Komerčně úspěšné hry – Q2 2017
Úspěšnost her se dá měřit podle různých kritérií, v minulém článku jsme si shrnuli nejlepší hry 2.čtvrtletí 2017 z hlediska nejvyšších hodnocení v recenzích nebo i od samotných hráčů, ale tato vysoká hodnocení se ne vždy odrazí i na samotných prodejích. I když pochvala za odvedenou práci jistě potěší každého, troufám si říct, že leckteré vývojářské studio by raději vyměnilo vysoká čísla z recenzí za podstatné navýšení částky na svých účtech. Uvidíme, jak se z tohoto „přízemního“ hlediska, dařilo hrám vydaným na Steamu v období od dubna do konce června 2017…
Hry s největšími tržbami na Steamu – Q2 2017
Berte prosím v potaz, že všechny údaje o prodejích her pochází z neoficiálních statistik webu SteamSpy, takže jde spíše o hrubý odhad, než 100% přesné informace. SteamSpy také zaznamenává pouze prodeje na Steamu, obzvláště u her od EA nebo Ubisoftu tak chybí údaje z jejich vlastních digitálních distribucí: Origin a Uplay.
Následující žebříček nejprodávanějších her se týká pouze nových her, které vyšly v 2. čtvrtletí roku 2017, takže nezahrnuje starší tituly, prodávané na Steamu, které mohly mít ve stejném období srovnatelné nebo i vyšší tržby.
Hra | Vydání | Typ | Denuvo | Crack | SteamSpy | cena | Tržby $ | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Prey | 4.5.2017 | Single | ano | 14.5.2017 za 10 dní
| 328 920 |60$ | 19 735 200 | 82|7,9 |
Warhammer 40,000: Dawn of War III | 27.4.2017 | Multi|single | ano | 13.6.2017 za 48 dní | 254 357| 60$ | 15 261 420 | 77| 4,8 |
Tekken 7 | 1.6.2017 | Multi|Single | ne | 5.6.2017 za 4 dny
| 233 855 |50$ | 11 692 750 | 84|7,9 |
Portal Knights | EA-2016 18.5.2017 | Multi | ne | 18.5. 2017 v den vydání | 541 831| 20$ | 10 836 620 | 72|8,2 |
Friday the 13th: The Game | EA 24. 2. 2017 | Multi | ne | ne | 231 377| 40$ | 9 255 080 | 61|5,8 |
Oxygen Not Included | EA 18. 5. 2017 | Single | ne | ano | 301 894| 25$ | 7 547 350 | ?|8,8 |
Rising Storm 2: Vietnam | 30.5.2017 | Multi | ne | ne | 297 162| 25$ | 7 429 050 | 81|8,2 |
Dead Cells | EA – 10.5.2017 | Single | ne | ne | 402 825| 17$ | 6 848 025 | ? |
Outlast 2 | 24.4.2017 | Single | ne | 25.4.2017 za 1 den | 183 389| 30$ | 5 501 670 | 76|6,3 |
Bayonetta | 11.4.2017 | Single | ne | 11.4.2017 v den vydání | 231 827| 20$ | 4 636 540 | 90|8,5 |
Black Desert Online | 26. 1.2017 | Multi | ne | ne | 478 975 |10$ | 4 789 750 | 74|7,0 |
Steel Division: Normandy 44 | 23.5.2017 | Multi|Single | ne | 23.5.2017 v den vydání | 106 000| 40$ | 4 240 000 | 84|79 |
Yooka-Laylee | 11.4.2017 | Single | ne | 11.4.2017 v den vydání | 79 303| 40$ | 3 172 120 | 73| 6.3 |
Už na první pohled je patrné, že ve 2. čtvrtletí roku 2017 chybí velké AAA hry, které by prodaly alespoň 400 000 kopií, za dnes už bohužel standardní cenu AAA her 60$ a jedinou hrou, která se za tuto plnou cenu dokázala dostat alespoň přes 300 000 prodaných ks, je Prey. Ten s prozatímními tržbami lehce pod 20 mil. $ s přehledem vede žebříček nových her s nejvyššími tržbami na Steamu, i přesto, že „zázračná“ ochrana Denuvo byla u této hry prolomena během 10 dnů.
Získat 20% slevu na Prey u oficiálního prodejce her: Green Man Gaming
Proti prvnímu čtvrtletí 2017, kdy hned 4 hry měly vyšší tržby než 20 mil $, je dobře vidět, že Prey těží nejen ze svých kvalit, které se odrazily i na vysokých hodnoceních, ale také z toho, že v 2.čtvrtletí 2017 na Steamu nevyšla žádná srovnatelně velká AAA hra.
