Wasteland 3 zafinancován díky investorům

Wasteland 3  byl úspěšně zafinancován, když se během 3 dnů vybrala částka 2 750 000$ a dobrodružstvím party Rangerů v zamrzlém Colorádu tak už zdánlivě nestojí nic v cestě.  Když se ale podíváme na to, kolik přispěli samotní hráči a kolik investoři, na nějaké velké oslavy to zatím nevypadá a zdá se, že přesunutí crowdfundingové kampaně z Kickstarteru na Fig byl od Briana Farga nezbytný tah, který se ale nemusí v budoucnu vyplatit.

Koncept art auta vyrobeného pro Regana s AI nenávidící komunisty, pro hru Wasteland 3

Vše totiž nasvědčuje tomu, že staré dobré časy, kdy hráči ochotně přispívali ve velkém množství na Kickstarteru jsou pryč a je otázka, jestli by vůbec samotní backeři dali požadovanou částku pro Wasteland 3 dohromady. Myslím, že prvotní poblouznění a nadšení ze zachraňování a oživovaní starých žánrů už spoustu  přispěvatelů opustilo, zvlášť po několika nedokončených, nepovedených nebo průměrných hrách, které takto díky Kickstarteru vznikly.

Můžeme si to ukázat na příkladu her ze série Wasteland.

Wasteland 2 měl po 4 dnech na Kickstarteru vybráno  1 237 406 $ od celkem 22 963 přispěvatelů a do konce kampaně se podařilo vybrat  2 933 197 $ od 61 289 přispěvatelů.

Wasteland 3 má zatím po 7 dnech vybráno 707 000 $ od 14 226 přispěvatelů, ale díky investorům, kteří investovali do hry nebo spíš společnosti Fig, se celková částka rozrostla o  2 180 000 $ od asi 684 investorů a nyní tak dosahuje 2 893 972 $.

Na první pohled je všechno v pořádku a Wastelandu 3 se podařilo vybrat za prvních 7 dní téměř shodnou částku jako Wastelandu 2 za celou kampaň. Jenže všechny peníze od hráčů pro Wasteland 2 sloužily vlastně jako předobjednávka samotné hry, kdy průměrná částka za  1 kopii hry dosáhla slušných 47,8 $. Na pokračování více než 20 let staré hry to byl rozhodně úspěch, který se zasloužil o nastartování boomu financování her pomocí Kickstarteru.

Investování na Figu

Wastelandu 3 se takto zatím na Figu prodalo jen  14 226 ks  s podobnou průměrnou cenou za  1 kopii 49 $, zbytek peněz od investorů je potřeba chápat spíš jako  půjčku pro vývojářské studio, za kterou bude odvádět 31% příjmů z prodeje Wastelandu 3 investorům, do doby než takto odvedená částka překročí 1,36 násobek jimi investované sumy.

Potom se budou vývojáři dělit s investory jen o 10% příjmů, ale pouze po dobu, dokud celkové příjmy ze hry Wasteland 3 neklesnou ve 3 po sobě jdoucích měsících pod 10 000 $. Podle mně je v tom  hodně rizika pro obě strany,  v případě malého zájmu o hru, který se nepřímo projevil už dnes, kdy se InXile zatím nepodařilo přilákat ani podstatnou část backerů Wastelandu 2, i přesto, že všichni dostali email o probíhající kampani na Wasteland 3, hrozí investorům, že své peníze nedostanou zpět.

Studio inXile zase vsadilo na v dnešní době okrajové žánry jako isometrická skupinová RPG  s tahovým soubojovým systémem, čímž si sice získalo skupinu oddaných fanoušků, ale je otázka, jestli jich bude v konkurenci moderních 3D  RPG v otevřeném světě dostatečný počet na to, aby udrželi studio dlouhodobě v chodu, navíc, když se o podstatnou část už tak menších příjmů, bude inXile muset ještě dělit s investory. Jakou šanci zaujmout budou mít podobné hry  na konci roku 2019, kdy má Wasteland 3 vyjít, si netroufám ani tipovat, ostatně, můžete to posoudit sami z první  ochutnávky hratelnosti:

 

Brian Fargo se sice zbavil nenáviděných zlých vydavatelů, kteří podobným „zastaralým“ hrám nedávali šanci, ale na druhou stranu se dostal pod  kontrolu svých fanoušků a prakticky si nemůže dovolit žádné zásadní změny, část fanoušků reaguje podrážděně i na nově přidaný multiplayer a nadabování rozhovorů, dovedu si představit jak by reagovali, kdyby z Wastelandu 3 udělal 3D FPS hru v otevřeném světě, i kdyby zachoval ovládání skupiny a taktický boj, čelil by stejnému „shitstormu“ jaký se snesl na Bethesdu za nové Fallouty.

