Příběh série Metro ještě nekončí

Metro 2033 a Metro: Last Light vyšly v roce 2014 ve vylepšené definitivní Redux verzi, ale zdá se, že nejde o poslední díl této série, která před lety přinesla velké oživení FPS žánru. Vyznačovala se především unikátní až hororovou atmosférou post-apokalyptické Moskvy, kde v tunelech metra přežívají poslední obyvatelé, kteří bojují nejen s ostatními lidmi, ale i s tajemnými mutanty. Pokud jste si oblíbili post-apo atmosféru moskevského metra, zřejmě vás potěší vyjádření autora knižní předlohy na redditu.

 

ŽánrVyšloČeštinaVývojářSteam SpyMetacritic
FPS Akce28. 8. 2014Titulky4A Games1 290 00084

 

Autor knižní předlohy, spisovatel Dmitrij Gluchovskij se u příležitosti nedávného anglického vydání knihy Metro 2035, rozpovídal na redditu nejen o budoucnosti celé série Metro, ale i o tom, jak je spokojen s jejím herním zpracováním.

Nejdříve uvedl, že v Metru 2035 byly všechny otázky zodpovězeny a neplánuje napsat žádné další pokračování. Ale zároveň dodal, že nevidí důvod, proč by příběh Arťoma nepokračoval v jiném médiu. Tuto naději také nedávno přiživily některé weby informacemi o tom, že další díl Metra vyjde v roce 2017. Tyto zvěsti bohužel majitel práv a vydavatel Deep Silver popřel zveřejněním stanoviska na facebooku, kde sice uvádí, že v roce 2017 další Metro hra nevyjde, ale zároveň přiznává, že mají s touto sérií velké plány.

První hra Metro 2033 vycházela přímo ze stejnojmenné knihy, ale druhý knižní díl Metro 2034 by jako hra moc nefungoval, takže spisovatel Gluchovskij  začal úzce spolupracovat s vývojáři na psaní příběhu pro Metro: Last Light. Během této spolupráce se mu příběh rozrostl natolik, že byl příliš rozsáhlý pro jednu hru a díky tomu tedy vzniklo třetí knižní pokračování Metro 2035.

Gluchovskij si pochvaluje spolupráci s herními vývojáři, všechny hry považuje za součást svého díla a na jejich vzniku se aktivně podílí. To se právě naplno projevilo v knize Metro 2035, kde se knižní a herní dějové linky propojily.

Spisovatel také uvedl, že byl velkým fanouškem vývojářů ze studia 4A Games, už když pracovali na hrách S.T.A.L.K.E.R. a velice oceňuje způsob jejich adaptace. Hry, filmy a knihy jsou dle něj velmi odlišná média a nelze jednoduše převést knihu na film nebo hru, protože filmy a hry mají svá vlastní odlišná pravidla a adaptace musí vždy dané dílo správně „přeložit“ pro dané médium.

Jako příklad si vzal hlavní postavu Arťoma, který v první knize zastřelí pouze jednu postavu, při doslovné adaptaci do herní 3D survival hororové  střílečky by to evidentně moc nefungovalo. 4A Games dle něj ale vykonali perfektní práci při převodu jeho knih do herní podoby, protože měli rádi a respektovali originál a také sdíleli autorovu vizi, jak by měla správná apokalypsa vypadat. Spisovatel neočekával doslovnou adaptaci, ale chtěl poskytnout vývojářům tvůrčí svobodu aby na jeho příběhu vystavěli vlastní nezávislé dílo. A ti jeho představu dokázali naplnit, přesně podle jeho životního kréda:

Je lepší pracovat s talentovanými lidmi a dát jim tvůrčí svobodu, než pracovat s idioty a kontrolovat každý jejich krok.

Metro se tak stalo trans mediální ságou, kde se knihy a hry vzájemně doplňují a společně vypráví jeden velký příběh, který byl prozatím završen knihou Metro 2035.

