Polské herní firmy dotovány 700 mil. Kč
Herní průmysl v Polsku zažívá nebývalý rozvoj, na jehož počátku stál úspěch Zaklínače, her z této série se po celém světě prodalo přes 20 milionu kusů. Přitom 95% příjmů polských herních studií pochází ze zahraničí, např v roce 2015 dosáhly zahraniční tržby všech polských her přes 18 miliard Kč. Tato suma už zřejmě upoutala pozornost polské vlády, která tak vyhověla žádosti sdružení polských herních firem a vyhlásila program GameInn, ve kterém rozdělila vybraným herním firmám přes 115 milionů zlotých, v přepočtu přes 700 milionů Kč.
Peníze poskytlo Národní Centrum pro výzkum a vývoj a jsou přímo určeny na inovace v herním vývoji jako např. vývoj herních enginů a využití umělé inteligence ve hrách.
Velkou úlohu v tom sehrál Adam Kicinski, ředitel CD Projektu, podle něhož by měli peníze dostat spíše studia, která už sice dokázala vytvořit velmi úspěšné hry i bez dotací, ale tato pomoc jim poskytne možnost více experimentovat a inovovat.
Polský herní průmysl se podle Kicińskeho nastartoval pozdě a je tak pozadu za ostatním světem. V Polsku je také méně kapitálu a znalostí a jelikož komerčně nejvíc uspěly originální, inovativní hry, vidí v investicích do rozvoje a vývoje nových herních technologií klíč k ještě většímu úspěchu. Takto investované peníze by se dle něj měli vrátit státu v podobě větších daní, které budou úspěšné firmy platit.
Dále uvedl, že vývoj her je finančně velmi náročný a celkové náklady na Zaklínače 3 byly 306 milionu zlotých, cca 73 milionu $, na naše 1,8 miliardy korun. A nakonec dodal, že polští producenti soutěží s USA, UK a Kanadou, kde ve dvou posledních existuje masivní státní podpora herních studií.
Polský ministr Kultury a školství Gowlin těmto argumentům vyhověl a uvedl, že chce aby se polské hospodářství dynamicky rozvíjelo a to zvláště v oblastech, ve kterých mají největší intelektuální a kreativní potenciál. Polská vláda bude proto podporovat herní vývojáře – v nich vidí budoucnost.
Dovedete si něco podobného představit v ČR?
14.12.2016 byl zveřejněn seznam firem, které splnily podmínky programu a rozdělí si uvedených 700 000 000 Kč.
Nejvíc 170,8 mil. Kč nepřekvapivě shrábl CD Projekt na chystaný Cyberpunk 2077, peníze budou použity na tvorbu nástroje City Creation, který umožní vytvářet velká, žijící města řízená umělou inteligencí.
Dále na Seamless multiplayer, ten by měl být podobný jako ve hře Watch Dogs, Cinematic Feel – technologii poskytující unikátní zážitky filmové kvality v RPG s otevřeným světem a Animation Excellence – nástroj na výrazné zvýšení kvality a produktivity při vytváření animací obličeje a těl, opět v RPG hrách v otevřeném světě.
No jestli se tohle všechno podaří CD Projektu zrealizovat, myslím, že se máme v příštích hrách od této firmy na co těšit.
Ale polské hry nejsou jen Zaklínač, existuje i spousta dalších větších studií, vytvářejících i u nás dobře známé hry.
The Farm 51, chystající hry Get Even a World War 3, získalo finance pro technologii Reality 51, kde bude probíhat výzkum v oblasti hyper-realistických balistických střel a pancířů, fotorealistické vizualizace prostředí a prototyp simulátoru bojiště za využití AR a VR.
CI Games, studio známé sérií Sniper: Ghost Warrior získalo finance na hru s pracovním názvem LADAI na vývoj algoritmů vyspělé umělé inteligence.
GOG na systém podpory cross-platformního multiplayeru mezi konzolemi a operačními systémy (WTF? I ty Gogu?)
Techland pro neoznámenou AAA fantasy RPG hru v otevřeném světě, konkrétně na vývoj prototypu, kde bude mít hráč interakci s protivníky neobvyklé velikosti, hra bude FPP akční RPG v originálním fantasy světě a využíje nejnovější DirectX 12.
Takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho, v programu uspělo celkem 38 projektů, úplný seznam s podrobnostmi v polštině si můžete stáhnout ve formátu pdf.
Zdá se, že přísun zajímavých, inovativních polských her jen tak neustane a nezbývá než počkat, jak se státní podpora projeví v praxi. Nicméně z našeho pohledu jde už teď vidět obrovský rozdíl v počtu a kvalitě produkovaných her u nás a v Polsku, který zdaleka nejde vysvětlit pouze větší velikostí Polska.
Zde je pro lepší představu například přehled polských her na letošním Gamescomu.
Když se podíváme do ČR, kvalitativně a originalitou vybočuje pouze Amanita, Bohemka sice jako poslední mohykán odolává, ale jede si 15 let ve vyjetých kolejích a pokud z nich vybočí, nedopadá to dobře a tak zbývá pouze Warhorse jako poslední naděje, že i u nás vznikne po x letech opět 1, slovy jedna, originální AAA hra.
I když na druhou stranu aspoň začíná přibývat středních her, komerčně úspěšní jsou dlouhodobě SCS Software, se svými truck simulátory, letos nečekaně zabodovalo Factorio, delší dobu se drží Space Engineers a slibně vypadá i Planet Nomads.
Ale to je asi tak vše, co mě z hlavy napadne a i když jde většinou o hodně specifické, okrajové žánry, pořád je šance, že některá s firem použije případně vydělaný balík na vývoj ambicióznějších her pro širší publikum, že to jde, dokazuje třeba právě polský Techland, který dokázal vydat právě takové hry:
Zdroj:
www.polsatnews.pl/swiat-pokochal-polskie-gry-komputerowe-a-bedzie-jeszcze-lepiej/
www.gry-online.pl/S013.asp?ID=101673
http://www.gram.pl/artykul/2016/01/14/10-polskich-gier-na-ktore-warto-czekac-w-2016-roku.shtml