Nejúspěšnější polské hry

 

Dead Island – 2011

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Akční5.9.2011titulkyTechland3 539 00080|6,8

 

Lepší ukázku schopností většiny polských tvůrců „prodat se“ a upoutat pozornost ke svým projektům, než tento trailer, si lze jen stěží představit…Jeden z nejvíce působivých herních trailerů všech dob vzbudil velký rozruch i mimo herní komunitu a postaral se tak o masové zviditelnění nové značky Dead Island, která pro Techland představuje první skutečně celosvětový hit. Že samotná hra zdaleka nemá takovou hutnou atmosféru sice mohlo někoho zklamat, ale na prodejích se to nijak neprojevilo.

Opět vidíme schopnost dobře zvolit populární žánr open world her v kombinaci s kvalitní grafikou a kooperativním režimem, navíc se hra svezla na vrcholící popularitě zombie a tak není divu, že měla masivní komerční úspěch a prodalo se jí přes 5 miliónů kusů.

Bohužel se na stavu hry podepsaly problémy s vydavatelem, který tlačil na datum vydání a neposkytl vývojářům dostatek času hru dopilovat, mimochodem šlo o Deep Silver, který bude vydávat krabicovou verzi Kingdom Come.

Techland se tak s vydavatelem rozešel ve zlém a přišel o práva na značku Dead Island, ale vyrovnal se s tím dobře a své zkušenosti a schopnosti prostě přenesl do podobné hry, kterou vydal v roce 2015 pod názvem Dying Light.

Anomal: Warzone Earth – 2011

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Strategie8.4.2011ne11 bit studios890 00080 | 7,3

 

Menší polské studio založené až v roce 2009, dosáhlo úspěchu v zahraničí i s o poznání menším rozpočtem, hned svojí první hrou žánru tower defence, který ovšem obrátilo naruby. Úkolem hráče nebylo totiž stavět obrané věže, ale právě naopak procházet jimi hlídaným územím. Tento koncept slavil úspěch a hra měla vzhledem k velikosti slušné prodeje, kterým pomohla i nízká cena pouhých 10 dolarů.

Sniper: Ghost Warrior 2 – 2013

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Akční12.3.2013Fan-uloz.toCI Games990 00052 | 5,7

 

Ani v druhém pokračování hry Sniper Ghost Warrior polští Ci Games kritiky moc nepotěšili, přesto hra prodala slušné 2 000 000 kusů. I tak pro ně byly prodeje zřejmě mírným zklamáním, protože výrazně zaostávaly za prvním dílem. Hře k lepším výsledkům nepomohla ani změna enginu z Chrome na CryEngine 3, ale je zajímavé, že za pouhé 3 roky zvládli polští vývojáři přejít na kompletně nový engine a vytvořit novou hru.

Posoudit kvalitu ostatně můžete i sami, jako jedna z mála her nabízí Sniper Ghost Warrior 2 demo na vyzkoušení, stáhnout si ho můžete ze Steamu.

Dead Island Riptide – 2013

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Akční22.3.2013titulkyTechland1 789 00061|6,0

 

Na kvalitě tohoto samostatného rozšíření pro Dead Island se zřejmě podepsaly zhoršené vztahy mezi Techlandem a vydavatelem Deep Silver, takže hra neobsahuje téměř žádné nové funkce ani nedošlo k odstranění některých chyb původní hry. Není divu, že sklidila nižší hodnocení, ale přesto všechno se opět prodávala slušně.

Tímto dílem se také Techland rozloučil ze sérií Dead Island, ostatní dodatky už pro Deep Silver vyvíjelo jiné studio.

Call of Juarez Gunslinger – 2013

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Akční21.5.2013fan-uloz.toTechland970 00079 | 8,2

 

Po nepovedeném Cartelu se Techland ještě jednou vrátil na divoký západ a úspěšně tak vzkřísil a rehabilitoval značku Call of Juarez, Gunslinger sklízel mnohem lepší hodnocení, byl označován za nejpovedenější díl série a prodával se také celkem slušně.

Značku Call of Juarez spoluvlastní Techland s Ubisoftem a oba potvrdili zájem na pokračování v sérii, další díl by měl být v podobném duchu jako Gunslinger. Momentálně ovšem dostaly přednost komerčně úspěšnější hry od Techlandu ze zombie tématikou.

