Jak uspěly nové české hry na Steamu

Že české hry patří k světové špičce si můžete přečíst v mnoha článcích v našich médiích, stejně jako donekonečna se opakující story o tom, jak Mafia a Flashpoint dobyly svět, ale tím výčet celosvětově úspěšných her pravidelně končí a navíc od jejich vydání už uplynulo 15-16 let. Jak si ale vedou česká herní studia, zabývající se tvorbou PC her, v současnosti a jak uspěly nedávno vydané české PC hry v celosvětové konkurenci, už se z podobných oslavných článků nedozvíte.

Myslím, že nastal čas sundat růžové brýle, přestat se donekonečna ohánět 15 let starou minulostí a podívat se na aktuální stav českých herních studií, které se věnují tvorbě PC her. Oficiální čísla o prodejích vám samozřejmě nikdo neřekne, ale naštěstí jsou k dispozici neoficiální statistiky SteamSpy a o přijetí nových českých her v zahraničí si zase můžeme udělat obrázek z hodnocení na Metacriticu a Steamu…

Berte ale na vědomí, že všechny údaje o počtu prodaných kopií v tabulce níže pocházejí z neoficiálních statistik webu Steam Spy, takže nejsou 100% přesné, i když podle některých vyjádření samotných vývojářů jsou poměrně blízko skutečnému stavu.

Jaké jsou tržby českých her na Steamu?

Tržby berte spíše jako velmi hrubé odhady, protože nemám přístup k podrobným statistikám, kolik her se přesně prodalo ve slevě a kolik za normální cenu. Takže jsem zvolil jednoduché řešení a násobil počet prodaných kopií průměrem mezi nejnižší a nejvyšší cenou, pokud se hra například prodávala v rozmezí 4 -8 $, tržby jsem počítal: počet prodaných kopií * 6$.

Výsledky tak odpovídají spíše řádově a slouží pro hrubý odhad komerční úspěšnosti hry, protože samotné počty prodaných kopií o tom moc nevypovídají.  Když zkrátka prodáte 100 000 ks po 2$ utržíte sice 200 000$, ale budete mít nižší tržby, než někdo, kdo prodá 10x méně, jen 10 000 ks, ale zato po 30$.

Zisk ≠ Tržby

Pro některé závistivce ještě raději zdůrazním, že tržby neznamenají čistý zisk, ale musíte z nich ještě odpočítat daně a 30% poplatek Steamu, takže vývojářům zůstane zhruba polovina a jestli tato polovina bude znamenat reálný zisk a tím i dostatečné prostředky na vývoj dalších her a rozvoj studia, bude velmi záviset na tom, jestli danou hru vytvářelo 20 lidí 5 let nebo 1 -2 vývojáři 3 roky…

Také musím uvést, že jediným důvodem, proč jsem se pokusil odhadnout příjmy českých her, bylo získat přehled o tom, jak se daří českým vývojářům prosadit v celosvětové konkurenci a zjistit jaké typy her jsou perspektivní z hlediska komerčního úspěchu.

České hry > české filmy

Údaje tak rozhodně nemají a vzhledem k nepřesnosti ani nemohou sloužit k poměřování mezi jednotlivými studii, vzbuzování závisti nebo naopak pasení se po něčím neúspěchu. Uvědomte si, že na Steamu každý měsíc vyjde v průměru 388 her a prosadit se tak v této konkurenci a zaujmout dostatečný počet hráčů je nesmírně obtížné, i když vytvoříte poměrně kvalitní hru…

O to více bychom si měli cenit vývojářů a her, kterým se podařilo dosáhnout výrazného úspěchu, protože je to srovnatelné s tím, jako kdyby se nějaký český film dostal mezi nejprodávanější na Amazonu nebo v dnešní době spíš mezi nejsledovanější na Netflixu, což je vzhledem k (ne)kvalitě českých porevolučních filmů hodně velké sci-fi, v případě českých herních vývojářů na PC se to přeci jen sem tam podaří…