Inspirace

Spisovatel Gluchovskij také uvedl zajímavé informace o tom, kde čerpal inspiraci pro své dílo. Mimo nepřekvapivých knih od bratrů Strugackých jako Piknik u cesty nebo Město zaslíbených a prvních 2 dílů hry Fallout, se na jeho zájmu o post-apokalyptickou společnost výrazně podepsaly i  vlastní zážitky z rozpadu SSSR. Doslova uvádí:

Když mi bylo 12, Sovětský svaz se zhroutil. Všechno co jsme věděli o historii, politice, kultuře, celý náš systém hodnot, celé naše impérium (které se zdálo věčné, jako ostatně každé impérium) – bylo náhle zrušeno jedním oznámením v televizi. Přes noc. Vzbudili jsme se na ruinách impéria, ruinách naší vlastní civilizace.

 

Ne, netrpím žádnou nostalgií po sovětských časech, (na rozdíl od mnoha Rusů) – ale 90.léta byly přesně obdobím, které jsem zachytil v Metru 2033. Strach z budoucnosti, parazitické přežívání na rozpadajících se pozůstatcích toho, co pro nás vybudovali naši dědové a také – totální svoboda včetně možnosti výběru různých politických stran, po dekádách, jestli ne staletích diktatury a monarchie… To způsobilo, proč je post-apo tak blízké všem post sovětským lidem, včetně mě.

 

Dále se také vyjádřil k odlišnému zpracování post-katastrofického žánru mezi americkými a ruskými autory, klíč vidí ve velmi rozdílné historii obou zemí.

USA po Občanské válce Severu proti Jihu čelily pouze dvěma velkým katastrofám na svém území a to Pearl Harboru a 11.září. Ruská historie je naproti tomu sérií nekončících katastrof, během několika posledních staletí se nespočítatelně Rusů stalo obětí nejen sousedních zemí, ale mnohem častěji svých vlastních vládců a jejich pokorných služebníků.

Ruská města byla mnohokrát totálně zničena, obrácena v prach a bombardováním srovnána se zemí. Lidé byli decimováni popravami, zplynováním, vyhladověním k smrti a odesíláním na stavby v permafrostu, odkud nebylo návratu.

Americká historie je drama, ruská je tragédie a právě to způsobuje odlišný úhel pohledu na to, jak zábavný je koncept apokalypsy a jak daleko v něm můžete zajít.

Co se týče obliby zombie žánru, považuje ho za západní invenci, způsobenou dlouhým obdobím blahobytu, který se po čase zdá podezřelý a nudný. A nebo se spoustě lidí prostě zamlouvá myšlenka, že by mohly spory s otravným sousedem jednoduše a beztresně vyřešit motorovou pilou.

Dodává, že lidé v Rusku už žijí v Zombielandu, takže si raději představují svět po atomové válce, což jim dává alespoň jistotu, že už to nebude horší.

Myslí si, že lidský druh je neschopný poučit se  z vlastní minulosti a nevěří, že každá další generace lidí je morálnější než předchozí.

Vrhli jsme se do masakrů 2. světové války pouhé dvě desetiletí po krvavých lázních první světové…

Jediný důvod proč ještě nebojujeme ve 3.světové válce je existence atomových zbraní, které způsobily, že je nemožné vyhrát jakoukoli globální válku. Jsou to nukleární bomby, co nás zachránily…

A touto optimistickou, v pravdě předvánoční myšlenkou bych zakončil nahlédnutí do duše ruského spisovatele, pokud vás zaujalo, všechny jeho odpovědi najdete na redditu v angličtině, kterou ovládá spolu s dalšími 5 jazyky.

4A Games

Herní studio  4A Games zažilo v minulosti také krušné časy, kdy při krachu THQ přišlo o vydavatele a práva na značku Metro odkoupila společnost Koch Media, konkrétně její herní odnož Deep Silver.

Do toho ještě přišla válka na Ukrajině, která 4A Games, původně ukrajinské studio sídlící v Kyjevě, donutila přesunout  část vývojářů na Maltu. Zde už sídlí 2 roky a daří se jim evidentně o poznání lépe, protože nadále nabírají další vývojáře a po téměř dvouletém odmlčení o sobě dali letos v létě znovu vědět.

A to rovnou oznámením nové hry, na které delší čas pracují a měla by vyjít v roce 2017 pod názvem Arktika.1.  Nadšení vás asi přejde při zjištění, že jde o VR hru vyvíjenou exkluzivně pro Oculus Rift, využívající jeho nové pohybové ovladače, jak jinak než z post-apokalyptického Ruska.

