slovenských vývojářů, košického studia Games Farm. Ti si pro svou hru, jak napovídá název: Vikings: Wolves of Midgard zvolili atraktivní téma Vikingů a (…)