Skyrim Special Edition – recenze

Skyrim Special Edition vyšel 28.října a pokud někdo očekával výrazné změny v hratelnosti nebo kvalitě modelů a textur, bude asi zklamán. Došlo sice i k zlepšení vizuální stránky, takže remaster Skyrimu je nyní vizuálně alespoň na úrovni průměrného modu ENB, ale největší změny nejsou přímo viditelné a týkají se spíš technologických vylepšení a úprav enginu.

skytim-se-krajina-hory-uvod

Pozitivní změny

Engine

Jak jsem psal v minulých článcích, největším zlepšením je převedení Skyrimu na Directx11 a 64-bitů, díky tomu už  není omezován 4GB limitem paměti a vše nasvědčuje tomu, že běží stabilněji. To se nejvíc projeví při hraní s mnoha nainstalovanými mody, kdy už by nemělo docházet k neustálým pádům hry z důvodu nedostatku paměti.

Očekávání zkušených moderů, kteří předpokládali a trochu se i obávali, že Skyrim Special Edition využije stejný engine, na kterém běží Fallout 4, se tak  úplně nenaplnila a podle dosavadních poznatků je engine Skyrimu SE někde na půli cesty mezi původním Skyrimem a Falloutem 4.

O provedených konkrétních technologických změnách nejlépe vypovídají potíže s přenesením modů do SE.

Podpora modu

BSA a ESP

Skyrim Special edition  využívá updatovaný formát souborů .bsa, takže není možné přímo používat starší bsa soubory z modů, musí se zkonvertovat pomocí nového Creation kitu. To samé platí i pro ESP a NPC facegen data, takže všechny mody měnící vzhled NPC nebo přidávající nové postavy, musí opět projít Creation Kitem.

Animace

Skyrim SE využívá nový 64-bitový HAVOK, takže mody obsahující nové animace, také musí být zkonvertovány v novém Creation Kitu. O převedení základního animačního modu FNIS, který moderům umožňoval přidávat nové animace do Skyrimu jsem žádné informace nenašel.

S animacemi souvisí i nové modely postav, které přinesly populární mody CBBE a UNP, autoři těchto modu už pracují na nové vylepšené verzi pro SE, ale měli by fungovat i starší verze.

Voda

Voda byla také v SE přepracována, takže starší mody měnící vodu v řekách a mořích k lepšímu opět nebudou správně fungovat.

Povrch

Zvětšila se i hustota různých objektů rozmístěných na zemi, ať už jde o skály, kameny nebo keře a další vegetaci. To může působit problémy s mody, které přidávaly nové stavby na volná místa, může docházet ke kolizím s novými objekty.

Shrnutí

Pokud se podaří zkonvertovat většinu kvalitních modu pro Speciální edici, bude možné tuto poslední verzi Skyrimu alespoň z hlediska technologického posunu hodnotit vcelku pozitivně. Bohužel to nebude tak jednoduché a zřejmě to potrvá delší dobu. Největší web s mody Nexus už vytvořil samostatnou sekci pro Skyrim Special Edition a upravené mody tam postupně přibývají.

Bethesda opět nestihla vydat nový Creation kit pro tvorbu modu společně s hrou, takže některé úpravy modů nejsou možné a beta verze nového Cretaion kitu je zatím přístupná pouze vybraným moderům. Od nich také pochází informace o skutečných změnách a některé zrovna neslouží Bethesdě ke cti.

Nasvícení a postprocess efekty

Hlavní, na první pohled viditelné změny ve Skyrimu SE jsou nové nasvícení, vylepšená obloha a některé postprocess efekty, které proti původní hře přinášejí živější barvy a mění atmosféru hry k lepšímu, podobně jako to dosud dělali mody založené na ENB. Ty nejlepší dokázaly výrazně zatížit hardware, i na highendových grafikách docházelo k propadům FPS. Některá nastavení tak byla nehratelná a  používaly se jen pro screenshoty.

V tomto ohledu nabízí SE  menší vytížení HW, u mně na GK střední třídy –  GTX 1060 6GB  běží stabilně v 60 FPS, samozřejmě se ale kvalitě nejlepším ENB presetům rovnat nemůže a  hráče, kteří  ENB používali několik let rozhodně neohromí. Pokud jste s mody nikdy nehráli, bude pro vás naopak Speciální edice představovat jasně viditelné zlepšení grafické stránky hry.