Gameplay Arktika1

 

Což asi většinu hráčů nepotěší, ale na druhou stranu VR potřebuje kvalitní větší AAA hry jako sůl, takže jsem s tím smířen. Navíc se objevují náznaky, že se pracuje i na pokračování Metra, takže ani běžní fanoušci tvorby 4A Games snad nepřijdou zkrátka, i když v roce 2017 si nové Metro asi ještě nevyzkoušíme.

Pokud jste ještě nehráli oba díly nebo jejich vylepšenou Redux edici, můžete si čekání zkrátit a tyto hry pořídit, buď přímo ze Steamu, kde momentálně stojí 20€ = 554Kč…

 

A nebo za mnohem nižší cenu seženete Steam klíč Metro Redux Bundle na G2A

Najít levný Steam key Metro Redux v eshopu G2A

 

 Levně se dá pořídit Metro Redux Bundle také v českých eshopech, jen si ověřte že kupujete bundle obou her, za podobnou cenu se prodávají i Redux verze jednotlivých dílů samostatně, v češtině jsou dostupné i všechny díly knižní předlohy, aktuální ceny na Heuréce zde:

P.S. Jestli se chcete o Rusku dozvědět něco víc, než obvyklé fráze, které denně vycházejí z našich médií, doporučují následující knihy:

Komentáře

3 komentáře k článku "Příběh série Metro ještě nekončí"

Žádné upozornění
avatar
10000
Seřadit podle:   Nejnovější | Nejstarší | S nejvíce hlasy
Romik
Host

Stalker serie s Metro serii patří mezi nejlepší FPS které kdy vznikly. Atmosféra ,že by se dala krájet – vynikající vizuál dodnes (u Stalkera s Mod komunitou). Velká škoda že Stalkera nového už asi nikdy neuvidíme. Ještě že stihli alespoň vydat 3 hry Stalkera. Stalker není bohužel hra pro masy. Stejně jako Zaklínač má Stalker vlastní neokoukané „Lore“.
Na východě je hodně talentovaných tvůrců.

Romik
Host

Chtěl jsem jen dodat vlastně bohudík že není Stalker hra pro masy:) akorat u her pro masy je větší šance na pokračování „pokud to sype“

wpDiscuz

Podobné články

Slevy nejnovějších PC Her – Flash Sales GMG

11.11.2017 PC Hry , ,

Jeden z velkých oficiálních prodejců her společnost Green Man Gaming opět nabízí hráčům možnost pořídit nejnovější hry s 20 až 27% slevou. Tato akce bude trvat pouze do pondělí 13.11. 2017 a zlevněné tituly se budou měnit každých 6 hodin, takže pokud objevíte svojí oblíbenou hru za dobrou cenu neváhejte… O Green Man Gaming GMG (…)

Slevy PC her až 85% – letní výprodej na GMG

21.07.2017 PC Hry , ,

Jeden z velkých oficiálních prodejců her společnost Green Man Gaming nabízí hráčům, kteří nestihli velký letní výprodej her na Steamu další šanci na pořízení kvalitních her, často s velkou slevou až 85%. U některých her můžete uplatnit i slevový kód, který vám je zlevní o dalších 20%, tato nabídka se ale mění každý den. Mimo (…)

Komerčně úspěšné hry – Q2 2017

17.07.2017 PC Hry , ,

Úspěšnost her se dá měřit podle různých kritérií, v minulém článku jsme si shrnuli nejlepší hry 2.čtvrtletí 2017 z hlediska nejvyšších hodnocení v recenzích nebo i od samotných hráčů, ale tato vysoká hodnocení se ne vždy odrazí i na samotných prodejích. I když pochvala za odvedenou práci jistě potěší každého, troufám si říct, že leckteré (…)

Nejlepší PC hry – Q2 2017

12.07.2017 PC Hry , ,

Jaké nejlepší PC hry vyšly v období mezi dubnem až červnem 2017 se dozvíte v tomto shrnutí, kde naleznete nejvýše hodnocené hry 2.čtvrtletí roku 2017, alespoň podle názoru recenzentů a hráčů na Metacriticu. Na nejvyšších příčkách žebříčku opět vidíme směsici všech možných žánrů, od malých nezávislých her, po velké AAA projekty, takže každý PC hráč (…)