Prodeje nových českých her vyšlých na Steamu v letech 2015 – 2017

HraVydáníTypČeštinaSteamSpy | cenaTržby $MetacriticSteam
FactorioEA 25.2.2016Simulaceano954 236| *20  20$19 084 720-|-98% z 18 477 Až na výjimky kladné
American Truck Simulator2.2.2016Simulaceano694 391| *15 10-20$10 415 86576|6,592% z 11 382 Velmi kladné
Medieval Engineers
EA 19.2.2015Simulacene264 108| *16 12-20$4 225 728-|-71% z 2870 Spíše kladné
Rampage Knights
4.9.2015Akční Co-op

Beat ‚em up

ne214 020| *8,1  4,2-12$1 733 56280|8,994% z 1190 Spíše kladné
The Solus Project *
7.6.2016Adventura + VR ano118 188| *15 10-20$1 772 82068|6,581% z 1692 Velmi kladné
Take on Mars
9.2.2017Simulacene67 339| *20 13-27$1 346 78062|7,762% z 1 119 Smíšené
Samorost 3
24.3.2016Adventuraano70 417| *14  7-20$985 83880|8,094% z 904 Velmi kladné
Dex7.5.2015Akce 2D RPG Cyberpunkano62 159| *12,5 5-20$776 98762|7,885% z 862 Velmi kladné
Dead Effect 26.5.2016FPS RPG zombiene60 549| *11,8 3,6-20$733 47653|6,271% z 632 Spíše kladné
Defend Your Life10.4.2015Tower defenseano149 442| *2,25  0,5-5$336 244-|-84% z 455 Velmi kladné
Novus Inceptio
EA 5.10.2015MMO Survivalano29 498| *12,5  5-20$368 725-|-67% z 405 Smíšené
Killing Room
21.10.2016Akčníano35 360| *8 6-10$282 880-|6,474% z 667 Spíše kladné
Redcon
22.4.2016Strategieano23 180| *15 10-20$347 700-|-69% z 280 Smíšené
Planet Nomads
EA 25.5.2017Sci-fi Sandbox Craftingne10 422| *25 20-30$260 550-|-64% ze 145 Smíšené
Dead Effect 2 VR
EA 25.5.2017VR FPS RPG zombiene9 703| *19 18-20$184 357není91% ze 264 Velmi kladné
BLACKHOLE
27.2.2015Akčníano23 449| *5,62 2,24-9$131 78382|8,086% z 292 Více kladné
Rememoried
31.8.2015Adventuraano13 197| *7,5 5-10$95 67865|6,363% z 133 Smíšené
Blue Effect VR
8.2.2015VR Akceano7 181| *11,25 7,5-15$80 78665|6,383% z 90 Velmi kladné
Archibald’s Adventures
10.6.2017Puzzle plošinovkaano9 864| *3,35 1,7-5$33 044-|-100% z 16 Kladné
The Keep
16.3.2017Dungeonano7 072| *5,5 4-15$38 89661|-86% z 22 Kladné
Mimpi
20.1.2015Adventurane8 747| *4 2-8$34 988-|-87% z 78 Velmi kladné
Mimpi Dreams
22.3.2016Adventurane5 221| *5  2-8$26 105-|-93% z 82 Velmi kladné
7 Mages
15.3.2016DungeonAno4 839| *7,7 1,4-14$37 260-|7,462% z 58 Smíšené
Polda 6 aka Detective Hayseed – Hollywood
7.10.2016AdventuraAno2 978 *11,25 7.5 -15$33 50253|7,383% z 12 Kladné
Skylar & Plux: Adventure On Clover Island*
19.5.20173D plošinovkaano2 523| *12,5 10-15$31 53768|7,885% z 85 Více kladné
Dark Train
25.10.2016Adventuraano1 303| *10 5,5-15$13 03079|-93% z 29 Kladné
Children of the Galaxy
14.3.2017Strategiene1 000?| *16 12-20$16 000-|-?% z 3
Under Leaves
27.4.2017Hledání skrytých objektůne1 587| *4,25 3,5-5$6 744-|-96% z 56 Velmi kladné