This War of Mine – 2014

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Survival, strategie14.11.2014ne11 bit studios1 770 00083 | 8,3

 

Ambiciózní a originální hra zachycující válečný konflikt pohledem civilistů, kterým musí hráč pomáhat přežít těžké válečné časy. Námět hry vychází z událostí během obléhání Sarajeva v letech 1992 -1996.

Hře se díky námětu a kvalitnímu zpracování dostalo velké pozornosti od herních novinářů a obdržela vysoká hodnocení, které v tomto případě odpovídají i vysokým prodejům.

Velkou pozornost na sebe vývojáři také strhli reakcí na pirátskou verzi hry umístěnou na torrentovém vyhledávači, místo obvyklého vyhrožování žalobami tam zveřejnili následující komentář, ve kterém poděkovali za zájem, poskytli zdarma několik klíčů hry a požádali piráty aby pomohli šířit informace o hře 🙂

img-wrapp-c

Samozřejmě se o tom psalo po celém světě a tvůrci si tak zadarmo udělali vynikající reklamu, i nějací napravení hříšníci se mezi piráty našli, výsledkem tak bylo, že se vývoj hry zaplatil během prvních 2 dnů prodejů, bez ohledu na dostupnost nelegální verze. Polský tisk to shrnul výstižně:

Chłopaki z 11-bit Studios postanowili jednak podejść do tego po ludzku i po prostu wygrali internet.

Lords of the Fallen – 2014

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Akční12.3.2013titlukyCI Games619 00073 | 6,9

 

Z trojice velkých polských studií asi nejvíc zápasí s kvalitou a prodeji CI Games, kterým v tomto případě moc nepomohlo ani angažování hlavního producenta Zaklínače 2 – Tomáše Gapa z CD Projektu ani velká „inspirace“ populární japonskou sérií Dark Souls.

Prodeje hry zůstaly pravděpodobně hodně za očekáváním, ale i tak hra vydělala dost na to, aby se zaplatilo pokračování – Lords of the Fallen 2, které ale zřejmě nevzniká úplně hladce. Během vývoje došlo k přerušení spolupráce s německým studiem Deck13, které se spolupodílelo na vzniku prvního dílu, i s Tomášem Gapem, ale nakonec došlo ke smíru a druhý díl by měl vyjít v roce 2018. Hra by měla být přístupnější širšímu publiku, obsahovat propracovanější příběh a vývojáři se pokoušejí prohloubit RPG mechaniky, hlavně větším propracováním bojového systému.

 

Zaklínač 3: Divoký hon – 2015

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
RPG19.5.2015TitulkyCD Projekt Red2 821 00093 | 9,3

 

Myslím, že nemá smysl tento poslední díl Zaklínačské série nějak představovat, jedná se o vyvrcholení úsilí a práce CD Projektu Red, který od vydání prvního Zaklínače ušel pořádný kus cesty a během necelých 10 let se z naprostých začátečníků, kteří vlastními slovy neměli ponětí jak se dělají hry, stali jedním z nejúspěšnějších současných herních studií. CD Projekt se může bez obav nejen srovnávat s největšími herními velikány, v lecčem je i předčí a nastavuje jim laťku kvality, ať už jde o způsob vyprávění, kvalitu a propracovanost postav, vedlejších úkolů a nebo celkové zpracování herního světa.

O úspěchu Zaklínače 3 svědčí přes 800 různých ocenění a prodej 10 000 000 kusů, celé série se dohromady prodalo přes 20 000 000 kusů. K tomu je ještě třeba přičíst dvě velká rozšíření a samostatnou karetní hru Gwent, která vzešla s populární minihry v Zaklínači 3.

Dying Light – 2015

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Akční18. 5. 2015NeTechland1 737 000
75 | 7,9

 

Zatím nejúspěšnější hra Techlandu, ve které zúročil své zkušenosti z vývoje Dead Island a pokusil se tak vytvořit hru podle svých představ, bez omezování vydavatelem. Měl na to k dispozici již 6. verzi enginu Chrome, který umožňuje vytvářet velké otevřené světy v působivé grafice a je vyvíjen nepřetržitě od roku 2003, kdy na něm vyšla hra Chrome.

Dying Light zkombinoval zombie žánr v otevřeném světě s parkurem ve stylu Mirror’s Edge, takže hráč má neomezenou možnost pohybu i vertikálně. Ve hře je také zakomponován zajímavý systém různě nebezpečných nepřátel, podle toho, jestli je den nebo noc, ve dne je lovcem hráč, v noci se situace obrací a přežití je mnohem těžší.