Aktuální ceny nejprodávanějších PC her vyšlých v 2.čtvrtletí 2017 v českých eshopech
Druhý v pořadí Warhammer je zase dobrou ukázkou toho, jak velký vliv má na prodeje známá značka, takže i přes nízká hodnocení od hráčů, z nichž část zřejmě nerozdýchala změny a zjednodušení hry, přidání Moba prvků do tradiční RTS série, ani nový výtvarný styl, dosáhl stále slušných tržeb kolem 15 mil $ za 250 000 prodaných kopií. Denuvo u této hry sice vydrželo poměrně dlouho, ale po 48 dnech bylo přesto prolomeno.
Tekken 7 prodal skoro stejný počet kopií jako Warhammer, i přes prolomení Denuva za pouhé 4 dny, což opět dokládá sílu značky, ale také dobře ukazuje, že i stanovení nebo spíš trefení vhodné ceny může být pro vydavatele někdy těžký oříšek, protože snížení ceny jen o 10$ u něj rázem znamenalo celkově o 4 mil. $ nižší tržby a je otázka, jestli by si hru nepořídil stejný počet hráčů i za 60$…
Čím déle sleduji statistiky prodejů velkých her za 60$, docházím k závěru, že v současnosti je u naprosté většiny standardem 200 000 – 400 000 prodaných kopií na Steamu, bez ohledu na to, jestli jsou cracklé hned při vydání nebo za měsíc, případně mají funkční Denuvo delší dobu.
Nejvíce prodaných kopií přes 500 000 má v současnosti poměrně populární Portal Knights, i když za to vděčí spíše delší době v Early Accesu, kdy postupně nabíral hráče až do oficiálního vydání letos v květnu. Hra v sobě spojuje prvky Minecraftu, s poměrně pokročilým RPG systémem. Odehrává se na spoustě procedurálně generovaných ostrovů, které vznikly rozpadem planety a jsou propojeny různými portály. Hráč si může zvolit mezi klasickými třídami: Mágem, Rangerem a Bojovníkem, postupně zlepšovat a odemykat své schopnosti a vylepšovat zbraně, stejně tak může pěstovat, těžit suroviny a stavět své sídlo, buď sám nebo za pomoci přátel v multiplayeru.
Získat 10% slevu na Portal Knights u oficiálního prodejce her: Green Man Gaming
Ukázkou toho, že i přes nízká hodnocení, může hra komerčně uspět je Friday the 13th: The Game, i když i tato hra těží ze známé značky, hororové série Pátek Třináctého, i přes dvojnásobnou cenu a pouze 60% score na Metacriticu, dokázala totiž prodat přibližně stejný počet kopií, jako kritiky nejvýše hodnocená hra 2.čtvrtletí 2017 – Bayonetta za 20$.
Na známou značku, ani nabušenou grafiku kvůli omezeným finančním možnostem, se naopak nemohly spoléhat menší nezávislé hry Dead Cells a Oxygen Not Included, takže je rozhodně potěšitelné, že i tak dosáhly slušných prodejů, především díky staré dobré náročné hratelnosti s permanentní smrtí a těžkými souboji v případě Dead Cells nebo simulací kolonie ve vesmíru Oxygen Not Included, kde pro přežití a rozvoj vaší vesmírné základny budete muset osadníkům zajistit nejen dostatek potravy, tepla, jídla, ale zároveň se starat i o jejich psychiku. Za hrou stojí tvůrci známé a velice úspěšné hry Don’t Starve, které se prodalo přes 4 mil. kopií, takže Oxygen má rozhodně potenciál na významné navýšení prodejů, pro který hovoří i velmi kladné recenze od hráčů na Steamu a Metacriticu.
Získat 15% slevu na Dead Cells u oficiálního prodejce her: Green Man Gaming
Hry s největšími tržbami na Steamu Q1 + Q2 2017
V následující tabulce jsou zahrnuty pouze hry, které vyšly v 1.čtvrtletí (Q1) 2017 a měly za toto období nejvyšší tržby na Steamu viz článek: Komerčně úspěšné hry – Q1 2017. Dále jsou také zahrnuty jejich nárůsty tržeb v 2.čtvrtletí (Q2) 2017 a tím i výpočet jejich celkových tržeb za celé 1.pololetí 2017.