 * na těchto hrách se české herní studio podílelo pouze částečně

 1. České hry s prodeji nad 500 000 ks a tržbami nad 10 mil $

Factorio

Factorio je podle všeho nejúspěšnější českou hrou, která vyšla v období mezi lety 2015-2017. Jako jedna z mála také nemusela jít zatím s cenou dolů a prodává se od začátku za 20$. Samotní autoři nedávno zveřejnili, že počet prodaných kopií Factoria dosáhl dokonce 1 milionu, takže údaje ze SteamSpy jsou v tomto případě vcelku přesné. Jde o vynikající úspěch dosažený hlavně samotnou kvalitou hry, o čemž svědčí i aktuální 2.místo hned za Portalem 2, v žebříčku nejlepších her všech dob, který sestavuje pomocí propracovaného algoritmu z hodnocení hráčů na Steamu, server Steamdb.

Ale jako v mnoha jiných případech, nebyla ani u autorů Factoria cesta k tomuto úspěchu vůbec snadná. Nápad na tuto hru se zrodil v hlavě M. Kovaříka v roce 2012, který chtěl spojit moderní koncept Minecraftu, se vzhledem starých klasických her. Spojil se proto s programátorem T. Kozelkem a do týmu ještě přibrali animátora A. Solera ze Španělska. Předtím než se pustili do vývoje hry také zjišťovali, jestli už podobný koncept továrny s dopravními pásy neudělal někdo před nimi, ale nic podobného nenašli, takže došli k názoru, že by tuto mezeru na trhu mohli úspěšně vyplnit.

Byli si jisti, že mají dobrý, originální nápad, ale samozřejmě nevěděli, jestli se bude líbit i hráčům. Proto v roce 2013 spustili úspěšnou kampaň na IndiGoGo, kde vybrali 21 626€ od 1 776 přispěvatelů. Tyto peníze ovšem nestačili na pokrytí všech nákladů, takže se v roce 2014 dostali do finančních potíží, nicméně prodeje alfa verze hry nadále pomalu stoupaly. Skutečný zlom ale přišel, když Factorio začalo být populární mezi youtubery a hlavně s vydáním povedeného traileru, který bez jediného slova dobře představil celou podstatu a hratelnost hry.

 

Od té doby popularita i prodeje hry rychle stoupají a Factoria si dokonce všiml i autor Minecraftu,  Markus Persson, známý pod přezdívkou Notch, kterého hra evidentně zaujala:

 

 

Po zvýšení prodejů mohli vývojáři v září 2014 konečně založit regulérní herní studio Wube Software a přibrat do týmu další členy, aktuálně jich na hře pracuje již 15. Factorio stále není dokončeno, ale už vyšlo 25.2.2016 na Steamu v rámci programu Early Access a v minulém, stejně jako v letošním roce počet hráčů neustále narůstal, takže studio má dostatek financí pro dokončení vývoje hry a uvidíme, čím nás překvapí příště, každopádně jde o jedno z nejnadějnějších českých herních studií do budoucna, které se myslím vyplatí sledovat.

American Truck Simulator

American Truck Simulator je druhou českou hrou vyšlou v posledních 3 letech, která se dokázala výrazně prosadit na Steamu a dosáhla velkého komerčního úspěchu. Má navíc potenciál pro další výrazné zvýšení prodejů, s tím, jak do ní bude nadále přibývat nový obsah.

Navazuje totiž na úspěchy předchozích simulátorů kamiónů, především mega úspěšný Euro Truck Simulator 2 od studia SCS Software, které bylo založeno už v roce 1997. Vývojáři z SCS nejdříve pracovali na zakázku pro ostatní studia a vydavatele, podíleli se například i na Duke Nukem: Manhatan project, který dokonce běží na jejich enginu, pohánějícím všechny hry od SCS – Prism3D.

Na historii SCS Software studia je dobře vidět, jak postupně rostlo a získávalo zkušenosti, od loveckých her vyvíjených na zakázku, se postupně dopracovalo k vlastním titulům, prvního skutečně výrazného úspěchu dosáhli až v roce 2008, kdy vydali Euro Truck Simulator, který má na Steamu přes  680 000 prodaných kopií.