Hra se prodávala velmi dobře, během prvního víkendu si ji pořídilo 1,2 miliónů hráčů, za 45 dní ji hrálo 3,2 miliónů lidí, vedla dokonce žebříčky prodejů v několika zemích, v USA se držela půl roku mezi 10 nejprodávanějšími hrami a tak není divu, že Techland oznámil v roce 2015 prodej 5 000 000 kopií a v roce 2016 dokonce 8 000 000…

Samotný Techland byl tímto úspěchem zaskočen, takže dokonce přerušil práce na chystané hře Hellraid a veškeré zdroje soustředí na další rozšíření Dying Light.

Shadow Warrior 2 – 2016

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
Akční13. 10. 2016NeFlying Wild Hog236 000
79

 

Shadow Warrior 2 potěší především příznivce starých stříleček, které si na nic nehráli a kde šlo hlavně o zběsilou akci a likvidaci velkého množství protivníků. Polští tvůrci hry to navíc doplnili pořádnou dávkou brutality, množstvím zbraní a upgradů, nadhledem v podobě neustálých hlášek a vtípků, kooperativním modem pro 4 hráče, pěknou grafikou a tak není divu, že hráči preferující tento typ her jsou vesměs nadšeni.

Další novější polské studio založené v roce 2009 debutovalo střílečkou Hard Reset, později vydalo prvního Shadow Warriora, ale větší komerční úspěch se dostavil až z jeho druhým pokračováním, které prodalo 4 x více kopií proti jedničce.

Opět používá svůj vlastní engine primárně vyvíjený pro PC a zajímavostí je, že přes počet 100+ zaměstnanců nemá studio Flying Wild Hog žádné samostatné manažerské pozice:

Nevěříme v manažery, kteří nevytváří žádný reálný obsah do hry. Lidé zodpovědní za management v našem studiu pracují zároveň jako programátoři, umělci nebo designeři.

Super Hot – 2016

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
FPS25.2.2016neSuperHot team475 24282|7,4

 

Jak může být vznik a celosvětový úspěch někdy jednoduchý, dokládá příběh této hry, která nejdříve vznikla jako prototyp na vývojářské akci 7DFPS v srpnu 2013, kde si vyvojáři zkoušeli vyvinout FPS hru během 7 dnů. Prototyp se po zveřejnění na internetu stal velmi populárním, během jednoho týdne prošel na Steam pomocí Greenlightu a v následující kampani na Kickstarteru byl v květnu 2014 zafinancován během 23 hodin, celkem vybral 250 000 dolarů.

Studio se tak rozrostlo na 11 členů a dokončilo hru za 2 roky, 25.2. 2016, později vznikla i verze pro VR.

Super Hot sklízel vysoká hodnocení a dosáhl slušných prodejů, celková čísla oznámena nebyla, ale téměř 500 000 prodaných kusů na Steamu je vzhledem k velikosti hry a nízkým nákladům bezpochyby velký úspěch.

Shrnutí

Původně jednoduchý článek o přehledu nejprodávanějších polských her mně nějak nabobtnal pod rukama a samotného mě překvapilo, kolik úspěšných her u našich severních sousedů vzniká a jak se podařilo dvěma největším polským studiím začít produkovat velké AAA hry.

Příběh CD Projektu je u nás díky Zaklínači dostatečně známý, stejně jako jeho budoucí titul Cyberpunk 2077, od kterého se čekají velké věci.

O to překvapivější pro mě byla historie Techlandu, který trochu nenápadně a ve stínu CD Projektu vyrostl z tvůrce budgetových, často průměrných her, odkázaného na libovůli vydavatelů, kvůli kterým ztrácel kontrolu nad svými hrami v úspěšné, momentálně finančně zabezpečené studio.

Díky obrovskému úspěchu zombie her si nyní může dovolit dokonce vyvíjet dvě velké AAA hry naráz, jednou z nich bude pravděpodobně Dying Light 2, druhou velké, dosud neoznámené fantasy v otevřeném světě, obě hry mají dohromady stát přes 300 miliónů zlotých, v přepočtu 1,8 miliardy korun.

Za předchozími studii viditelně zaostává menší CI Games, které zaměstnává 112 lidí ve dvou pobočkách. Zatím má také nejvíc problémů, jak s kvalitou samotných her, tak s finanční stabilitou. Přesto dokázalo vyvinout další díl série Sniper Ghost Warrior 3, který v případě úspěchu může posunout CI Games blíže k úspěšnějším polským studiím, hra vyjde 25.4. 2017. Další úspěšnou hrou tohoto studia se může stát i Lords of the Fallen 2, první díl měl i přes slabší prodeje zatím nejvyšší hodnocení z her od CI Games, takže šance na vylepšení ne moc lichotivého průměrného skóre svých her 55% studio má.