Screenshot severního pobřeží Skyrimu SE zachycuje nové zpracování vody o oblohy.Obloha spolu s větší dohledností a texturami pohoří patří k tomu lepšímu, co přinesl Skyrim SE.O něco lépe vypadají i stromy, u sněhu jsem žádný rozdíl nezaznamenal.Podvečer ve Skyrimu SE díky novému nasvícení jakoby z ENB modu vypadl...Na Lydii se uplynulých 5 let nijak neprojevilo, Bílý průsmyk vypadá v novém světle lépe.Brnění, tvorba characteru... vše při starém...Stejně jako hratelnost bez modu, pobíhani s "hele jeskyně, co je v ní Lydii" mě brzy přestalo bavit, čeká se na mody..Nikdo nečekal žádné zázraky, ale alespoň mohli upravit pár modelů zvířat nebo přidat něco nového aby např. mamuti stále nepřipomínali chodící kupky hnoje.Občas nové nasvícení funguje zvláštně, z ostříleného nordského bojovníka se pouhým natočením kamery stává rázem šedivý černoch...Porovnání základní verze Skyrimus remasterovaným Skyrimem Special Edition aa ENB modem nainstalovaným na základní Skyrim ukazuje, proč si uživatelé ENB z remasteru Skyrimu na zadek zrovna nesednou...

Podivné změny

Audio

Některým hráčům s kvalitnějším zvukovým vybavením se zdálo, že zvuk Speciální Edice(dále jen SE) zní hůře než původní ozvučení Skyrimu. Rozbalením audio souborů zjistili, že oproti původnímu Skyrimu, který používal nekompresní zvukový formát .waw , SE využívá kompresní formát .xvm.

To samo o sobě není špatné a při rozumném nastavení komprese nedojde k velkému snížení kvality. Co myslíte, jak k tomu přistoupila Bethesda? Samozřejmě přesně naopak a na vše plošně použila naprosto agresivní kompresi, takže došlo k  zhoršení kvality zvuku, výměnou za 429 MB uspořeného místa, původní audio mělo 931 MB,  v SE zabírá 502 MB. Kacířská otázka se nabízí sama, stálo to za to a nemělo by u remasteru naopak docházet k zvýšení kvality?

Textury

Většina textur v SE vznikla pouhým upscalingem původních, takže např. textury v rozlišení 512×512 byly zvětšeny na 1024 x 1024. Každý kdo někdy zkoušel podobný postup ví, že se žádné detaily ani ostrost prostým zvětšením navíc nezískají. I když Bethesda použila nějaké filtry na doostření a přidání šumu, výsledky zdaleka nejsou tak ostré a detailní jakoby bylo možné docílit použitím skutečných 1K nebo 2K textur. Zkrátka žádné výrazné zlepšení v tomto nečekejte.

Samostatnou kapitolou jsou textury povrchu, které jsou právě zvětšeny z 512×512 na 1K a nově všechny  obsahují „alfa specular layer“ , takže textury ze starších modů, které měnily vzhled povrchů správně nefungují a musí se konvertovat. Ale do budoucna tato přidaná vrstva umožní moderům vytvořit kvalitnější a detailnější povrch.

Ve zkratce Bethesda nejspíš použila automatický upscaling pro většinu textur, čímž v 1080p nedosáhla prakticky žádné zvýšení kvality, pouze ve vyšším rozlišení 2K a 4K působí textury o něco méně rozmazaně, což nic nemění na tom, že pokud by použili skutečné textury s vyšším rozlišením, výsledek by vypadal mnohem lépe. Takhle při podobné vizuální kvalitě  pouze zdvojnásobily  celkovou velikost textur z původních 4,17GB na 7.19GB v SE a tím způsobili i zbytečně vyšší vytížení paměti. Ostatně jeden obrázek vám řekne víc než tisíc slov nalevo textura ze SIMM modu napravo ze Speciální edice made in Bethesda:

Kompatibilita – přenos Savů z původního Skyrimu

Skyrim Special Edition se nainstaluje jako samostatná hra a stejně tak ukládá pozice do samostatné složky v Dokumentech. Teoreticky měly být použitelné savy z původního Skyrimu i v SE, prostým překopírováním souborů ze složky Documenty\my games\Skyrim\saves do Documenty\my games\Skyrim Special Edition\Saves

Bohužel to musí být pouze savy z čistě původní hry, bez jediného nainstalovaného modu. V praxi jsem zkoušel jeden takový použít a SE mi oznámila, že pro načtení jsou potřebné soubory z oficiálního HD packu textur… nenechal jsem se odradit a výsledkem bylo, že mi na display začali zběsile lítat barevné pruhy a raději jsem restartoval počítač, protože … Bethesda.