Touto hrou v podstatě ovládli žánr simulátorů kamiónů, což se může jevit jako naprosto okrajový žánr, ale nakonec se ukázalo, že dokáže přilákat nečekaně velký počet hráčů. O čemž svědčí čísla prodejů Euro Truck Simulatoru 2, který dosáhl na Steamu těžko uvěřitelného počtu 4 milionu prodaných kopií. Podobná čísla na Steamu dosahují jen nejpopulárnější AAA hry, takže pokud by se o některé české hře dalo bez nejmenších pochybností prohlásit, že má celosvětový úspěch, byl by to bezesporu Euro Truck Simulátor 2.

Jako jediná česká hra získala i ocenění Steamu za rok 2016, dokonce hned ve 2 kategoriích:

 “I Thought This Game Was Cool Before It Won An Award”
“Sit Back and Relax”

Osobně je mi tento úspěch sympatický i proto, že jim nespadl do klína hned, ale je výsledkem bezmála 20 let práce, vytrvalosti a nejspíš i dobrého vedení studia, jinak by SCS stěží přežili takhle dlouhou dobu, na rozdíl od mnoha známějších českých studií, která zkrachovala nebo byla pohlcena.

2. České hry s prodeji nad 200 000 ks a tržbami nad 1 mil $

Medieval Engineers

V pořadí 3. komerčně nejúspěšnější novější českou hrou na Steamu je Medieval Engineers, která hráčům nabízí možnost stavět různé stroje a stavby, pomocí reálných technologií dostupných v období mezi 5 -15 stoletím.

Tato hra je dílem studia Keen Software House, které v roce 2010 založil slovenský programátor Marek Rosa, za pomocí investice od nezveřejněných českých investorů. Jejich první hrou byla Miner Wars 2081, které má na Steamu kolem 100 000 prodaných kopií, ale skutečný úspěch se dostavil až se hrou Space Engineers, kterou si pořídilo přes 2 000 000 hráčů.

Tento úspěch umožnil rozvoj studia, nabírání dalších zaměstnanců, v současnosti zřejmě zaměstnává kolem 100 vývojářů. Hlavní výhodou Keen studia je bezpochyby jejich vlastní unikátní engine VRAGE 2.0, který využívá volumetrické objekty s reálnou fyzikou, dodanou pomocí známého rozšíření Havok, takže všechny herní objekty mohou být spojeny dohromady, rozebrány, poškozeny nebo zničeny.

Engine VRage 2 v současné verzi renderuje pomocí DirectX11 a umožňuje vytvářet obří mapy, dokonce celé planety s průměrem až 120 Km a povrchem s plochou až 45 238 km², celý terén je navíc renderován procedurálně na bázi voxelů, takže jde opět libovolně ničit nebo těžit či jinak upravovat.

Zkrátka technologicky patří Keen Software ke světové špičce, což dokládá i další projekt Marka Rosy, který investoval 10 mil $ do vlastní firmy, zabývající se výzkumem umělé inteligence: Good AI.

Tím jak sám přiznává si plní dětský sen a vývoj her byl pro něj pouze mezistupněm, jak získat potřebné finance na tento výzkum. Samozřejmě se tak nabízí otázka jak si povede Keen Software na poli herního vývoje v budoucnu, když se hlavní zájem zakladatele ubírá jiným směrem…

 

Některé nejúspěšnější české hry můžete do 4.8. 2017 pořídit s velkou slevou v rámci letního výprodeje na Green Man Gaming

Medieval Engineers tak můžete získat s 43% slevou, pouze za 289 Kč v normální, případně za 314 Kč v Deluxe edici, ještě levněji zakoupíte momentálně Space Engineers za pouhých 234 Kč.

První EuroTrack Simulator je dostupný za 33 Kč, ale jde o hru z roku 2008, o poznání novější je jedna z komerčně nejúspěšnějších českých her všech dob: Euro Truck Simulator 2, nyní stojí pouhých 127 Kč a nejnovější American Truck Simulátor seženete za 305 Kč.