 

Slibně si vedou i další menší a novější polská studia, především 11 bit studiu se daří vytvářet zajímavé, originální hry, které se zároveň dobře prodávají. Slibně vypadá i jejich další projekt Frostpunk, plánovaný na rok 2017. Zatím o něm není známo moc podrobností, jen že se bude odehrávat v zamrzlém světě, kde společnost přežívá za pomocí technologie parních strojů. Ta se ale stává neudržitelnou a hra bude zkoumat, jak se lidé budou muset změnit a jaká obtížná rozhodnutí pro své přežití budou muset udělat.

Samozřejmě se nabízí i srovnání s českými herními firmami, což by vydalo na samostatný článek, ale už teď je jasné, že bychom z toho nevyšli moc dobře. Jedinou velkou firmou u nás, která přežila delší dobu je Bohemia Interactive, u které lze sice najít některé společné rysy s polským Techlandem, jako dlouhodobé využívání vlastního enginu, nalezení „zlaté žíly“ v podobě zombie hry DayZ, ale obávám se, že v tom, jak obě společnosti se slibnou příležitostí a vydělaným balíkem peněz naložily, už najdeme podstatné rozdíly.

Z přehledu nejprodávanějších polských her jsou nicméně dobře viditelné hlavní přednosti a příčiny úspěchu polských firem:

1. Vystihnout a vybrat si zajímavé žánry, kde není velká konkurence, které mají zároveň velký komerční potenciál

2. Vyvíjet v relativně rychlém čase a zároveň průběžně zlepšovat vlastní technologie

3. Sapkowski

Zaklínač – 2007 – 2011 – 2015

Sniper Ghost: Warrior – 2010 – 2013 -2017

Call of Juarez – 2006 -2009 -2011 -2013

Dead Island – 2011 – DI- Riptide 2013 – Dying light – 2015

Pro srovnání dvě jediné velké české herní série:

Mafia – 2002 – 2010 – 2016

OFP/Arma – 2001 – 2006 – 2009 – 2013

Warhorse Kingdom Come: srpen 2011 – založení studia | 2013 prototyp neuspěl u vydavatelů| únor 2014 – úspěšný Kickstarter | 2017 – datum vydání stále neoznámeno, s boží pomocí to bude možná i letos :)| Tak nakonec to vypadá až na 13.2.2018

Je vidět že Bohemka dokáže držet krok a produkovat hry dostatečně rychle, ovšem jen za cenu toho, že už 16 let dělá dokola Flashpoint, vedlejší pokusy většinou nekončí dobře. U nadějného studia Warhorse, které svou zarputilostí doslova vydupal ze země Dan Vávra společně s Martinem Klímou to zase vypadá, že se nevymanilo ze svaté mantry většiny českých vývojářů „realističnost a simulace“ O odbornou diagnózu a posudek některých českých vývojářů jsem proto požádal MUDr. Grünsteina a výsledek zní jednoznačně:

Das ganze tschechische Fývojář ist eine Simulazionbande!

Takže není divu, že 6 let od založení studia stále čekáme alespoň na oznámení data vydání Kingdom Come… Doufejme, že úsilí a nasazení, které do tohoto projektu vývojáři z Warhorse vložili vyústí v kvalitní hru, která se bude dobře prodávat, v opačném případě se obávám, že na další českou AAA hru budeme čekat hodně dlouho…

 

Abychom nekončili vyloženě pesimisticky, středním a menším českým studiím se začíná dařit, sympatickou odvahu přejít od mobilních her na větší projekt pro PC projevili Craneballs a momentálně se chystají uvolnit Planet Nomads do Early Accesu na Steamu. Minulý rok sklidili zasloužený úspěch tvůrci Factoria. Amanita je kategorie sama pro sebe a představuje jistotu, že každých 5 let vydá výjimečnou 6 hodinovou flashovou hru, která pak ale stojí za to, jako poslední Samorost 3, SCS dokázalo opanovat na první pohled okrajový žánr simulátorů kamiónu a má i více než slušné prodeje, o čemž svědčí například i žebříček nejprodávanějších her v Polsku, kde Euro Truck Simulator 2 skončil třetí hned za Zaklínačem 3…