Červeně je zvýrazněna dočasná sleva, která v naprosté většině stojí za významným navýšením prodejů, takže veškerý nárůst prodaných kopií je vypočítáván s touto sníženou cenou, není to sice úplně přesné, ale žádná lepší data o prodejích her momentálně k dispozici nejsou…
Oranžově jsou označeny tržby her, u kterých nedošlo v Q2 2017 k výraznému nárůstu tržeb, takže se dá říct, že stagnují…
Zeleně jsou označeny tržby her, u kterých došlo v Q2 2017 k nárůstu tržeb alespoň o 1 mil $ a také velké nárůsty počtu prodaných kopií nebo i dlouhá doba funkční proti pirátské ochrany.
Hra | Vydání | Typ | Denuvo | Crack | SteamSpy Q1| Q2 | cena | Tržby$ Q1 | Q2 | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Player Unknown’s Battlegrounds | EA 23.3.2017 | Multi | ne | ne | 757 752 | 30$ Q2+4 043 935*30 4 801 687 | 22 732 560 + 121 318 050 144 050 610 | ? |
Ghost Recon Wildlands | 6.3.2017 | Multi/single | ano | ne | 372 049| 60$ Q2+141 779*40$ 513 828 | 23 322 940 + 5 671 160 28 994 100 | 70| 6.2 |
For Honor | 13.2.2017 | Multi | ano | ne | 451 920 |60$ Q2+ 21 600*40$ 473 520 | 27 115 200 + 864 000 27 977 200 | 76| 5,7 |
NieR:Automata | 17. 3. 2017 | Single | ano | Q1 ne Q2 – 7.5. 2017 za 72 dnů | 223 912|60$ Q2+ 251 731*42$ 475 643 | 13 434 720 + 10 572 702 24 007 422 | 82|8,7 |
Resident Evil 7: Biohazard | 23.1.2017 | Single | ano | 29.1.2017 za 5 dnů | 362 500|60$ Q2+47 500* 30$ 410 000 | 21 750 940 + 1 425 000 23 175 940 | 85|7,7 |
Conan Exiles | EA 30.1.2017 | Multi | ano | 2.2. 2017 Únik free verze | 518 821 | 30$ Q2+ 56 277*20$ 575 098 | 15 564 630 + 1 125 540 16 690 170 | ? |
Lego Worlds | 7.3.2017 EA -2015 | Single | ne | 7.3. 2017 EA 5.4.2016 | 533 157 | 30$ + 30 949*20$ 564 106 | 15 994 710 +618 980 +16 613 690 | 72| 6.6 |
Youtubers Life | 2.2.2017EA -2016 | Single | ne | 3.2. 2017 EA 6.6.2016 | 538 163 | 25$ + 11 938*15$ 550 101 | 13 454 075 + 179 070 13 633 145 | 63 |
Sniper Elite 4 | 13.2. 2017 | Single | ano | ne Q2 – 22.6. 2017 za 130 dnů | 108 088| 60$ Q2+173 079*30$ 281 167 | 6 485 280 + 5 192 370 11 677 650 | 78|6,9 |
Hollow Knight | 24.2. 2017 | Single | ne | 24.2.2017 v den vydání | 70 000| 15$ Q2+359 019*10$ 429 019 | 1 050 000 + 3 590 019 4 640 00 | 78|6,9 |
O nejvýdělečnější hře, nejspíš nejen 1.pololetí roku 2017 je myslím rozhodnuto a úspěch Player Unknown’s Battlegrounds se nedá označit jinak než fenomenální a nedostižný. Rozdílem několika tříd poráží všechny AAA hry od velkých vydavatelů, co vyšly v roce 2017 a to i přesto, že jako u jediné hry v tomto žebříčku u ní nedošlo ke slevě, protože i za rozumně nastavených 30$ se prodává neskutečně, na konci března měl PUBG kolem 700 000 hráčů a během pouhých 3 dalších měsíců má na svém kontě téměř 5 000 000 prodaných kopií!