Medieval EngineersMedieval Engineers: Deluxe EditionSpace EngineersEuro Truck SimulatorEuro Truck Simulator 2American Truck Simulator

Rampage Knights

Další v pořadí je pro mě hra, o které jsem dosud neslyšel – Rampage Knights, stejně jako o herním studiu Rake in Grass, které ji má na svědomí.  V něm se už v roce 2000 sdružili pouze 3 vývojáři a za tu dobu vydali v trochu garážových podmínkách 11 her a navíc 20 malých causal hříček, na všechny možné platformy. Na nějaké umění stejně jako technologickou vyspělost si evidentně nehrají, místo toho vesele oprašují staré osvědčené herní žánry a evidentně se jim občas i zadaří, jako v případě podle jejich vyjádření dosud největšího hitu Jets’n’Guns z roku 2004 a nyní na Steamu úspěšného Rampage Knights.

 

 

Že malí vývojáři nemají zrovna na růžích ustláno, dokládá i složitý vývoj této hry, ten odstartoval v roce 2012 a za 2 roky ho zkusili zafinancovat pomocí kampaně na IndieGoGo, která bohužel nevyšla a vybralo se pouze 436 $.

Ale ani tento neúspěch tvůrce neodradil a protlačili hru pomocí Greenlightu na Steam během 5 dnů a v roce 2015 ji tak mohli vydat v Early Accessu. Jak se zdá, tato snaha se jim vyplatila a hru si zatím pořídilo přes 200 000 hráčů, navíc se hra evidentně povedla, protože má vysoká hodnocení na Metacriticu, i od samotných hráčů na Steamu.

Momentálně v Rake in Grass pracují na hře Jets’n’Guns 2, které by mohlo navázat na úspěchy předchozích her od tohoto studia a přinést jim tak další finance, které by si za vytrvalost s jakou po 20 let vydávají hry,  jimiž obnovují  staré, ale osvědčené a zábavné herní žánry jistě zasloužili.

The Solus Project

Tato hra je spíše  zahraničním projektem zkušeného vývojáře na Unreal Enginu 4 Sjoerda De Jonga, na kterém se podílelo české studio Grip Digital pouze částečně a podle zaměření tohoto studia, je možné, že hru pouze portovali na konzole nebo jiné platformy, každopádně je to další možná cesta jak se udržet v herní branži a spoluprací na cizích projektech postupně získávat zkušenosti a finance na případné vlastní hry.

 

3. České hry s prodeji nad 50 000 ks a tržbami kolem 1 mil $

Take on Mars

Je vedlejší projekt asi největší herní firmy u nás, Bohemia Interactive, známé svou první hrou Operation Flashpoint: Cold War Crisis, na kterou navázalo úspěšnou sérií válečných simulací: Arma a také kdysi super úspěšným modem DayZ, ze kterého se snaží Bohemka vytvořit už bezmála 4 roky samostatnou hru, zatím je naděje, že po 4 letech v Early Accessu možná letos stihnou přejít do Bety…

Take on Mars tak může těžit z popularity ostatních her od Bohemky, ale zároveň se ani jemu nevyhnuly známé problémy jejich her jako krkolomné ovládání, HW náročnost a mnoho bugů, takže se nelze příliš divit nízkému hodnocení. Ale navzdory tomu se díky atraktivnímu tématu a alespoň vizuálně dobře zpracovanému prostředí, Take on Mars prodával vcelku dobře a dosáhl tržeb něco přes milión dolarů, i když vzhledem k poměrně dlouhému vývoji, hra byla oznámena v létě 2013 a vyšla až letos v únoru, je otázkou jestli jde o ziskový projekt.