20 nejprodávanějších her v Polsku za rok 2016

1.Grand Theft Auto V
2.Zaklínač 3: Divoký Hon
3.Euro Truck Simulator 2
4.The Elder Scrolls V: Skyrim
5.Farming Simulator 15
6.Zaklínač 2: Vrahové králů
7.Zaklínač 3: Srdce z kamene
8.Europa Universalis IV
9.Dying Light
10.Divinity: Original Sin
11.Fallout 4
12.Sid Meier’s Civilization V
13.Watch Dogs
14.Cities: Skylines
15.Diablo III: Reaper of Souls
16.Dragon Age: Inkvizice
17.The Sims 4
18.Battlefield 4
19.Assassin’s Creed IV: Black Flag
20.The Elder Scrolls Online

 

Stránky: 1 2

Komentáře

3 komentáře k článku "Nejúspěšnější polské hry"

avatar
10000
Seřadit podle:   Nejnovější | Nejstarší | S nejvíce hlasy
Romik
Host

Ještě bych v souvislosti s polskými vývojáři zmínil startegickou serii Earth 21xx + kultovního Gorky 17. Také se mi ještě líbil Archangel a z novějších Afterfall Insanity.
Jinak z českých herních serii bych zmínil UFO trilogii a nedoceněné Original War + fish Fillets od bohužel již zaniklého Altaru. Dále serii Brány skeldalu a Hidden and Dangerous.
Dále samostatné tituly: Inquisitor + Daemonica + Numen + Chameleon + Cold war.
Prodeje těch her ale neznám.

Romik
Host

Jinak bych to neviděl s českými vývojáři tak špatně ani dnes když uvážím, poměr obyvatel ČR a Polska. Co se týká Flashpoint tak ze ztráty serie vybruslilo BI pomocí ARMA. Mafia už bohužel není v českých rukou. Ještě jsem zapomněl od Pterodonu (Vietcong) na zajímavou hru Flying Heroes.

Romik
Host

Problém u nás je velikost trhu kdo neprorazí do globálního trhu, tak nepřežije jen z našeho. Největší prodeje historicky krabicovek měl v ČR CD Projekt se Zaklínačem.
Proto asi vznikly nadnárodní korporace aby si našli zákazníky všude po planetě a prodloužily tak vlastní existenci. Zaměření na jeden trh přežití zřejmě moc neprospívá:) Jak nedávno konstatoval kamarád co bude asi jednou se steamem, protože nic není na věčné časy jak v to doufali soudruzi:)

wpDiscuz

Podobné články

Letní výprodej PC her – koupí 1 hry získáte 5 her zdarma!

19.07.2019 PC Hry ,

Ve velkém letním výprodeji PC her na GMG můžete nejen výrazně ušetřit, dostat hry zdarma, ale budete zařazeni i do slosování, ve kterém můžete vyhrát mini herní PC od Intelu. Podrobné podmínky soutěže a tipy na nejlepší kombinace bonusů pro využití maximálních slev najdete v tomto článku.   AKTUALIZACE 1.8. 2019 Letní výprodej končí 7.8. (…)

Nejlepší hry z E3 2019

11.06.2019 PC Hry ,

Jako každý rok i letos probíhá největší herní výstava E3 v americkém Los Angeles, kde herní firmy prezentují chystané novinky a často zde můžeme vidět i představení zcela nových herních titulů. Letos sice výstava přišla o giganta Sony, které se rozhodlo akce nezúčastnit, ale to pro PC hráče není velká ztráta a bylo se na (…)

Levné PC hry – Black Friday slevy

24.11.2018 PC Hry , ,

Jako každý rok touto dobou můžete výrazně ušetřit i při nákupu PC her s využitím momentálně probíhajících Black Friday slev a podzimních výprodejů. Takto výhodně můžete nakoupit nejen starší PC hry, ale i letošní největší AAA hry nebo nejpopulárnější nezávislé indie tituly roku 2018. Mnohé se do naší distribuce ani nedostanou, takže se rozhodně vyplatí (…)

Shadow of the Tomb Raider – HW nároky

14.09.2018 Akční, PC Hry ,

Nejnovější pokračování herní série Tomb Raider s hlavní hrdinkou Larou Croft uzavře obnovenou trilogii, která se vrátila na začátek a zachytila přeměnu mladé studentky v nebojácnou hrdinku, která se nezalekne ani nejtemnějších hrobek opředených starověkými kletbami, bez problému vyleze na nejstrmější stěny a skalní masívy, kam by si netroufl ani český turista v Tatrách. Případné (…)