Jde o zasloužený úspěch, dnes už bývalého modera Brendana Greena, který s tímto konceptem přišel poprvé v modu pro hru Arma 3 – PLAYERUNKNOWN’s Battle Royale a později i pro hru H1Z1, ze které vznikla samostatná hra H1Z1: King of the Kill. Tuto hru ale provázely technické problémy a zdlouhavý vývoj, takže není divu že se B. Greene nakonec domluvil s korejským studiem Bluehole, kde na Unreal Enginu 4 vznikl současný megahit: Player Unknown’s Battlegrounds, který momentálně hraje až 382 000 hráčů současně…
Jedinou slevu, kterou můžete v současnosti získat na Player Unknown’s Battleground je prostřednictvím registrace u oficiálního prodejce her Green Man Gaming, je totiž velká pravděpodobnost, že vám zašle emailem voucher na 27% slevu, jako poslal nedávno mně:
Popravdě netuším, jestli zasílají tento voucher všem registrovaným zákazníkům, ale registrace se u tohoto oficiálního prodejce rozhodně vyplatí i tak, ušetřit můžete obzvláště u nových her jako např. v rámci aktuální slevové akce na nejnovější hry, představené na letošní E3:
Získat 18% slevu na vybrané hry z E3 2017 u oficiálního prodejce her: Green Man Gaming
Na druhém místě v tržbách na Steamu je aktuálně Ghost Recon Wildlands, který tak díky zaměření na širší publikum, jak jsem předpověděl v předchozím článku, v 2.čtvrtletí výrazně předběhl v nárůstu hráčů stájového kolegu hru For Honor, která alespoň na Steamu víceméně stagnuje a potvrzuje tím zprávy, že zájem o tuto hru velmi rychle opadl, i když se to Ubisoft snaží všemožně popírat.
Získat 15% slevu na Ghost Recon Wildlands u oficiálního prodejce her: Green Man Gaming
Tyto 3 nejprodávanější hry mají všechny funkční protipirátskou ochranu, takže by se mohlo zdát, že např. Denuvo zvyšuje prodeje her. Osobně si to ale nemyslím, všechny tyto hry jsou totiž zároveň spíše multiplayerové tituly, které nemá moc smysl pirátit a za jejich úspěchem stojí spíše AAA produkce a masivní reklamní kampaně Ubisoftu nebo pro hráče atraktivní hratelnost v případě PUBG, spolu s popularitou streamů z této hry na Twitchi.
Teorii o nezbytnosti protipirátské ochrany navíc dokonale vyvrací hned další titul v pořadí nejprodávanějších her 2017, menší japonská NieR:Automata, která do zveřejnění cracku prodala přes 327 000 kopií a i poté prodeje stále mírně rostly na 380 000 ks, ovšem ke skutečně významnému navýšení došlo až po snížení ceny na 42$, v rámci letního výprodeje na Steamu, kdy se počet prodaných kopií blíží k 500 000, bez ohledu na to, že je už 2 měsíce dostupná pirátská verze.
Získat 18% slevu na NieR:Automata u oficiálního prodejce her: Green Man Gaming
To samé se dá říct i o další hře vyšlé v Q1 2017: Resident Evil 7: Biohazard, který byl dokonce cracklý už 5 dní po vydání, přesto je zatím 5. nejprodávanější hrou 2017 na Steamu…
U dalších her Conan Exiles, Lego Worlds, Youtubers Life nedošlo ani přes slevy v Q2 k výrazným navýšením tržeb a dá se říct, že u nich, stejně jako u For Honor, prodeje spíše stagnují.
Příkladem hry, u které naopak došlo k téměř zdvojnásobení tržeb, díky výprodeji a 50% slevě na Steamu je Sniper Elite 4, kuriózní je i to, že tento výprodej začal ve stejný čas, jako se objevil po dlouhých 130 dnech crack na ochranu Denuvo. Takže po 4 měsíce od vydání, kdy nebyla dostupná pirátská verze hry a podle teorie vydavatelů ji měli piráti začít mohutně nakupovat, kupodivu prodeje hry stagnovaly na 160 00 ks a to se ještě na tuto hodnotu dostaly jen díky krátkodobé slevě na 42$, jinak by nejspíš zůstaly na 110 000 ks, jako se to dělo 2 měsíce od vydání hry v únoru 2017.
Poté se 22.6 objevil crack, což měl být podle stejné teorie konec prodejů, ale co se nestalo… místo toho došlo téměř k zdvojnásobení tržeb hry a získání dalších cca 120 000 zákazníků. Samozřejmě tento nárůst nezpůsobil crack, ale souběžně probíhající 50% snížení ceny, takže to spíš ukazuje na fakt, že 60$ cenovku jsou hráči ve větší míře ochotni akceptovat jen u skutečně velkých AAA her, u něco menších projektů zkrátka vytrvale čekají na snížení ceny, na pro většinu potenciálních zákazníků více odpovídající úroveň.