Bohemia v současnosti těží ze svých starších projektů z roku 2013,  jako je velmi úspěšná Arma 3 a především DayZ , které se i v Early Accessu prodávalo v řádech miliónů. Nedávno také spustili free to play verzi odlehčené Army pod názvem Argo, kterou si alespoň vyzkoušelo přes 1 800 000 hráčů a také se odhodlali k vyzkoušení vývoje totálně odlišných her, spuštěním programu Bohemia Incubator,  ze kterého zatím vzešla první hra Ylands, založená na enginu Unity. Zkrátka Bohemia se v současnosti nachází v přechodné fázi, kdy se snaží využít dostatku financí k vývoji nové verze svého enginu, protože ten od dob Flashpointu v některých aspektech i přes postupný vývoj zaostává za současnými moderními enginy.

Samorost 3

Hra od známého studia Amanita zase dokládá, jak je komerční úspěch nepředvídatelný a ani nesporná originalita, unikátní vizuální a hudební zpracování, které vyústilo vesměs v nadšené přijetí a vysoká hodnocení na Metacriticu i od hráčů na Steamu se zatím moc neodráží v prodejích na Steamu.

Po roce od vydání je přeci jen něco přes 70 000 prodaných kopií spíše zklamáním a nenaplněným potenciálem, který ukázaly předchozí hry od tohoto studia, například Machinarium a Botanicula se můžou pochlubit podstatně většími čísly. Svou roli nejspíš sehrála i poměrně vysoká cena 20$, spolu s krátkou herní dobou, ale mezitím byla hra několikrát zlevněna, přesto to prodeje moc neovlivnilo.

Větší úspěch ale nejspíš dosáhli na mobilních platformách, na které se Amanita zaměřuje přeci jen více, takže nepochybuji, že celkově vygeneroval Samorost 3 zajímavý zisk, ke kterému přispěli i hráči na Steamu, i přes nižší počet prodaných kopií, dosahují tržby hry slušné částky kolem 1 mil. $, takže se snad můžeme těšit na další nezaměnitelné hry od tohoto studia.

3. České hry s tržbami pod 1 mil $

Tyto hry označené v tabulce oranžově sice zatím nedosáhly tržeb v milionech $, ale přesto se v celosvětové konkurenci jakž takž prosadily a některé mají jistě potenciál na podstatné navýšení prodejů, slibně vypadají zejména hry  Early Accessu, které se stále vyvíjejí a cílí na širší publikum, jako zajímavý a v českých podmínkách unikátní pokus o vytvoření MMO Novus Inceptio, za kterým dlouhou dobu stál pouze jeden člověk a pomocí Kickstarteru financovaný další ambiciózní projekt Planet Nomads.

Závěr

České hry vyšlé v posledních 3 letech sice nepronikly mezi  úplnou špičku komerčně nejúspěšnějších her na Steamu,  nejlepší česká hra Factorio byla v roce 2016 přibližně kolem 20. místa, ale přesto dokázala na Steamu prodat víc kopií, než mnohem známější a větší hry roku 2016 jako Dishonored 2, nejnovější Deus Ex nebo více srovnatelné známé nezávislé hry jako Firewatch a Inside, takže jde o nesporný úspěch v celosvětovém měřítku.

Znovu připomínám, že tento přehled zachycuje pouze české PC hry vyšlé v období 2015-2017 na Steamu, protože jsem chtěl zjistit aktuální stav a úspěšnost nejnovějších českých her ve světě. Je zřejmé, že v posledních 3 letech na Steamu nevyšla žádná česká hra, která by dosáhla na nejvyšší příčky v  žebříčku celkových tržeb a největší české herní firmy spíše těžily z úspěchu svých starších her, vydaných před rokem 2015, především rok 2013,  byl ve skutečnosti tím pravým zlatým obdobím české herní tvorby, ať už jde o Armu 3, DayZ u Bohemie, Eurotruck Simulator 2 u SCS nebo Space Egineers u Keen Software.

Celkově tak poslední 3 roky znamenají spíše ústup ze slávy a jedinou velkou českou hrou, která má šanci v budoucnu dosáhnout podobného masivního úspěchu, tak zůstává Kingdom Come: Deliverance od Warhorse, které má vyjít 13.2 2018.