Z hlediska dlouhodobého přežití studia by to dávalo smysl, protože čísla mluví jasně,  jediného pravého RPG a skutečného pokračování série Fallout – Wastelandu 2 se na Steamu prodalo 600 000 ks, naproti tomu zprzněný Fallout 3 od Bethesdy si na Steamu koupilo  2 888 000 hráčů (součet F3 + F3 GOTY), ještě víc zprzněný Fallout 4 dokonce 3 440 000 odpadlíků od pravé víry a všeobecně lépe přijímaný Fallout: Nev Vegas dokonce 4 491 000 hráčů.

Podobnou revoluci si ovšem Fargo a spol dovolit nemohou, jednak z výše popsaných důvodů a také proto, že na vývoj moderní hry v otevřeném světě jim jejich dosavadní projekty nevygenerují potřebný objem peněz a  vybrat je pomocí  Kickstarteru je v současné době nereálné. Osobně si nemyslím, že přicházející Torment natož  Bard’s Tale mají šanci na tom z ekonomického hlediska něco změnit. Malou naději na zlepšení budoucnosti inXile dávám přeci jen Wastelandu 3, který má díky lepší grafice, efektům a obecné atraktivitě post-apo žánru,  přeci jen šanci oslovit větší okruh hráčů, klíčový  bude ovšem kvalitní příběh a zábavný bojový systém.

Screenshot z chystané hry Wasteland 3

V případě větších prodejů Wastelandu 3 a tím i úspěchu Figu, jako platformy pro výhodné financování her, by se studio inXile mohlo vymanit z totální závislosti na jednom okrajovém žánru a podle mě vyjít ze slepé ulice, kam svými dosavadními projekty nevyhnutelně směřuje. Po tom co zrecyklovali všechny své známé značky a žádný výrazný finanční úspěch se zatím nedostavil, jsou nadále s každým dalším projektem odkázáni na crowdfunding a tím nevyhnutelně směřují k tomu, že jednoho dne se jejich projekt jednoduše nezafinancuje.

Jestli bude Wasteland 3 jejich labutí písní nebo naopak novým začátkem můžete ovlivnit i vy, pokud jste fanoušky starých isometrických RPG, měli byste Wasteland 3 na Figu podpořit. Hráčům hrajícím moderní RPG hry je myslím možnost (ne)vzniku Wastelandu 3 ukradená, což neznamená, že mu po vydání v případě kvalitní hratelnosti nedají šanci.

Ale všeobecně ochota lidí, co dříve přispívali na Kickstarteru, zaplatit dopředu 30 $ a 3 roky čekat, co se z toho nakonec vyvrbí, je myslím na bodě mrazu, s vyjímkou několika málo originálních, výjimečných projektů, které ještě dokáží vyvolat velké nadšení, což se obavám není případ Wastelandu 3.


 

Jestli jste si nechali předchozí Wasteland 2 ujít a zkousnete horší grafiku s tahovým bojovým systémem, který je ale vcelku zábavný, můžete si na vlastní kůži vyzkoušet old school hratelnost, nyní již vyladěné hry Wasteland 2 za překvapivě nízkou cenu v českých eshopech:

 

Subscribe
Žádné upozornění
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

NOVINKY A NÁVODY

Tip na Stable Diffusion 2 – jak generovat kvalitní obrázky

27.11.2022 Návody, Software ,

První dojem z testu nové verze Stable Diffusion 2 nebyl moc přesvědčivý a všechny starší prompty co dobře fungovaly u verze 1,5 generovaly ve verzi 2 hodně špatné výsledky. Po dalším zkoumání jsem vygeneroval jeden obrázek s vodoznakem webu fotobanky Dreamstime.com a bylo celkem jasné, že obrázky tohoto webu byly použity při trénování nového modelu (…)

Návod na instalaci Stable Diffusion 2.0 pro Automatic1111 WebUI

26.11.2022 Návody, Software ,

Firma Stability AI, která se podílí na vývoji Open source projektu Stable Diffusion oznámila 24.11. 2022 vydání nové verze 2.0 tohoto projektu na generování obrázků pomocí AI z textového popisu. Oznámení vyvolalo nejprve velké nadšení u komunity, které ale posléze vystřídaly spíše obavy z některých zásadních změn a omezení u nového modelu, který byl trénován (…)

Stable Diffusion – AI generování obrázků

17.11.2022 Návody, Software ,

Generování obrázků pomocí textu prostřednictvím AI zažívá v tomto roce velký boom, poté co byly široké veřejnosti uvolněny první modely Stable Diffusion, které můžete bezplatně vyzkoušet na různých webech zdarma, ale jestli se začnete tomuto generování věnovat naplno, nejvíce možností dostanete instalací Stable Diffusion na svůj počítač lokálně. Tato instalace je o něco náročnější než (…)

Bohemia Interactive představuje nový engine Enfusion

16.12.2021 Novinky ,

Bohemia Interactive je jediným z velkých českých herních studií, které přežilo od doby vydání prvních větších českých her kolem roku 2000 až do dnešních časů. Na rozdíl od majitelů herních studií stojících za hrami Mafia, Vietcong, Beat Saber a Kingdome Come, její vlastníci naštěstí při první příležitosti neprodali Bohemku do zahraničí. Studio tak nebylo rozpuštěno (…)

0
Would love your thoughts, please comment.x