Vypadá to, že tvůrcům Sniper Elite 4 nicméně tento fakt zatím tak úplně nedošel a hru znovu vrátili na 60$, přičemž by prodejům podle mně, nebo spíš evidentního úspěchu výprodeje, mnohem víc prospělo trvalé snížení ceny na 30 – 40$…
Do tohoto žebříčku jsem zařadil i Hollow Knight, tak trochu mimo pořadí, spíše jako ukázku malé indie hry s vysokým hodnocením, která měla v době psaní článku: Nejlepší PC hry – Q1 2017 na svém kontě pouhých 70 000 prodaných ks.
Na téměř ztrojnásobení tržeb totiž stačilo pouhé snížení ceny o 5$ a hru si tak bylo ochotno rázem pořídit celkem už přes 420 000 hráčů, nehledě na fakt, že pirátská verze hry byla dostupná již v den vydání.
Takže se dá říct, že podobný mechanismus jako u velkých her, platí ještě ve větší míře u nezávislých her, kde díky výrazně nižším nákladům, za touto hrou stojí pouze 2 vývojáři a velké konkurenci v podobě záplavy dalších malých nezávislých her, se tvůrcům myslím vyplatí pracovat s nízkými cenami už od začátku.
Statistiky prodaných her na Steamu v 1.pololetí 2017
Měsíc | Počet vydaných her | Počet prodaných kopií | Průměrná cena hry $ | Průměr hodnocení Metacritic | Průměr hodnocení hráči |
---|---|---|---|---|---|
Leden | 383 | 7 600 000 | 7,56 | 72,17 | 77,94 |
Únor | 417 | 8 600 000 | 9,39 | 71,48 | 78,34 |
Březen | 387 | 6 700 000 | 10,95 | 72,33 | 78,95 |
Celkem Q1 | 1 187 | 22 900 000 | 9,3 | 71,98 | 78,41 |
Duben | 399 | 11 000 000 | 10,98 | 75,41 | 77,34 |
Květen | 416 | 12 500 000 | 12,23 | 70,57 | 76,56 |
Červen | 329 | 7 500 000 | 9,92 | 69,9 | 75,4 |
Celkem Q2 | 1 144 | 31 000 000 | 11,04 | 71,96 | 76,43 |
Celkem 1.pololetí | 2 331 | 53 900 000 | 10,17 | 71,97 | 77,42 |
V 2.čtrvrtletí 2017 došlo k mírnému snížení nebo spíš ustálení počtu nových her za měsíc, kdy v období od začátku dubna do konce června vyšlo 1 144 her, což je o něco méně, než v předchozím 1. čtvrtletí 2017. Dá se říct, že každý měsíc vyjde na Steamu v průměru kolem 388 her, i v 1. pololetí 2017 se jedná z velké většiny o malé nezávislé hry a na předchozích údajích o tržbách je zřejmé, že v Q2 2017 vyšlo ještě méně velkých AAA her než v Q1 2017.
Celkem jste si tak v 1.pololetí 2017 mohli na Steamu vybírat z 2 331 nových her, které měly v průměru cenu 10$ a hodnocení na Metacriticu přes 70%. Počet prodaných kopií už se nevztahuje pouze na nové hry vyšlé v roce 2017, ale na všechny hry na Steamu, v 1.pololetí se tak na Steamu celkově prodalo pře 53 miliónů kopií her, i když tento údaj je hodně nepřesný a zahrnuje v sobě i „nákupy“ free to play her, které jsou dostupné zdarma a vzhledem k popularitě těchto her na Steamu zřejmě stojí za podstatnou částí nově prodaných kopií her…
Celkově se dá říct, že se hraní na PC, i díky Steamu daří více než dobře, v roce 2017 byl zaznamenán nový rekord, kdy bylo na Steamu současně přítomných 14,2 miliónů hráčů, Steam si alespoň jednou denně spustí v průměru přes 33 mil. hráčů a celkově mělo podle údajů z roku 2015 účet na Steamu přes 125 miliónů hráčů.
Na druhou stranu i velké AAA hry dosáhly v 1.pololetí 2017 prodejů pouze kolem 500 000 ks a je tak zřejmé, že jen relativně malá část z celkového počtu uživatelů Steamu je ochotna platit 60$ nebo pro nás ještě vyšších 60€ za 1 hru a tak prodejů v řádech miliónů dosáhnou tyto hry až v delším časovém období a jen pomocí velkých slev…i když jak dokazuje PUBG najdou se i výjimky, ale ty spíše opravdu pouze potvrzují pravidlo.