Od podobných pokusů jsem raději upustil, stejně naprostá většina mých savů obsahuje informace o modech a raději přetrpěl nezáživný, zdlouhavý úvod do hry a vytvořil si novou postavu a ne, pokud čekáte nové presety u tvorby charakteru, kde by obličeje nevypadaly jako karikatury nebo brambory, tak vás musím zklamat, vše zůstalo při starém. Jedinou dobrou zprávou pro  start nové hry je možnost použít mod pro alternativní začátek, který je už nyní dostupný pro Speciální Edici zde: Alternate Start – Live Another Life

Čeština v Skyrim Special edition není

Co mně osobně vadí nejvíc je absence češtiny v SE Skyrimu, i když všechny ostatní jazyky z původního Skyrimu obsahuje a dokonce i některé navíc. Naprosto nepochopitelné a zbytečné „opomenutí“. Momentálně se pokouším importovat češtinu z běžného Skyrimu, ale zatím se mi ji zprovoznit nepodařilo.

Aktualizace 2:

Češtinu do Skyrimu Speciální edice můžete nyní stáhnout díky jedné šikovné moderce z Nexusu. Stačí stáhnutý archív rozbalit a potom soubor Skyrim_Default.ini a složku Data překopírovat do složky, kde máte nainstalovanou Speciální edici: např. Steam\steamapps\common\Skyrim Special Edition\ a potvrdit přepsání souborů.

Čeština funguje dobře, zatím jsem nenarazil na žádný problém.

Stáhnout Češtinu do Skyrim Special Edition z nexus.com

Závěr

Jak vidíte Skyrim Speciální edice na PC zrovna díru do světa neudělá a PC hráčům, kteří už roky využívají množství modů nepřináší žádné vizuální ani herní zlepšení. Vzhledem k tomu, že některé klíčové mody, na kterých je závislá spousta ostatních, jako skriptovací rozšíření SKSE, animační framework FNIS nebo mnohem lepší uživatelské rozhraní SkyUI, včetně rozhraní MCM,  ještě zkonvertovány nebyly, nabízí Skyrim Specální Edice PC hráčům v současnosti spíš horší herní zážitek, než na jaký byli díky modům běžně zvyklí.

Naštěstí díky změnám enginu přináší i větší stabilitu a potenciál pro další vylepšování hry a sám jsem zvědavý, jak ho modeři využijí, protože Bethesda nepřinesla z hlediska hratelnosti nebo odstranění známých bugů prakticky nic. Omlouvá ji pouze to, že pro majitele Skyrimu a 3 hlavních DLC byla Speciální Edice do 28. října zdarma.

Nyní už si ji ale musíte bohužel koupit za plnou cenu i na PC, s čímž bych měl osobně u 5 let staré hry, vzhledem k minimálnímu úsilí, které do tohoto remasteru na PC Bethesda vložila, asi problém. A připadaným zájemcům bych doporučil počkat, až a jestli se podaří zprovoznit výše zmíněné klíčové mody, protože bez nich dostanou stejný herní zážitek s jakýmkoli kvalitnějším ENB presetem i na původním Skyrimu.

Nabízí se i otázka proč Bethesda vlastně přinesla Speciální Edici i na PC, když jde očividně o snahu naportovat Skyrim na nové konzole a na nich lehce vydělat. Na to je myslím logická odpověď, když si všimnete hlavního prodejního taháku, kterým je zprovoznění modů na konzolích a kdopak by jim dobrovolně a zadarmo provedl konverzi těchto modů, kdyby neexistovala PC verze?

Takže v současnosti máte na výběr buď koupit původní Skyrim se všemi DLC za cca 300 Kč, ale už bez možnosti bezplatně upgradovat na Speciální remasterovanou edici:

Nebo po zprovoznění většiny modu perspektivnější Skyrim Speciální Edici za speciální cenu v českých eshopech, (pro srovnání na Steamu stojí 40€):

Možná ji seženete levněji na G2A: