Komerčně úspěšné hry – Q1 2017
V minulém článku jsem shrnul hry podle dosaženého skóre v recenzích na Metacriticu, takže bude zajímavé srovnat, jestli se vysoká hodnocení z recenzí projeví i v žebříčku prodejnosti. Všechny údaje o dosažených tržbách pochází z neoficiálních statistik webu SteamSpy, takže je berte spíše jako hrubý odhad, než 100% přesné informace. SteamSpy také zaznamenává pouze prodeje na Steamu, obzvláště u her od EA nebo Ubisoftu tak chybí údaje z jejich vlastních digitálních distribucí: Origin a Uplay.
Hry s největšími tržbami na Steamu – Q1 2017
Hra | Vydání | Typ | Denuvo | Crack | SteamSpy | cena | Tržby $ | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|---|---|
For Honor | 13.2.2017 | Multi | ano | ne | 451 920 | 60$ | 27 115 200 | 76| 5,7 |
Ghost Recon Wildlands | 6.3.2017 | Multi/single | ano | ne | 372 049| 60$ | 23 322 940 | 70| 6.2 |
Player Unknown’s Battlegrounds | 23.3.2017 | Multi | ne | ne | 757 752 | 30$ | 22 732 560 | ? |
Resident Evil 7: Biohazard | 23.1.2017 | Single | ano | 29.1.2017 | 362 500| 60$ | 21 750 940 | 85|7,7 |
Conan Exiles | EA 30.1.2017 | Multi | ano | 2.2. 2017 Únik free verze | 518 821 | 30$ | 15 564 630 | ? |
Lego Worlds | 7.3.2017 EA -2015 | Single | ne | 7.3. 2017 EA 5.4.2016
| 533 157 | 30$ | 15 994 710 | 72| 6.6 |
Youtubers Life | 2.2.2017 EA -2016 | Single | ne | 3.2. 2017 EA 6.6.2016
| 538 163 | 25$ | 13 454 075 | 63 |
NieR:Automata | 17. 3. 2017
| Single | ano | ne | 223 912| 60$ | 13 434 720 | 82|8,7 |
Sniper Elite 4 | 13.2. 2017 | Single | ano | ne | 108 088| 60$ | 6 485 280 | 78|6,9 |
Torment: Tides of Numenera | 27. 1. 2017 EA -2016 | Single | ne | 27.1. 2017 | 108 315| 45$ | 4 874 175 | 81|7 |
Tales of Berseria | 26. 1.2017
| Single | ano | 17.2.2017 | 82 374| 50$ | 4 117 350 | 80|7,9 |
Blackwake | EA 24. 2. 2017
| Multi | ne | ne | 204 570| 20$ | 4 091 400 | ? |
Shrnutí
Za první 3 měsíce letošního roku na Steamu nevyšel žádný megahit, který by dosáhl 1 000 000 prodaných kopií, takže v čele se zatím drží 2 velké AAA hry od Ubisoftu: For Honor je zatím trochu překvapivě letošní nejúspěšnější hrou z hlediska tržeb, ale proti druhému Ghost Reacon Wildlands má měsíc náskok. Je tak pravděpodobné, že se Ghost Reacon na For Honor v následujících měsících dotáhne, protože je přeci jen více zaměřený na širší publikum.
Raketový nástup a nejvíc prodaných kopií má hra Player Unknown’s Battlegrounds, která je dílem bývalého modera Briana Greena, známého modifikací Battle Royale pro Arma 2 a Arma 3. Později pracoval s vývojáři na podobně zaměřené, již samostatné a komerčně úspěšné hře H1Z1: King of the Kill, která prodala téměř 5 000 000 kusů.
Bohužel tato hra se jen velmi pomalu vyvíjela a neodpovídala přesně představám Briana Greena, známého pod přezdívkou PlayerUnknown, takže nakonec odešel a dohodl se na spolupráci se zkušeným korejským studiem BlueHole, známém především MMO hrou Tera. Společně s nimi poměrně rychle vyvinul tentokrát na Unreal Enginu 4 novou hru, opět stejného žánru: Player Unknown’s Battlegrounds, která po vyjití v předběžném přístupu na Steamu trhala rekordy v prodejích a je na dobré cestě stát se jednou z nejúspěšnějších her roku 2017.
Princip hry je vám, pokud jste viděli filmy Battle Royale nebo alespoň Hunger Games zřejmý, na izolovaném ostrově je vysazena skupina hráčů, kteří mezi sebou navzájem bojují o přežití pomocí na mapě rozmístěných zbraní. Herní oblast se přitom dynamicky mění a hráči jsou pomocí nebezpečných zón čím dál víc tlačeni k sobě.
Všechny tyto hry mají společnou jednu věc, že doposud nebyly cracknuty, takže by se mohlo zdát, že ochrana funguje… jenže hned další hra Resident Evil, měla Denuvo ochranu prolomenou za pouhý týden po vydání a přesto má téměř stejné tržby jako předchozí hry. To samé platí o dalším černém koni letošního roku: Conan Exiles, který zvládl v krátkém čase prodat přes 500 000 kusů, i přesto že se chybou samotných vývojářů dostala do oběhu verze hry bez ochrany.
Další dvě hry Lego Words a Youtube Life mají výhodu předchozího delšího období v Early Accessu, kde postupně nabíraly hráče a přestože už jejich rané verze, stejně jako finální, byly hned cracknuty, opět dokázaly prodat přes 500 000 kopií…Slušné prodeje má i přes problémový stav PC portu japonské akční RPG NieR:Automata, ale přestože u ní zatím nebyla ochrana Denuvo prolomena, stejně jako u Sniper Elite 4, žádný znatelný nárůst prodejů proti cracklým hrám zatím vidět není.
Vyvozovat z téhle směsice žánrů nejúspěšnějších her začátku roku 2017 nějaké obecné závěry nebo recepty na úspěch tak jednoduše nejde, je ale vidět, že pro komerční úspěch není rozhodující ani tak funkční protipirátská ochrana jako spíš kvalita samotné hry a hlavně trefení se do momentálně populárních žánrů a aktuálního zájmu hráčů.
Statistiky prodaných her na Steamu v Q1 2017
Měsíc | Počet vydaných her | Počet prodaných kopií | Průměrná cena hry $ | Průměr hodnocení Metacritic | Průměr hodnocení hráči |
---|---|---|---|---|---|
Leden | 383 | 7 600 000 | 7,56 | 72,17 | 77,94 |
Únor | 417 | 8 600 000 | 9,39 | 71,48 | 78,34 |
Březen | 387 | 6 700 000 | 10,95 | 72,33 | 78,95 |
Celkem Q1 | 1 187 | 22 900 000 | 9,3 | 71,98 | 78,41 |
Proti loňskému roku se situace nezměnila, naopak, každý měsíc vychází ještě o něco víc her než ve stejném období loňského roku. Pokud tento trend vydrží, do konce roku 2017 na Steamu zřejmě vyjde těžko uvěřitelných 5 000 her… Tato záplava malých her také stojí za nízkou průměrnou cenou 9,3 $ a nízkým průměrem prodaných kopií na 1 vydanou hru cca 20 000 ks. Vzhledem k tomu že jen zlomku ze všech vydaných her se dostane potřebných 4 recenzí pro stanovení skóre na Metacriticu, je logické, že recenzenti upřednostní větší nebo zajímavé hry, takže průměrné hodnocení se drží poměrně vysoko nad 70.
Všechna čísla ale dokládají, že by měl Steam co nejdříve uvést do praxe chystaná opatření pro zpřehlednění obchodu a lepší zviditelnění kvalitních her, o kterých jsem psal v článku Budoucnost Steamu, protože se zdá, že záplava nových her jen tak neskončí…
Většinu komerčně úspěšných her prvního čtvrtletí roku 2017 můžete pořídit i v českých eshopech, navíc za výhodnější ceny