Polské herní firmy dotovány 700 mil. Kč

Herní průmysl v Polsku zažívá nebývalý rozvoj, na jehož počátku stál úspěch Zaklínače, her z této série se po celém světě prodalo přes 20 milionu kusů. Přitom 95% příjmů polských herních studií pochází ze zahraničí, např v roce 2015 dosáhly zahraniční tržby všech  polských her přes 18 miliard Kč. Tato suma už zřejmě upoutala pozornost polské vlády, která tak vyhověla žádosti sdružení polských herních firem a vyhlásila program  GameInn, ve kterém rozdělila vybraným herním firmám přes 115 milionů zlotých, v přepočtu přes 700 milionů Kč.

Peníze poskytlo Národní Centrum pro výzkum a vývoj a jsou přímo určeny na inovace v herním vývoji jako např. vývoj herních enginů a využití umělé inteligence ve hrách.

Velkou úlohu v tom sehrál Adam Kicinski, ředitel CD Projektu, podle něhož by měli peníze dostat spíše  studia, která už sice dokázala vytvořit velmi úspěšné hry i bez dotací, ale tato pomoc jim poskytne možnost více experimentovat a inovovat.

Polský herní průmysl se podle Kicińskeho nastartoval pozdě a je tak pozadu za ostatním světem. V Polsku je také méně kapitálu a znalostí a jelikož komerčně nejvíc uspěly originální, inovativní hry, vidí v investicích do rozvoje a vývoje nových herních technologií klíč k ještě většímu úspěchu. Takto investované peníze by se dle něj měli vrátit státu v podobě větších daní, které budou úspěšné firmy platit.

Dále uvedl, že vývoj her je finančně velmi náročný a celkové náklady na Zaklínače 3 byly 306 milionu zlotých, cca 73 milionu $,  na naše 1,8 miliardy korun. A nakonec dodal, že polští producenti soutěží s USA, UK a Kanadou, kde ve dvou posledních existuje masivní státní podpora herních studií.

Polský ministr Kultury a školství Gowlin těmto argumentům vyhověl  a uvedl, že chce aby se polské hospodářství dynamicky rozvíjelo a to zvláště v oblastech, ve kterých mají největší intelektuální a kreativní potenciál. Polská vláda bude proto podporovat herní vývojáře – v nich vidí budoucnost.

Dovedete si něco podobného představit v ČR?

 

 

14.12.2016 byl  zveřejněn seznam firem, které splnily podmínky programu a rozdělí si uvedených 700 000 000 Kč.

 

Nejvíc 170,8 mil. Kč nepřekvapivě shrábl CD Projekt na chystaný Cyberpunk 2077, peníze budou použity na tvorbu nástroje City Creation, který umožní vytvářet velká, žijící města řízená umělou inteligencí.

Dále na Seamless multiplayer, ten by měl být podobný jako ve hře Watch Dogs,  Cinematic Feel – technologii poskytující unikátní zážitky filmové kvality v RPG s otevřeným světem a Animation Excellence – nástroj na výrazné zvýšení kvality a produktivity při vytváření animací obličeje a těl, opět v RPG hrách v otevřeném světě.

No jestli se tohle všechno podaří CD Projektu zrealizovat, myslím, že se máme v příštích hrách od této firmy na co těšit.

Ale polské hry nejsou jen Zaklínač, existuje i spousta dalších větších studií, vytvářejících i u nás dobře známé hry.

The Farm 51, chystající hry Get Even a World War 3, získalo finance pro technologii Reality 51, kde bude probíhat výzkum v oblasti hyper-realistických balistických střel a pancířů, fotorealistické vizualizace prostředí a prototyp simulátoru bojiště za využití AR a VR.

CI Games, studio známé sérií Sniper: Ghost Warrior získalo finance na hru s pracovním názvem LADAI na vývoj algoritmů vyspělé umělé inteligence.

GOG  na systém podpory cross-platformního multiplayeru mezi konzolemi a operačními systémy (WTF? I ty Gogu?)

Techland pro neoznámenou AAA fantasy RPG hru v otevřeném světě, konkrétně na vývoj prototypu, kde bude mít hráč interakci s protivníky neobvyklé velikosti, hra bude FPP akční RPG v originálním fantasy světě a využíje nejnovější DirectX 12.

Takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho, v programu uspělo celkem 38 projektů, úplný seznam s podrobnostmi v polštině si můžete stáhnout ve formátu pdf.