Je také možné, že se některým českým hrám z tohoto seznamu podaří v budoucnu ještě podstatně zvýšit tržby, protože čeští tvůrci hojně využívají programu Early Access na Steamu a Factorio, Planet Nomads nebo Novus Inceptio ještě ani oficiálně nevyšly, nový obsah bude přibývat i do American Truck Simulatoru.

Potěšitelný je i fakt, že někteří čeští tvůrci drží krok i s nejnovějšími herními trendy, jako je procedurální generování, Voxel enginy nebo Virtuální Realita. Za poslední 3 roky už vyšly minimálně 3 české VR hry, které vzhledem k zatím malému počtu prodaných VR setů, dosáhly slušného úspěchu, především Dead Effect 2 VR má na VR hru zajímavé prodeje i vysoká hodnocení hráčů a momentálně u nás působí dokonce i jedno herní studio zaměřené čistě na VR a to DIVR Labs.

Celkově tak v posledních 3 letech česká herní tvorba rozhodně nedobývá svět, ale i tak u nás vzniklo alespoň několik zajímavých, i když spíše menších nebo středních her v okrajových žánrech, které se slušně prosazují v celosvětové konkurenci a přináší tak svým tvůrcům dostatek financí pro další vývoj nových her.

I když je otázkou, jestli je naše studia dokáží efektivně využít pro svůj další rozvoj a dospět tak někdy do podobné velikosti a finanční stability jako např. 2 největší polská studia: CD Projekt Red a Techland, která si v současnosti mohou dovolit vyvíjet dokonce 2 velké AAA hry současně…

Podpořit české tvůrce můžete i vy zakoupením jejich her v českých eshopech:

Komentáře

1 komentář k článku "Jak uspěly nové české hry na Steamu"

Žádné upozornění
avatar
10000
Seřadit podle:   Nejnovější | Nejstarší | S nejvíce hlasy
Romik
Host

V ČR je hodně šikovných lidí je to vidět nejen na vývoji her ale třeba i u překladatelské aktivity.

wpDiscuz

Podobné články

Steam používá 33 mil. hráčů denně, zbytek hraje Lolko a spol

09.08.2017 Novinky ,

Steam jako největší herní platforma na PC neustále roste, jednak se násobně zvětšuje počet her v jeho katalogu a také neustále přibývají noví zákazníci. O aktuální statistiky nejen počtu uživatelů Steamu se Valve podělilo na letošní konferenci Casual Connect v Seattlu, ze které pocházejí následující údaje. Jelikož Steam představuje velkou část PC hraní jako celku, (…)

Komerčně úspěšné hry – Q2 2017

17.07.2017 PC Hry , ,

Úspěšnost her se dá měřit podle různých kritérií, v minulém článku jsme si shrnuli nejlepší hry 2.čtvrtletí 2017 z hlediska nejvyšších hodnocení v recenzích nebo i od samotných hráčů, ale tato vysoká hodnocení se ne vždy odrazí i na samotných prodejích. I když pochvala za odvedenou práci jistě potěší každého, troufám si říct, že leckteré (…)

Nejlepší PC hry – Q2 2017

12.07.2017 PC Hry , ,

Jaké nejlepší PC hry vyšly v období mezi dubnem až červnem 2017 se dozvíte v tomto shrnutí, kde naleznete nejvýše hodnocené hry 2.čtvrtletí roku 2017, alespoň podle názoru recenzentů a hráčů na Metacriticu. Na nejvyšších příčkách žebříčku opět vidíme směsici všech možných žánrů, od malých nezávislých her, po velké AAA projekty, takže každý PC hráč (…)

Komerčně úspěšné hry – Q1 2017

06.04.2017 PC Hry , , ,

V minulém článku jsem shrnul hry podle dosaženého skóre v recenzích na Metacriticu, takže bude zajímavé srovnat, jestli se vysoká hodnocení z recenzí projeví i v žebříčku prodejnosti. Všechny údaje o dosažených tržbách pochází z neoficiálních statistik webu SteamSpy, takže je berte spíše jako hrubý odhad, než 100% přesné informace. SteamSpy také zaznamenává pouze prodeje (…)