Zdá se, že přísun zajímavých, inovativních polských her jen tak neustane a nezbývá než počkat, jak se státní podpora projeví v praxi. Nicméně z našeho pohledu jde už teď vidět obrovský rozdíl v počtu a kvalitě produkovaných her u nás a v Polsku, který zdaleka nejde vysvětlit pouze větší velikostí Polska.

Zde je pro lepší představu například přehled polských her na letošním Gamescomu.

Když se podíváme do ČR, kvalitativně a originalitou vybočuje pouze Amanita, Bohemka sice jako poslední mohykán odolává, ale jede si 15 let ve vyjetých kolejích a pokud z nich vybočí,  nedopadá to dobře a tak zbývá pouze Warhorse jako poslední naděje, že i u nás vznikne po x letech opět 1, slovy jedna, originální AAA hra.

I když na druhou stranu aspoň začíná přibývat středních her, komerčně úspěšní jsou dlouhodobě SCS Software,  se svými truck simulátory, letos nečekaně zabodovalo Factorio, delší dobu se drží Space Engineers a slibně vypadá i Planet Nomads.

Ale to je asi tak vše, co mě z hlavy napadne a i když jde většinou o hodně specifické, okrajové žánry, pořád je šance, že některá s firem použije případně vydělaný balík na vývoj ambicióznějších her pro širší publikum, že to jde, dokazuje třeba právě polský Techland, který dokázal vydat právě takové hry:

Dying Light: The FollowingDead IslandCall of Juarez: Gunslinger

 

Zdroj:

www.polsatnews.pl/swiat-pokochal-polskie-gry-komputerowe-a-bedzie-jeszcze-lepiej/

www.gry-online.pl/S013.asp?ID=101673

http://www.gram.pl/artykul/2016/01/14/10-polskich-gier-na-ktore-warto-czekac-w-2016-roku.shtml

Komentáře

Napiš komentář jako první ;)

Žádné upozornění
avatar
10000
wpDiscuz

NOVINKY A NÁVODY

Robot Cache – distribuce her za kryptoměnu

16.01.2018 Novinky

Brian Fargo šéf nezávislého studia inXile, které stojí např. za Wastelandem, oznámil vznik nové distribuční platformy pro digitální prodej her Robot Cache, za pomocí nově vzniklé speciální kryptoměny Iron. Hlavní předností Robot Cache má být možnost hráčů prodávat zakoupené digitální hry po dohrání, což doposud nebylo u digitální distribuce na PC nikdy možné, ovšem zveřejněné (…)

Game Awards 2017 – ocenění nejlepších her 2017

08.12.2017 Novinky

7.12. 2017 proběhlo v Los Angeles již čtvrté předávání cen pro nejlepší hry letošního roku Game Awards 2017. Organizátoři této akce se snaží vytvořit herní obdobu filmových Oscarů, o tom jak se jim to daří jste se mohli přesvědčit v přímém přenosu na mnoha streamovacích službách. Bohužel vzhledem k časovému posunu probíhalo živé vysílání v (…)

Bethesda zase zkouší prodávat mody

31.08.2017 Novinky , ,

Na letošní E3 byl slavně odhalen Creation Club, který některým škarohlídům včetně mě připadal jako další pokus o zpoplatnění modů, i když tentokrát na to šla Bethesda trošku od lesa a dušovala se, že bude takto poskytovat pouze obsah, který nebyl ještě nikde jinde zveřejněn zdarma. Tvůrcům, kteří projdou výběrem bude platit přímo samotná Bethesda (…)

Steam používá 33 mil. hráčů denně, zbytek hraje Lolko a spol

09.08.2017 Novinky ,

Steam jako největší herní platforma na PC neustále roste, jednak se násobně zvětšuje počet her v jeho katalogu a také neustále přibývají noví zákazníci. O aktuální statistiky nejen počtu uživatelů Steamu se Valve podělilo na letošní konferenci Casual Connect v Seattlu, ze které pocházejí následující údaje. Jelikož Steam představuje velkou část PC hraní jako celku, (…)

Her se Zaklínačem se prodalo přes 25 miliónů

28.06.2017 Novinky ,

Přísun peněz do polského studia CD Projekt Red díky hrám se Zaklínačem neustává ani v tomto roce a vývojáři tak mají zajištěn dostatek financí pro dokončení další,  ještě větší a ambicióznější hry – Cyberpunk 2077, která ovšem vyjde nejdříve příští rok. O celkových tržbách CD Projektu si můžeme udělat představu podle pravidelně zveřejňovaných finančních zpráv, (…)